2013-08-29, 22:54
Medlem
Familjen åkte upp till en äldre släkting i helgen. Jag protesterade, varpå jag fick höra argumentet - Hon kan dö snart, då slipper du följa med.

Är detta ett hållbart argument? Principen bakom verkar lyda som följer;

Om person x har mindre tid kvar än person y så väger person x's intresse tyngst, eftersom att person y som har mer tid, kommer kunna ägna sig åt vad den vill efter att person x inte längre finns kvar.

Å andra sidan kan man hävda att om person x är en gammal människa som levt ett någorlunda normalt liv har den haft ca 80 år på sig att ägna sig åt sina intressen och att få leva efter sin vilja.

Vad säger ni? Är det ett rimligt argument att säga ''Hon kan dö snart'' för att få ett barn att följa med upp på släktmiddag? Jag tkr snarare det hänvisar till känslor, det fungerar mer som ett hot som anspelar på dåligt samvete. Ser ingen stark logiskt giltighet i det.
Citera
2013-08-29, 23:04
Medlem
NovaOculuss avatar
Rent generellt sett

Om hon inte riskerar att dö inom 24h så spelar det faktiskt ingen roll om man är där en måndag, tisdag, onsdagen nästa vecka eller sista lördagen i månaden.

Att hon är på väg att dö är en anspelan på känslor, sedan är det upp till dig att göra ett val verkar det som
Citera
2013-08-29, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogizz
Vad säger ni? Är det ett rimligt argument att säga ''Hon kan dö snart'' för att få ett barn att följa med upp på släktmiddag? Jag tkr snarare det hänvisar till känslor, det fungerar mer som ett hot som anspelar på dåligt samvete. Ser ingen stark logiskt giltighet i det.
Klart det handlar om känslor. Relationer handlar om känslor. Ja, jag tycker att det är rimligt, både för din och din släktings skull.
Citera
2013-08-29, 23:48
Ante har post at mortem:

Varför behöver någon "hålla fast" vid ett "hållbart" och "argument" för detta?
Att ens posta en fråga med en juridisk ton i en filosofisk avdelning tyder på stor och ffa avsaknad utav just känslor.
Hyser stor medkänsla med alla dem runtikring dig, ts.

Men för att svara just dig ts och på din "kliniskt ställda fråga" så ja, det är ett "hållbart argument", detta att "störst går först".
Hur skall du själv förhålla dig till dig själv den dagen du faktiskt ÄR äldst ts när du nu försöker gå före i denna givna kön ? Och hur skall du själv den dagen få andra att gå efter dig?
Du verkar vara alltför "efter dig"?
Senast redigerad av hee4r 2013-08-30 kl. 00:06.
Citera
2013-08-30, 00:31
Medlem
curiamobiliums avatar
Löjligt resonemang. Hav medkänsla min vän. vad skulle du göra istället som befrämjar mänskligheten?
Spela wow eller ta en öl? Skam på dig som resonerar utifrån värden. Ge till andra.
Citera
2013-08-30, 00:40
Medlem
Ni verkar alla ha svårt att resonera efter logiska principer och bortse från känslor. Ni behöver inte oroa er, jag följde med. Jag känner medkänsla för familj&vänner och allt det där - ingen psykopat. Om jag ville snacka om känsloaspekten hade jag placerat inlägget under relationer&samlevnad. Eftersom jag studerat argumentationsanalys och logik var jag nyfiken kring huruvida argumentet höll på en moralfilosofisk nivå. Man måste kunna skilja på äpplen och päron.
Citera
2013-08-30, 01:27
The end, end of the world...:(tamejfan ordlös)

Citat:
Ursprungligen postat av Skogizz
Ni verkar alla ha svårt att resonera efter logiska principer och bortse från känslor. Ni behöver inte oroa er, jag följde med. Jag känner medkänsla för familj&vänner och allt det där - ingen psykopat. Om jag ville snacka om känsloaspekten hade jag placerat inlägget under relationer&samlevnad. Eftersom jag studerat argumentationsanalys och logik var jag nyfiken kring huruvida argumentet höll på en moralfilosofisk nivå. Man måste kunna skilja på äpplen och päron.

Äpplet faller inte långt från päronträdet? Men tur att VI här finns till för sådana som DU, då?! Ja, och så att sådana som du kan LÄRA sig någonting? Ja, detta då det tycks saknas läroböcker i just detta "ämnet"...(och även word tycks saknas i denna samma den mest saknade boken utav dem alla här i världen).
Men tack tillBAKa för din ANALys. Detta ÄNDå, då!?
Senast redigerad av hee4r 2013-08-30 kl. 01:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in