Flashback bygger pepparkakshus!
2013-09-02, 00:01
Medlem
Hej,
Jag har en del pengar, och jag fick en idé att jag skulle kunna tjäna lite genom att vara "bank" åt sånada jag känner och litar på. Jag vill således erbjuda lånevillkor som är bättre än traditionella, typ banker.
Är detta genomförbart och vad behöver man för papper? Vilken ränta ska man lägga sig på osv?
Är det någon annan som gjort detta för att bättra på kapitalet lite?

Idéer och förslag emottages varmt!

Med vänlig hälsning,
Flirre
Citera
2013-09-02, 00:12
Medlem
O-Lyckligs avatar
Lånar du ut pengar till en vän exempelvis 100:- så skall du förvänta dig just att få 100:- tillbaka... Vem fan tar ut ränta av sina kompisar?
Citera
2013-09-02, 00:15
Bannlyst
Ytterst tveksamt om det ens kommer att fungera i praktiken.

Pengar och vänner går inte hand i hand precis, det kommer sluta med en massa gräl och problem bara. Man måste lära sig att separera ekonomi och vänskap, allt annat är dömt att misslyckas.

Om du nu skulle genomföra din plan så handlar det egentligen om skitsummor. I så fall är det mycket bättre att låsa pengarna ett antal år för en dålig ränta.
Citera
2013-09-02, 00:18
Medlem
Nog för att det kan röra sig om stora summor. Men snart är det slut på vänner och du måste börja låna ut till andra. Det är inte alla som alltid är i läge att låna pengar.

Jag skulle ha investerat pengarna smartare.
Citera
2013-09-02, 00:25
Medlem
zorzes avatar
Att låna ut till vänner blir sällan en bra affär. Det är risk att du förlorar både vänner och pengar. Finns sajter som förmedlar privatlån, dvs ofta till folk som inte får lån i bank. Var ett tag sedan jag såg dessa, sitter på mobilen så jag kan inte länka.

Höga räntor men hög risk.

Köp aktier istället .Vill du vara säker på hög utdelning,titta på preferensaktier.
Senast redigerad av zorze 2013-09-02 kl. 00:56.
Citera
2013-09-02, 00:25
Medlem
ManJuices avatar
Mer lönsamt att starta ett mindre företag där man mikrolånar genom s.k. sms-lån och tar ut hutlösa räntesummor.

Dagens ungdomar behöver ju en ny telefonjävel var tredje månad, så då kan du agera lånehaj åt dom.
Citera
2013-09-02, 00:26
Medlem
curiamobiliums avatar
Skall du ge bättre ränta än bankerna? Det verkar inte bli ngn bra affär. Och inga säkerheter heller. Dina vänner har väl god kreditvärdighet antar jag? Då får de bra lån på banken. Har de inte det så tar du en djävla risk. Det är bättre att låna ut till sådana som INTE får låna av banken. Då kan du ta jättebra % fast ändå under ockrare och sms-lån (med avgifter etc)
Och du måste ju skatta för detta om dina låntagare skall få avdragsrätt.
Låter som en genuint dålig och riskabel affär.
Har du 1 mille att låna ut kan du kanske ordna en förtjänst på 1,5% per år = 15 000. Inte värt risken och jobbet med säkerheter, avbetalningar, kontroller etc. Tänk om låntagare går i personlig konkurs?
Bättre att låna ut pengarna till en bank.
Citera
2013-09-02, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O-Lycklig
Lånar du ut pengar till en vän exempelvis 100:- så skall du förvänta dig just att få 100:- tillbaka... Vem fan tar ut ränta av sina kompisar?

Om vännen i fråga har ett företag och behöver kanske låna 500 000kr, då kan det vara lockande att få andra erbjudande som kostar mindre än tex banken.

1: Vem fan har påstått at det är en hundring?

2: Är det inte rimligt att få nånting för att låna ut större belopp??

Jävla idiotsvar! Har du inte flis till en pizza och en bira kan jag låna dig utan ränta. Fjant...
Citera
2013-09-02, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flirre
Är det någon annan som gjort detta för att bättra på kapitalet lite?

Japp
http://www.expressen.se/kvp/laneharv...drama-i-malmo/
Citera
2013-09-02, 02:00
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Om vännen i fråga har ett företag och behöver kanske låna 500 000kr, då kan det vara lockande att få andra erbjudande som kostar mindre än tex banken.

Jävla idiotsvar! Har du inte flis till en pizza och en bira kan jag låna dig utan ränta. Fjant...
Du får ju 3-4% av banken så vad hade du tänkt att ta ut från vänner? Är du bered att skicka kronofogden på en vän som inte kan betala?
Citera
2013-09-02, 05:14
Medlem
O-Lyckligs avatar
Citat:

Oj oj, pojken med Guldbyxor tar illa vid sig när jag påpekar min subjektiva syn på vänskap Sure sätt in en hundring på mitt konto... men räkna inte med att få tillbaka pengarna den närmsta tiden ooh du store härskare!

500 eller 500 000 vad är skillnaden?
Citera
2013-09-03, 00:10
Medlem
B´stards avatar
"Problemet" för dig är att bankerna bara behöver stå för en ytterst liten andel av det som de lånar ut, resten lånar de i sin tur av andra - därför kan de få en skaplig avkastning på eget kapital även vid låga räntor - du å andra sidan får lånar bara ut ditt egna kapital, så för att få en vettig avkastning måste du ta en jäkligt hög ränta. Dina vänner bör därför rimligen låna av banken om de är minsta kreditvärdiga, och är de inte det så vill du knappast låna ut pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in