2013-08-30, 17:18
Medlem
Hej! På senare tid har min dator blivit väldigt slö och det känns som något är fel.
Min CPU-usage ligger på runt 70% hela tiden och de processer som har högst memory usage är Chrome just nu, har inte igång något annat program i bakgrunden.
Kan det vara ett virus? Har testat söka med Anti-malware bytes, men hittade inget. Har ni tips på vad jag kan göra?

Här är mina specs: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1029210/senaste-pack

Tack på förhand!
Senast redigerad av Panzarkraft 2013-08-30 kl. 17:30.
Citera
2013-08-30, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzarkraft
Hej! På senare tid har min dator blivit väldigt slö och det känns som något är fel.
Min CPU-usage ligger på runt 70% hela tiden och de processer som har högst memory usage är Chrome just nu, har bara igång steam och skype i bakgrunden.
Kan det vara ett virus? Har testat söka med Anti-malware bytes, men hittade inget. Har ni tips på vad jag kan göra?
Tack på förhand!
Det är verkligen 100% omöjligt att veta vad problemet är då man inte får veta vilken processor du har eller hur gammal din dator är överhuvudtaget osv...
Citera
2013-08-30, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purre66
Det är verkligen 100% omöjligt att veta vad problemet är då man inte får veta vilken processor du har eller hur gammal din dator är överhuvudtaget osv...

Sorry, inte så kunnig när det gäller sånt här. Datorn är ca 3 år gammal
Här är mina specs:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/1029210/senaste-pack
Citera
2013-08-30, 17:32
Medlem
Citat:
Min CPU-usage ligger på runt 70% hela tiden och de processer som har högst memory usage är Chrome just nu, har bara igång steam och skype i bakgrunden.
Tack på förhand!
Vad heter processen som drar mycket CPU? Googla processnamn+high cpu. Hur mycket minne har du kvar att förbruka efter du har igång det du nämnde? Flash (som till exempel mycket av reklam på websidor) drar mycket CPU, och Chrome i sig är också väldigt glad i att äta ram.
Vad har du för hårddisk? När ram-minnet tar slut används plats på hårddisken för att simulera ram. Har du en slö hårddisk (inte ssd) så märker du av det ännu mer.
Om slöheten kommit över tid så bör du kanske fundera på en formatering.
Citera
2013-08-30, 17:41
Medlem
Det här är ett skämt , eller hur .

Va e de för en jävla länk ?
Citera
2013-08-30, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pchb
Det här är ett skämt , eller hur .

Va e de för en jävla länk ?

Någon som frågade om jag kunde länka vad jag hade för processor, hur gammal datorn var osv. Tänkte att det inte skadar med extra information?

Om det är någon annan info du behöver så skriv gärna det istället
Citera
2013-08-30, 17:46
Medlem
Citat:
Någon som frågade om jag kunde länka vad jag hade för processor, hur gammal datorn var osv. Tänkte att det inte skadar med extra information?

Om det är någon annan info du behöver så skriv gärna det istället

Vem har frågat det , inte i den här tråden i varje fall .
Citera
2013-08-30, 17:49
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Hur ser det ut i aktivitetshanteraren?
Har du testat att använda sys internals process explorer istället för den inbyggda?

Ett tips är ju att också skriva ut vad du har för operativsystem (nu tyder ju allt på att du kör windows.. men xp,7 eller 8?)
Citera
2013-08-30, 17:51
Medlem
avestas avatar
Länken fungera fin,fint.

Du har "virus"

Så som jag ser det så har du egentligen 4 alternativ.
1- Skaffa antivirusprogram.
2- Installera om datorn.
3- Lämna iväg datorn till någon som kan och vet vad dom gör som får fixa den.
4- Köp ny dator.
Citera
2013-08-30, 17:56
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avesta
Länken fungera fin,fint.

Du har "virus"

Så som jag ser det så har du egentligen 4 alternativ.
1- Skaffa antivirusprogram.
2- Installera om datorn.
3- Lämna iväg datorn till någon som kan och vet vad dom gör som får fixa den.
4- Köp ny dator.

Behöver ju inte vara virus. Jag vet inte hur det är i 7 och 8. Men i 2k och xp var det ju inte omöjligt att nån wua-process i en svchost kunde få frispel för att den inte trodde den fick hem en viss fil och då ligga och dra en jävla massa cpu tills man tvångsavslutade processen.
Det är ett av flera tänkbara alternativ som inte innefattar malware.
Citera
2013-08-31, 00:37
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem