Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Jag skulle gärna vilja lyfta frågan om vad som är skillnaden mellan dessa båda forum, och varför en åtskillnad behövs. Som det ser ut nu är Politik - Utrikes fullt med lögner, fantasier, konspirationer och pajaserier som lika gärna kunde ligga i konspirationsforumet.
Först bör man förklara vad som är en konspiration. Tänk att du och din vän diskuterar hur 9/11 kan vara sant eller endast en konspiration. Så länge ni diskuterar och analyserar inslagen i själva 9/11 händelsen "utan" att ideologiskt sett, anknyta det till något annat, så är det under konspirationsteorier och alternativa teorier.
När någon däremot använder konspirationer i ett ideologiskt syfte för att förklara något under rubriken, "fängslade i USA", så heter det "propaganda" och hamnar alltså under utrikes. Flesta inläggen innehåller mer eller mindre propaganda.
Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Det vanligaste har naturligtvis med judar att göra, och som det ser ut nu handlar ungefär vartannat inlägg i tex Syrientråden om att "det är judarnas fel" eller "tyst med dig jude" eller liknande. Naturligtvis ska man få diskutera Israels roll i världspolitiken och liknande, men när motståndare regelmässigt anklagas för att vara judar så fort man har en avvikande uppfattning blir det hela snart enbart tramserier och meningslös pajkastning. Att stänga antisemitism-forumet har enbart haft som följd att politik - utrikes spårat ur helt.
Emellertid stoppar det inte där. Politik utrikes dras också med rena konspirationsteorierna, så som att kärnvapen använts i Syrien eller liknande. Som jag ser det är detta regelrätta konspirationsteorier som lätt kan motbevisas, men som fortsätter att framföras gång på gång enbart i syfte att sprida lögner och propaganda.
För att dessa är ideologisk laddade diskussioner.
Aktualiteten har också en betydelse för vad som går eller inte går att definiera som konspiration..
T.ex. använder skribenten av det allmänt accepterade inställningen i en viss fråga- propagandan finns mellan raderna. Någon tar för givet att t.ex X land har kärnvapen och borde anfallas. En annan svarar på inlägget och den tredje fortsätter..
Det finns inga bevis men aktualiteten i den frågan upprätthåller dessa föreställningar.
En annan var "Ubåtar i sthlm skärgård".. aktualiteten och bristen på information är en perfekt situation för att känna igen vilka som "propagerar" i ett visst syfte.
Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Jag vet inte hur detta ska kunna lösas med allas rätt att uttrycka sina åsikter, men det måste finnas någon form av sanningskrav på det man skriver i Politik - Utrikes kan jag anse. Men det är naturligtvis svårt också.
Kanske en uppdelning i statsvetenskap under vetenskap, där evidensbaserade diskussioner tas i statsvetenskap och dravlet i Politik utrikes? Inte heller det är en ideallösning, och jag tror egentligen inte på idén, men som läget är nu är ju ämnet en lekstuga. Något måste till.
Kvaliteten på forumet faller mo
Kvaliteten faller av andra skäl. Det är för att inga intressanta och kunniga skribenter skriver där längre.
Mycket bättre diskussioner mellan åren 2010-2012.. Sedan har du andra som numera är moderatorer och inte längre diskuterar på samma sätt.
Ni har samlat ihop barn som slår varandra i huvudet med massa trams.
Sedan Syrien..har forumet förvandlats till ett helvete av video-svar, ren propaganda, lögner och massa personangrepp. Läs gärna rubrikerna..