2013-08-31, 11:29
Medlem
Snehandens avatar
Hejsan!

Säkert en vanlig fråga som förekommer här - men jag är en total nybörjare och hade behövt hjälp därefter.

Jag har ca 27 000 kronor i Swedbank som jag inte ska röra. Valt att lägga undan dessa för att på något sätt försöka lägga på lite på dessa.

Vet någon ett bra sätt? Ord jag sett skymta förbi är Avanza(?) o.dl., men jag undrar om det ens är värt med 27 000? Och är det så pass riskfyllt att man borde "gå in" med hälften?

Att kolla upp Avanza o.s.v. hade ju varit en början, men som jag hade förstått det så hade det inte varit jättevärt med endast 27 000 kronor och därför känns det som att hitta en nål i en höstack att googla, googla och googla efter detta rätta alternativet, när svaren säkert befinner sig här på FB

Aktier, som jag förstått det, innebär courtage = min vinst blir inte så stor. Men jag hade kunnat tänka mig att lägga in i ett säkert företag och se de växa under ett år t.ex. Jag är inte ute efter några enorma summor, utan bara se det som en liten extra peng.

Ränta med Swedbank blir ju typ 20 kronor på ett år. Totalt värdelöst med andra ord.

Några råd, kära Flashback?
Citera
2013-08-31, 11:45
Medlem
som svar på din fundering om courtage

Courtage är den avgift som en fondkommissionär debiterar sin kund vid handel med värdepapper som till exempel aktier.

Det finns några olika sätt att ta ut denna avgift på. Dels kan den tas ut som en procentuell avgift på den summa du köper eller säljer för, dels kan den tas ut som en fast eller minimum avgift. De flesta nätbanker har en courtageavgift på cirka 20-100 kr.

Kostnaden debiteras vanligen för både köp och försäljning. Ofta slås kostnader på samma dag och i samma riktning i samma papper samman, vilket innebär att kunden slipper betala kostnaden för flera order på samma dag i ett visst värdepapper, utan bara behöver betala som för ett köp/sälj.

Exempel: En kund vill köpa 100 aktier i Alfa Laval för 135 kr/st. Detta skulle kosta 13500 kr. Courtaget kostar 100 kr minimum eller 0,15%. 0,15 % av 13500 är 20,25 och eftersom detta är lägre än minikostnaden så kommer kunden debiteras minikostnanden på 100 kr. Totalsumman är därför 13600 kr.

köp lite https://www.avanza.se/aktier/om-akti...-resources-sdb

tjänat kanske 30k på dessa i sommar
Citera
2013-08-31, 12:23
Medlem
Om du vill ha en hyfsat säker väg in i aktiemarknaden så rekommenderar jag att köpa in dig i en preferensaktie som ger dig en hög årlig utdelning, betydligt bättre än vad någon bank kan erbjuda.

Läs mer om "preffar" här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Preferensaktie

Öppna en depå på lågprismäklare som ex nordnetdirekt. Där kostar courtaget 7 kr för en affär så det har du råd med.
Exempel på preferensaktier med hög ränta är ex: Oscar Properties, Victoria Park eller Alliance Oil.

Vill du ha något lägre risk (och ränta) så kan Ratos, Klövern eller Balder vara ett alternativ.

OBS: Du kan bara göra detta om du tänker förvara pengarna långsiktigt, ska du ha dem nästa år så är det ingen idé att ge sig in på aktiemarknaden.

Lycka till!
Citera
2013-08-31, 14:51
Medlem
Inte aktier iallafall det är som rollet
Köp nåt som har ett värde och sälj dyrare tex klockor eller liknande eller guld
Citera
2013-08-31, 15:06
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennebanan1
Inte aktier iallafall det är som rollet
Köp nåt som har ett värde och sälj dyrare tex klockor eller liknande eller guld
Du menar att företag, som producerar varor och tjänster och skapar innovationer saknar värde, medan guld och klockor, som inte tillför någon särskild nytta, har ett värde.

Du säger också att ta del av företagens vinster är mindre säkert än att köpa guld och klockor och "sälja dyrare".

Är du grundaren till nåt pyramidspel eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in