Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-09, 18:03
  #13
Medlem
Hej_tjos avatar
Tycker det är riktigt synd att det ska vara så här i dagens Sverige... Att det ska sparas så mycket på älderboende. Jag fällde själv någon tår då och då när jag såg vissa stunder i serien.
Citera
2013-09-09, 18:33
  #14
Medlem
Bret-Harts avatar
Inför pedagogiska måltider det har vi där jag jobbar fungerar alldeles utmärkt
Citera
2013-09-10, 10:18
  #15
Medlem
mittinresystems avatar
Jag har bara jobbat på 2 olika "hem" men tycker ändå jag kan trösta er lite med att det måste vara ett av sveriges sämsta äldreboenden de försöker göra till det bästa.
Jag har bara slöglott på första avsnittet men kände inte igen mig alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Stavens
Man märker även när dom får åka på utflykter (enbart för att tv är där antagligen) hur glada dom äldre blir. Från skratt och leenden över hur kul och skönt det är till att falla i gråt över dom bra minnena samt gråt att dom ska tillbaka till nuvarande "hemmet".

Problemet med aktiviteter (åtminstone där jag har jobbat) är inte att det inte finns resurser eller vilja, problemet är att få med brukarna på dem. Vi får liksom inte tvinga folk att vara med på sittgympan, bingon, gudstjänsten eller en promenad till affären.
"Kanske i morgon/nästa gång" har jag hört tusen jävla gånger...
Vi loggar alla aktiviteter och t.o.m när vi bara har frågat brukaren (som aldrig vill göra något) så sätter vi ett streck i rätt kollumn. Detta gör att chefen "jagar pinnar" och pressar personalen att mer eller mindre tvinga brukare att delta i aktiviteter. Det är fucked up om nåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hej_tjo
Tycker det är riktigt synd att det ska vara så här i dagens Sverige... Att det ska sparas så mycket på älderboende. Jag fällde själv någon tår då och då när jag såg vissa stunder i serien.

Det är inte så illa överallt som sagt. Jag blev positivt överraskad över hur mycket resurser det lades ner på brukarna när jag började inom yrket.

Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Inför pedagogiska måltider det har vi där jag jobbar fungerar alldeles utmärkt

+1
Det här med maten är det som har skiljt sig mest från vad jag trodde innan. På ena stället jag har jobbat på hade vi eget kök (med kock fem dagar i veckan) på varje avdelning och det var ett himla fokus på maten (kanske lite för mycket ibland) och där hade vi även "pedagogiska måltider".
På det andra (service-hus) hade vi ett stort kök/restaurant för hela huset som lagade mat av ganska hög kvalitet. På båda ställena pratade brukarna ganska mycket om hur god mat det serverades.

Missförstå mig rätt, det behövs mer pengar till äldreomsorgen, främst för att höja villkoren för oss som jobbar där men även till allt annat. Men se på den här programserien mer som ett avsnitt av "Arga kocken" än en generell bild av hur det ser ut på hemmen.
Citera
2013-09-10, 10:49
  #16
Medlem
nynnas avatar
Tipsar om det senaste programmet av Fråga doktorn. Gäster i studion är Jane Lindell Ljunggren och Yngve Gustafson från Sveriges bästa äldreboende och dom pratar om äldreboendet Smedsbacken men också om äldre och åldringsvården i stort.
http://www.svt.se/sveriges-basta-ald...-fraga-doktorn
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback