2013-09-01, 14:55
Medlem
Aipod22s avatar
Hejsan! I höst ska jag och ett par kompisar ut å resa i några år. Jag jobbar nu väldigt mycket och jag måste ju givetvis spara pengar. Jag tänkte sätta undan ungefär 10-12k i månaden och undrar om det finns något smartare ställe att lägga pengarna på än att bara låta dom ligga på kontot.

Jag vet att det finns aktier och fonder men aktier kanske inte är värt det sålänge man inte sitter å daytradear för jag ska ju ha pengarna i höst då. Fonder kanske inte är så bra heller för det är ju en såpass kort tid. Jag har funderat på att ha ett sånt där sparkonto just för att då kan man låsa pengarna så man inte kan ta ifrån det osv.

Kom gärna med förslag! Tack på förhand.
Citera
2013-09-01, 15:01
Medlem
Diablo1118s avatar
Det är höst nu så det är så pass lite tid att ett hyfsat sparkonto med bra villkor är nog det enda du bör satsa på. En ränta på runt 2-3% bör vara möjligt.
Citera
2013-09-01, 15:13
Medlem
Aipod22s avatar
Jag menar ju givetvis nästa höst.
Citera
2013-09-01, 15:19
Medlem
lottobarns avatar
Bankkonto med 2-3% ränta finns med fria insättningar/uttag. Googla runt, han som söker, han finner! En kompis har det men kommer inte ihåg vilket bank, men tror det var länsförsäkringar eller dylikt.
Aktier på ett års sikt och med ett krig som väntar vid dörren? Jag vill säga att du ska köpa som ratos tex för det är min favoritaktie...... Jag skulle köra med bankkonto!

Var ska ni åka?
Senast redigerad av lottobarn 2013-09-01 kl. 15:21.
Citera
2013-09-01, 15:19
Medlem
God eftermiddag!

Eftersom din placeringshorisont är på kort tid samt att du verkligen behöver pengarna om ca 12 månader råder jag dig barskt att spara på bankkonto med hög ränta.

Ett annat alternativ är att öppna ett ISK och köpa spiltan räntefond varje månad. För varje insättning du gör på ett ISK skattas beloppet med 0.45 % om jag inte minns helt fel. Utöver denna summa tar spiltan 0.10 % i förvaltningsavgift per år samt att du måste skatta 0.45 % per år på hela innehavande beloppet. Nu har jag inte gjort en djupgående kalkyl men jag tror du tjänar mer på att köra den här varianten via ISK än att låta pengarna ligga på högräntekonto om 2.30 % där du måste skatta 30 % på ränteintäkten.

Valet är ditt!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in