• 1
  • 2
2013-08-29, 23:13
Medlem
Hejsan!

Vet inte om detta är rätt ställe att göra en sån här tråd. Men jag köpte en ny laptop med win 8, har bara använt win 7 innan så är inte så bekant med detta OS. Aktivitetshanteraren är ju helt annorlunda och man ser inte hur mycket kraft processerna tar vad jag har märkt av iaf. På min förra dator hade jag knappt några program, det var en dator som var ihopbyggd så då fick jag inte massor med program till helt enkelt. Så har jag några frågor:

1. Vilket anti-virus ska man ha? Fick Norton till datorn som känns otroligt överskattat. Har fått intrycket att det bara suger massor med kraft och är i vägen. Hade nod32 innan, gillade det med tanke på att det inte tog så mycket och hade någon form av gaming-mode när jag spelade. Är nod32 fortfarande ett av dem bättre programmen?

2. Vilka program/processer kan jag ta bort ifrån autostart? Känner inte igen så många. Det är inte att datorn startar så segt. Men känns som alla dessa lenovo-program borde vara onödiga? Sen är det lite saker jag inte känner igen som jag inte förstår poängen med att ha på autostart. Undrar bara så inte det blir att en del saker tar längre tid för man stänger av dem ifrån autostart eller liknande. Eller datorn fungerar sämre helt enkelt.

Har fått lite randomlagg ibland när jag spelar då datorn bara börjar hänga sig i någon havlsekund i en period. Brukar lösa sig med att jag startar om.

http://imgur.com/A6U6OK3

3. Vilka program kan jag avinstallera som inte har någon form av nödvändighet? Man ser väl ganska snabbt vad jag installerat själv antar jag och vad som kom med datorn.

http://i.imgur.com/7HWLvYi.png
http://i.imgur.com/rrt0HbW.png

4. Mitt grafikkort står inte i ccleaner av någon anledning, det står att jag har Intel hd graphics 4000. När jag i själva verket har nvidia gtx 740m eller något sånt. Har en extern skärm inkopplad om det betyder något. Står att det inte finns uppdateringar till drivrutinerna.

Tack på förhand om någon orkar ta tiden att hjälpa mig
Citera
2013-08-29, 23:14
Medlem
Akta bara så att du inte går på allt som folk skriver och du tar bort något viktigt som behövs för att datorn ska fungera!
Citera
2013-08-29, 23:20
Medlem
Skyishs avatar
Allt Lenovo skit ska du inte behöva. Installera om datorn med ett fräscht W7 utan massa bloatware.
Citera
2013-08-29, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SquashLeverpastej
Akta bara så att du inte går på allt som folk skriver och du tar bort något viktigt som behövs för att datorn ska fungera!

Jo, tänkte det på det också. Får vara lite försiktig helt enkelt!
Citat:
Ursprungligen postat av Skyish
Allt Lenovo skit ska du inte behöva. Installera om datorn med ett fräscht W7 utan massa bloatware.

Är in Windows 8 något att ha? Avinstallerar allt lenovo nu iaf.

Har ni något att säga om uppstarten och anti-virusprogram?
Citera
2013-08-30, 00:10
Medlem
Skyishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattedude
Jo, tänkte det på det också. Får vara lite försiktig helt enkelt!

Är in Windows 8 något att ha? Avinstallerar allt lenovo nu iaf.

Har ni något att säga om uppstarten och anti-virusprogram?

Ja, fast kör med Windows 7 om du trivs med det. Jag rekommenderar att du installerar om hela datorn så att det inte blir fel. Har du aktiverat ditt grafikkort i kontrollpanelen?
Citera
2013-08-30, 00:29
Medlem
seta23s avatar
Citat:
Ja, fast kör med Windows 7 om du trivs med det. Jag rekommenderar att du installerar om hela datorn så att det inte blir fel. Har du aktiverat ditt grafikkort i kontrollpanelen?
En fråga till dig. Jag fick min bärbara sony vaio med förinstallerat windows, alltså ingen skiva. Kan jag fortfarande fixa "clean" W7?

Och vad menar du med aktivera grafikkortet i kontrollpanelen? Är det något man bör göra..?
Citera
2013-08-30, 00:35
Medlem
Om du inte får svar här så kan du googla på de exakta filnamnen så brukar det komma upp förslag där du kan räkna ut vad som är skit och vad som du behöver

Förstår att du vill ha hjälp härifrån men bara ett tips!
Citera
2013-08-30, 00:41
Medlem
Skyishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seta23
En fråga till dig. Jag fick min bärbara sony vaio med förinstallerat windows, alltså ingen skiva. Kan jag fortfarande fixa "clean" W7?

Och vad menar du med aktivera grafikkortet i kontrollpanelen? Är det något man bör göra..?

Jag är ingen expert men ja, det ska gå. Du har ett modellnummer under datorn som du kan använda. Nä, alltså, har du ett integrerat grafikkort på moderkortet och ett dedikerat så borde datorn använda ditt dedikerade grafikkort.
Citera
2013-08-30, 02:28
Medlem
Sökte på om det med grafikkortet. Folk verkar hävda att den byter mellan grafikkorten för att spara energi. Antar att när jag sitter i windows så körs allt på moderkortet och sen när jag hoppar in i spel drar det "riktiga" kortet igång? Därav att det visas intel hd4000 eller vad det heter i ccleaner.

Tror den skiftar ibland när jag är ingame också, för när jag spelar go så går fpsen ned till 70-100 och ligger stabilt där ett tag. Sen ett tag senare kan den gå upp och ligga runt 150-200 ganska så stabilt. Kan man göra något åt det? Eller är det kanske så att batteritiden blir skitdålig om man sitter och ändrar till mitt nvidia kort hela tiden? Skulle iaf inte vilja att den ändrar automatiskt då när jag spelar så sitter jag ändå hemma och har alltid laddaren i.
Citera
2013-08-30, 03:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Den bärbara jag har hade med program med vilket man kunde bränna ut operativet på skiva men då var det med drivrutiner och annat lull-lull inbakat. Fanns ingen skriva som ger ren windows utan man fick med en del lull-lull på köpet.
Citera
2013-08-30, 05:15
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Berätta mer om det fetstilta. Har aldrig hört talat om dylikt, har alltid trott att det är OS:et man ska aktivera (om man har ett som är legit vill säga).
Citera
2013-08-30, 07:28
Medlem
Citat:

Antar att du inte läste meddelandena på skärmen som bad dig att stoppa in tomma DVD skivor för att bränna skivorna du frågar efter. Folk bruka missa dom för att de hade för bråttom att rycka nästa och avbryt utan att läsa.

Vet inte hur det är med Win 8 men i tidigare Windows så hade datortillverkaren en mapp under start / alla program med deras namn på som man kunde startar i efterhand för att bränna DVD och ibland även på andra media.

Bränn skivorna innan du försöker installerar Win 7 eller andra OS ifall något går på tok. Kolla också upp datorns hemsida efter drivrutiner mm redan innan.

Edit:
Många bärbara har 2 grafikkort.

Vet inte hur det är i Win 8 men i Win 7 tror jag man bruka höger klickar på varje spel och program ikonerna eller nått och välja vilket grafikkort som varje skulle köras med. Kanske har de ändrat det i Win 8.
Senast redigerad av panpo98 2013-08-30 kl. 07:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in