• 1
  • 2
2013-08-29, 13:46
Medlem
gato12s avatar
Är det tänkt att man ska leva på den ersättningen? Är inte det under existensminimum?

Min hyra ligger på 3000. Sedan CSN och bredbandet 1100. Det blir alltså 900 kronor över.

När jag gick på soc fick jag 7000 i månaden.

Förresten är det lite mer än en månads utbetalning.

Och att det är så lågt kan ju bero på att jag inte jobbat alls det senaste året.

Vad ska jag göra? Söka bostadstillägg? Kontakta soc?
Citera
2013-08-29, 13:52
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
... Sedan CSN och bredbandet 1100. ... kan ju bero på att jag inte jobbat alls det senaste året
Då slipper du väl CSN snart?
Citera
2013-08-29, 13:55
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Då slipper du väl CSN snart?

Om två år ja...

Men den huvudsakliga problemställningen var ju att man får femtusen i sjukersättning. Tror inte alla i den välmående medelklassen är medvetna om att man nödgas leva under existensminimum.
Citera
2013-08-29, 14:07
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Om två år ja...
Ah, just det. Går det inte att få uppskov?
Citat:
Men den huvudsakliga problemställningen var ju att man får femtusen i sjukersättning. Tror inte alla i den välmående medelklassen är medvetna om att man nödgas leva under existensminimum.
Jag lever gott under existensminimum.
Citera
2013-08-29, 14:13
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ah, just det. Går det inte att få uppskov?

Jag lever gott under existensminimum.

Det går att få uppskov men då får man betala mer sedan.

Jag har också medicin och psykologer att betala, blir väl en 500 spänn i månaden. Således knappt 400 kronor till mat och diverse.
Citera
2013-08-29, 14:19
Moderator
v50s avatar
Om du får sjukersättning så bör du vara berättigad att ansöka om bostadstillägg/bostadsbidrag, ring försäkringskassan och fråga dem och/eller titta på deras hemsida, där kan du även skriva ut blanketten i fråga som du fyller i och lämnar in på närmaste kontor som försäkringskassan har alternativt skickar med brev till dem.

Skulle du inte vara berättigad till bostadstillägg så bör du vara berättigad till socialbidrag för att nå upp till riksnormen.
Citera
2013-08-29, 14:19
Medlem
Du får nog spara in på dyra restaurantbesök och utlandsresor ett tag...
Citera
2013-08-29, 14:23
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Om du får sjukersättning så bör du vara berättigad att ansöka om bostadstillägg/bostadsbidrag, ring försäkringskassan och fråga dem och/eller titta på deras hemsida, där kan du även skriva ut blanketten i fråga som du fyller i och lämnar in på närmaste kontor som försäkringskassan har alternativt skickar med brev till dem.

Skulle du inte vara berättigad till bostadstillägg så bör du vara berättigad till socialbidrag för att nå upp till riksnormen.

Mjoo, ska kolla upp det här med bostadstillägg. Dock så bor jag olagligt i andrahand (i Stockholm naturligtvis...) kan inte det vara lite känsligt? Har ju iaf ett kontrakt, men min hyresvärd tar ju ut lite mer än vad hyran egentligen skulle ligga på.

Undviker helst soc, mest för att de förbanne mig ska ha ett intyg på exakt allt, är ju en heltidssysselsättning bara att samla in papper åt dem. De verkar utgå från att alla ska blåsa dem.
Citera
2013-08-29, 14:24
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Du får nog spara in på dyra restaurantbesök och utlandsresor ett tag...

Haha, jaa du kommer inte ihåg när jag var utomlands sist, det är nog minst 15 år sedan. Eller 20 snarare.

Går aldrig ut på någon dyr restaurang.

En bra grej med att det är så låg ersättning är ju förstås att man blir bra sugen på att arbeta igen. Och det är väl det som är meningen.

Tråkigt bara när man inte är förmögen till det just nu.
Senast redigerad av gato12 2013-08-29 kl. 14:28.
Citera
2013-08-29, 14:31
Moderator
v50s avatar
Citat:
Mjoo, ska kolla upp det här med bostadstillägg. Dock så bor jag olagligt i andrahand (i Stockholm naturligtvis...) kan inte det vara lite känsligt? Har ju iaf ett kontrakt, men min hyresvärd tar ju ut lite mer än vad hyran egentligen skulle ligga på.

Undviker helst soc, mest för att de förbanne mig ska ha ett intyg på exakt allt, är ju en heltidssysselsättning bara att samla in papper åt dem. De verkar utgå från att alla ska blåsa dem.

Du får prova att göra en ansökan, har du bara ett kontrakt att visa upp och hur mycket du betalar bör det fungera, du kan alltid rådfråga försäkringskassan via telefon först, du behöver inte säga vem du är utan sköta det anonymt, undvik bara att slå in personnummer eller liknande när du ringer till FK.
Citera
2013-08-29, 14:38
Medlem
Citat:

Det är tillåtet att ta ut den hyra som kan bedömas stämma överens med marknadsvärdet nu för tiden.
Just att du betalar mer än hand hyra bör då inte vara relevant.
Citera
2013-08-29, 15:04
Bannlyst
Citat:
Är det tänkt att man ska leva på den ersättningen? Är inte det under existensminimum?

Jo, men ersättningen baseras på en procentandel av den inkomst du hade innan du blev sjukskriven så om du hade ett underbetalt skitjobb så får du även en underbetald skitsjuklön.

Citat:
Vad ska jag göra? Söka bostadstillägg? Kontakta soc?

Bostadstillägg borde du kunna söka och få.
Soc tror jag inte kan göra något så länge du får pengar från FSK.

Citat:
Jag har också medicin och psykologer att betala, blir väl en 500 spänn i månaden. Således knappt 400 kronor till mat och diverse.

Fast där kickar ju högkostnadsskyddet in efter bara 2-3 månader så det blir ju ingen utgift i slutändan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in