2013-08-29, 15:53
Medlem
Tänkte pröva mig på att rita lite 3D bilar osv, men behöver lite tips på program att göra detta i.

Jag har pluggat media så har ganska bra erfarenhet i de flesta Adobe CS programmen (PS,Illustrator,InDesign osv) och Java.
Dock är jag mest självlärd då JB's utbildning inte var så mycket att hänga i julgranen.

Men har aldrig testat mig på att designa i 3D format så det skulle vara roligt att göra det på fritiden

Så skriv gärna tips på program och även länkar till bra guider om ni har något sådant!

Tack på förhand
//Trastam
Citera
2013-08-29, 15:55
Medlem
Maya & 3ds max är bäst. Lycka till!
Citera
2013-08-29, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Maya & 3ds max är bäst. Lycka till!

Tack så mycket Zezzyy! Ska kika på dom såfort jag kommer hem från jobbet!
Citera
2013-08-29, 17:03
Medlem
VenomXs avatar
Ett bra tips på ett freeware-program jag använt mig mycket av under åren är Blender, om du kikar här så ser du att det går att göra ganska så mycket med det också:
http://www.blender.org/features-gall...y/art-gallery/

Det finns ju en del fördelar med att kunna använda ett program helt lagligt utan att behöva köpa det, t.ex om du blir duktig och börjar sälja dina alster kommersiellt på nåt vis senare, men först och främst tycker jag det är ett smidigt program att jobba med bara man kommit in i det så pass att man lärt sig menyer och lite snabbkommandon osv. Men helt klart är ju program som Maya m.fl snäppet vassare om det bara är "best of the best" som duger
Citera
2013-08-29, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Ett bra tips på ett freeware-program jag använt mig mycket av under åren är Blender, om du kikar här så ser du att det går att göra ganska så mycket med det också:
http://www.blender.org/features-gall...y/art-gallery/

Det finns ju en del fördelar med att kunna använda ett program helt lagligt utan att behöva köpa det, t.ex om du blir duktig och börjar sälja dina alster kommersiellt på nåt vis senare, men först och främst tycker jag det är ett smidigt program att jobba med bara man kommit in i det så pass att man lärt sig menyer och lite snabbkommandon osv. Men helt klart är ju program som Maya m.fl snäppet vassare om det bara är "best of the best" som duger

Allting som "gör sitt jobb" är intressant! Så ska absolut kika in Blender när jag kommer hem

Tackar för tipset!
Citera
2013-08-30, 00:04
Medlem
Maya och Blender ligger redo på skrivbordet nu. Hinner dock inte påbörja något "projekt" nu ikväll men tänkte ta o klicka mig igenom programmen imorgon för att få en bild av hur dom fungerar!

Har ni några nybörjar tips o trix?
Citera
2013-09-01, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trastam
Maya och Blender ligger redo på skrivbordet nu. Hinner dock inte påbörja något "projekt" nu ikväll men tänkte ta o klicka mig igenom programmen imorgon för att få en bild av hur dom fungerar!

Har ni några nybörjar tips o trix?

Bara nöta massa guider och turtorials. Finns hur mkt som helst ute på nätet.

E: Sök på digitalturtors har för mig att dem hade sjukt bra guider på det mesta.
Citera
2013-09-01, 19:56
Cinema 4D är mycket lätt att lära sig. Sedan kan du gå över till lite tyngre som Maya & 3DS
Citera
2013-09-07, 03:21
Medlem
Är i samma sits som TS, ska dock inte rita så många bilar.

Jag tror jag börjar med Maya.

Det jag undrar är hur mycket och på vilket sätt Maya och 3ds max skiljer sig åt?
Kan jag lära mig Maya och sedan tämligen enkelt gå över till 3ds max?

Som exempel så började jag redigera film i Sony Vegas Pro. När jag blev bättre och mer seriös
så gick jag över till Adobe Premiere då det är ett av de program som används i mer seriösa sammanhang samt lätt att hitta bra tutorials till. Då var övergången enkel. Det behövdes bara en introduktionsfilm på youtube som visade mig var alla verktyg låg och sedan var det inga problem. Jag kunde helt enkelt jobba lika smidigt som i Sony Vegas bara att jag fick leta lite mer efter var prylarna låg i början.
Citera
2013-11-07, 10:14
Medlem
3DS Max är ett trevligt program när man kommer in i det, känns ganska rörigt i början
Annars har du Autodesk 123D Design som är gratis och lättanvänt men inte så bra till bilar osv utan mest raka linjer eller vad man ska säga.
Citera
2013-11-08, 22:24
Medlem
trixigts avatar
Vill du främst animera, börja med Maya.
Vill du främst modellera/rendera snygga ting, börja med 3Ds.

Vill du ha freeware, välj Blender.

Vill du rendera snygga animationer, lär dig After Effects/Nuke/Houdini.
Vill du rendera snygga stillbilder, lär dig Nuke och Photoshop.

Jag har haft 3D som arbete/hobby i elva år, jobbat åtta år i 3Ds och tre i Maya. För mig är animationsmässigt Maya bäst, för modellering är 3Ds mycket bättre och för renderingar föredrar jag också 3Ds. För partikelarbete är Maya fint alternativt 3Ds om du har pluginet "Thinking Particles".

Vill du göra fotorealistiska,organiska modeller; lär dig även Zbrush eller liknande.
Citera
2014-01-02, 16:56
Medlem
Knyttetets avatar
Många som pysslar med transportdesign kör mer och mer Maya. Folk inom bilindustrin kör mycket Alias.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in