• 1
  • 2
2013-08-30, 07:45
Medlem
boppaloozs avatar
Windows 8 är ganska olikt tidigare windowsversioner på många sätt, men på många andra sätt är det väldigt likt. Jag har upplevt en del problem med att få gamla spel att funka i W8 men i övrigt så är det mera lättviktigt och tar mindre plats än t.ex. windows 7. Det är lite si och så med kompatibiliteten med ny programvara också. Jag fick t.ex. inte igång Samsungs Kies på Win 8, det är ett kommunikationsprogram för att göra backuper av sin Samsung-telefon eller göra programvaruuppdateringar på den. Anledningen enligt Samsungs ganska dåliga support är att Windows Media Pack krävs, vilket inte ingår i Windows 8 längre utan kostar ca en hundralapp extra.
Akivitetshanteraren är ett exempel på en förbättring men den gamla funktionaliteten finns kvar, det är bara det att man måste klicka lite för att få fram t.ex. cpu-belastning per process. Det finns t.ex. en knapp nere i vänsterhörnet "Mer information".
Såvitt jag förstått så behövs inget antivirus i Windows 8, det är inbyggt.
Alla tillverkare brukar skicka med en massa egen programvara. En del kan vara bra, t.ex. Lenovos access connections, men windows egen funktionalitet för att hantera wifi-nät och andra nätverksanslutningar fungerar lika bra, så det är lite av en smaksak ifall man vill ha sån programvara kvar eller inte.
Citera
2013-09-03, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Windows 8 är ganska olikt tidigare windowsversioner på många sätt, men på många andra sätt är det väldigt likt. Jag har upplevt en del problem med att få gamla spel att funka i W8 men i övrigt så är det mera lättviktigt och tar mindre plats än t.ex. windows 7. Det är lite si och så med kompatibiliteten med ny programvara också. Jag fick t.ex. inte igång Samsungs Kies på Win 8, det är ett kommunikationsprogram för att göra backuper av sin Samsung-telefon eller göra programvaruuppdateringar på den. Anledningen enligt Samsungs ganska dåliga support är att Windows Media Pack krävs, vilket inte ingår i Windows 8 längre utan kostar ca en hundralapp extra.
Akivitetshanteraren är ett exempel på en förbättring men den gamla funktionaliteten finns kvar, det är bara det att man måste klicka lite för att få fram t.ex. cpu-belastning per process. Det finns t.ex. en knapp nere i vänsterhörnet "Mer information".
Såvitt jag förstått så behövs inget antivirus i Windows 8, det är inbyggt.
Alla tillverkare brukar skicka med en massa egen programvara. En del kan vara bra, t.ex. Lenovos access connections, men windows egen funktionalitet för att hantera wifi-nät och andra nätverksanslutningar fungerar lika bra, så det är lite av en smaksak ifall man vill ha sån programvara kvar eller inte.
Tycker också att windows hanterar trådlösa nätverk bra, känns som en dum marknad att försöka slå sig in på
Citera
2013-09-03, 15:49
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SquashLeverpastej
Tycker också att windows hanterar trådlösa nätverk bra, känns som en dum marknad att försöka slå sig in på
Det handlar i så fall om att tillföra någon form av mervärde för användaren. Lenovos Access Connections som jag nämnde har en möjlighet att utföra ett gäng olika åtgärder beroende på vilket trådlösa eller fasta nätverk den ansluter till, exempelvis välja standardskrivare eller starta något särskilt program, t.ex. en vpn-tunnel, så om jag sitter på jobbet så väljer den skrivaren i printerrummet samt startar backupprogrammet, medan om jag är hemma så väljer den min egen skrivare samt startar vpn-programmet för anslutning till företagsnätet.
Citera
2013-09-07, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Det handlar i så fall om att tillföra någon form av mervärde för användaren. Lenovos Access Connections som jag nämnde har en möjlighet att utföra ett gäng olika åtgärder beroende på vilket trådlösa eller fasta nätverk den ansluter till, exempelvis välja standardskrivare eller starta något särskilt program, t.ex. en vpn-tunnel, så om jag sitter på jobbet så väljer den skrivaren i printerrummet samt startar backupprogrammet, medan om jag är hemma så väljer den min egen skrivare samt startar vpn-programmet för anslutning till företagsnätet.
Ah! Då låter det ju inte så onödigt som okunniga jag fick det att verka som..
Citera
2013-09-07, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyish
Allt Lenovo skit ska du inte behöva. Installera om datorn med ett fräscht W7 utan massa bloatware.
När du säger att allt Lenovoskit ska bort menar du då alla de program som tillverkaren ofta skickar med.
Jag har en Toshiba och har en massa av deras program förinstallerade. Kan jag ta bort dem utan att datorn skadas?
Har alltid misstänkt att de är onödiga och bara ett sätt att pusha för deras egna produkter.
Citera
2013-09-08, 00:17
Medlem
Skyishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulHund
När du säger att allt Lenovoskit ska bort menar du då alla de program som tillverkaren ofta skickar med.
Jag har en Toshiba och har en massa av deras program förinstallerade. Kan jag ta bort dem utan att datorn skadas?
Har alltid misstänkt att de är onödiga och bara ett sätt att pusha för deras egna produkter.

Ja, men jag rekommenderar att du installerar om datorn så att det inte går fel.
Citera
2013-09-08, 05:30
Medlem
bl-gr-ns avatar
Vet inget om Win8 och kommer aldrig lära mig det heller eftersom det är på väg att ersättas av Win8.1+ att jag inte ska köpa någon dator på ett tag/flera år.

Fast det första jag gjorde med den bärbara som skaffades 2011 vara att gå till Datortillverkare ASUS support/download sidor, där jag laddade ner alla mjukvara och drivrutiner som fanns till datormodellen som jag köpt.

Sedan formaterade jag hela disken inklusive återställningspartitionerna (Har redan en Win7 skiva till en annan dator men som stämmer med datorns licens). Fast man bör göra säkerhetskopior av återställnings partitionerna med de program som oftast följer med datorn.

Sedan partitionerade jag hårddisken som jag ville ha den med en systempartition med Windows och en större lagringspartition för diverse filer.
Installerade Windows7 och sedan de drivrutiner och programmen som jag behövde.
Såg även till att stänga av flera Windowsprogram som inte kommer användas iallafall.

Gjorde om allt detta nu i dagarna då jag bytte hårddisken mot en SDD.
Det var bara något program eller drivrutin som behövdes laddas ner då den var nyare än de jag laddade ner 2012.
Citera
2013-09-09, 10:02
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulHund
Självklart vill tillverkaren "branda" sin produkt och sätta sin personliga prägel på den. Det är inte många mobiltillverkare av Android-lurar som skickar med en vanilla Android till exempel, och räkna hur många Nike-loggor det sitter påklistrade på en Nike-gympasko.
Det är nog inte bara Lenovo som skickar med en massa extra programvara. Jag tycker nästan HP / Compaq är värst om man ska jämföra. Jag kan till exempel inte tro att det verkligen behövs en hel DVD fylld med programvara bara för att kunna skriva ut ett Word-dokument på en HP-skrivare. Men det skickas med en sån.
Att köpa en dator är lite som att köpa en verktygslåda fylld med verktyg, och uppsätningen verktyg är tänkt att passa så många användare som möjligt, både målare, snickare och bilmekaniker. Det kanske inte är alla som behöver en skiftnyckel, men det följer med en. Vet man med sig att man aldrig tänker dra åt en mutter så kan man självklart ta bort skiftnyckeln och kasta den, eller så har man redan en mycket bättre skiftnyckel som man lägger dit i stället. Problemet kan kanske vara om man fortsätter analogin att den skiftnyckel dom skickar med är gjord i hårdplast och alltså är undermålig.
Senast redigerad av boppalooz 2013-09-09 kl. 10:05.
Citera
2013-09-09, 13:21
Medlem
Citat:
En kompis som jag hade som jobba på mediamarkt sa att man borde göra detta var tredje månad för att hålla datorn frisk!
Citera
2013-09-09, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SquashLeverpastej
En kompis som jag hade som jobba på mediamarkt sa att man borde göra detta var tredje månad för att hålla datorn frisk!
Hur ofta man bör göra det varierar med hur datorn använts men han har rätt att man förr eller senare bör installera om allt så att den blir så snabb, uppdaterad mm igen.

Jag har bekanta där datorn var seg igen 3 månader efter att jag installerade om allt dom ville ha. Då var datorn snabb och bra typ 1-2 månader efter ominstallationen när jag besökte dom igen.
Citera
2013-09-10, 01:44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ett problem med sådana märkesdatorer t ex laptops är ju att skivorna dom skickar med eller man får bränna ut ofta innehåller en massa sådan skit som installeras automatiskt vid en ominstallation. Så är det i alla fall på min bärbara Acer. Min stationära kom däremot med en riktig Windows 7 skiva + en separat drivrutinskiva så där får man inte mera sådana program än man själv väljer att installera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in