2013-08-31, 13:11
Medlem
Hej flashback, vet inte om jag lagt denna rätt men jag provar så får nån flytta den.

Har upptäckt att det finns stort behov av cyklar hos studenter i min stad. Många har svårt att få tag på cykel så jag tänkte att man kunde köpa billiga cyklar på blocket c:a 500 spänn och sen hyra ut dem till studenter för typ 100 spänn i månaden. Utbytesstudenter speciellt har svårt att hitta cyklar och fattar sällan vad blocket är. De heller inte ofta behov av en cykel under så lång tid. Bra för dem som bara är här en termin till exempel. Eller inte vill ha en cykel på vintern och slaska runt med. När studenten är klar med cykeln hyr man ut den igen, vilket gör att jag i det långa loppet tjänar mer än om man bara hade sålt cykeln. Inte så mycket marginal för denna idén men tanken är inte att tjäna massa pengar utan faktiskt kunna bidra med lite goodwill till studenter.

Men, detta tänkte jag kanske göra svart för hur krångligt och dyrt skulle det inte bli att göra det vitt? Men frågan är om det är olagligt? Hur stor omfattning av verksamheten kan man ha innan typ polis eller andra rättsnissar börja nysta i det? Jag tänkte mig inte så stor omfattning, kanske 20 cyklar och det beror ju hur mycket man får tag i helt enkelt.

Man behöver ju sköta nån form av bokföring och dyl.

Vad tror ni, någon som vet hur lagen ser ut?
Citera
2013-08-31, 13:28
Medlem
franges avatar
Problemet är ju då att du dessutom får räkna med att cyklarna slits ut och behöver repareras och underhållas, vilket kostar tid och pengar. Har du 20 styck skruttcyklar som du hyr ut till stundenter som super hejvilt får du tänka med att en del av cyklarna kommer behöva repareras till som tätt. Ett nytt däck och slang går på strax under hundringen, och då ryker hela månadsförtjänsten på den cykeln.

Plus att du då måste ägna en timma till att laga cykeln, dessutom måste du troligen hämta den där den står. Så där försvinner ännu mer av vinsten på grund av att du måste ägna (obetald) tid åt att laga cykeln.

Du kommer dessutom troligen behöva investera i vettiga lås, eftersom cyklar stjäls i ganska stor utsträckning i studentstäder. Och där har du en kostnad till.

Får du dessutom en cykel snodd eller bortslarvad, då ryker en hel femhundring. Där rök förtjänsten för ytterligare 5 cyklar i en månad, så då får du hoppas att resterande 14 cyklar inte pajar eller försvinner - för att du inte ska gå än mera back än vad du redan gjort för att köpa in alla cyklarna.

Och hyr du dessutom ut svart, har du svårt att kunna lita på dina kunder. Folk kanske helt enkelt skiter i dig och behåller cykeln, dumpar den på fyllan, eller inte bryr sig om att låsa den. Det är ju inte direkt så att du kan åtala någon som inte vill ersätta dig för en borttappad cykel, ni har ju inget bindande avtal som håller juridiskt, direkt.
Citera
2013-08-31, 17:04
Medlem
Tack för svaren och kritiken frange!

Det där sista hade jag inte tänkt på. Det borde man behöva lösa på något sätt. Typ att man får betala 500 kr i "pant" som man sedan får tillbaka. Frågan är hur många som vill göra det, och hur man ska få det bundet juridiskt som du säger. Blir cykeln stulen ryker ju panten så att säga.

Men annars var tanken att lås, lysen, reparationer (skeva hjul, punkor) skulle studenten stå för själv. Det nämnde jag kanske inte. Så generöst blir det inte. Tanken är mer att de som bara är i staden 5 månader inte behöver leta cykel så länge (även om de kommer behöva leta lås och lysen... )

Min tanke var mer om hur laglig en sån här verksamhet skulle kunna vara. Blir det helt vit skulle det ju bli kolossalt dyrt.

Kan man åka dit på något sätt? Kanske bra om en moderator flyttar denna till juridik-delen kanske så kommer nog svaren jag behöver fram.
Citera
2013-08-31, 23:22
Medlem
toby79s avatar
Skulle tro att du gör en bättre förtjänst om du säljer cyklar istället. Köp billigt, kräng iväg dyrare. Då slipper du ansvaret emellan eller att folk inte hyr.
Skulle dock inte tro att du kan livnära dig på det, men du kunde kanske bredda dig med att sälja kurslitteratur också eller nåt?

Ska du hyra ut så lär du ha mer än cyklar och lagningslappar till ditt förfogande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in