Citat:
Ursprungligen postat av
GulHund
När du säger att allt Lenovoskit ska bort menar du då alla de program som tillverkaren ofta skickar med.
Jag har en Toshiba och har en massa av deras program förinstallerade. Kan jag ta bort dem utan att datorn skadas?
Har alltid misstänkt att de är onödiga och bara ett sätt att pusha för deras egna produkter.
Självklart vill tillverkaren "branda" sin produkt och sätta sin personliga prägel på den. Det är inte många mobiltillverkare av Android-lurar som skickar med en vanilla Android till exempel, och räkna hur många Nike-loggor det sitter påklistrade på en Nike-gympasko.
Det är nog inte bara Lenovo som skickar med en massa extra programvara. Jag tycker nästan HP / Compaq är värst om man ska jämföra. Jag kan till exempel inte tro att det verkligen behövs en hel DVD fylld med programvara bara för att kunna skriva ut ett Word-dokument på en HP-skrivare. Men det skickas med en sån.
Att köpa en dator är lite som att köpa en verktygslåda fylld med verktyg, och uppsätningen verktyg är tänkt att passa så många användare som möjligt, både målare, snickare och bilmekaniker. Det kanske inte är alla som behöver en skiftnyckel, men det följer med en. Vet man med sig att man aldrig tänker dra åt en mutter så kan man självklart ta bort skiftnyckeln och kasta den, eller så har man redan en mycket bättre skiftnyckel som man lägger dit i stället. Problemet kan kanske vara om man fortsätter analogin att den skiftnyckel dom skickar med är gjord i hårdplast och alltså är undermålig.