2013-08-29, 11:13
Medlem
Har för mig att om man får till exempel a-kassa och går in och jobbar endast en dag så får man förlorad inkomst ur akassan eller försäkringskassan. Kommer inte ihåg hur detta påverkade men jag vet bara att sålänge man inte jobbar flera sammanhängande dagar så förlorar man på att gå in och jobba en dag rent ekonomiskt.

Vad berodde detta på nu igen, någon som kan uppdatera för mig?
Citera
2013-08-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Har för mig att om man får till exempel a-kassa och går in och jobbar endast en dag så får man förlorad inkomst ur akassan eller försäkringskassan. Kommer inte ihåg hur detta påverkade men jag vet bara att sålänge man inte jobbar flera sammanhängande dagar så förlorar man på att gå in och jobba en dag rent ekonomiskt.

Vad berodde detta på nu igen, någon som kan uppdatera för mig?

Går man på akassa och jobbar 1 dag under veckan får du ingen ersättning för den veckan ifrån akassan utan bara ifrån arbetet.

Jag tror det fanns/finns ett undantag som gör att du får ersättning ifrån akassan utöver arbetet men enbart 75 sådana akassedagar.

Jag har en kompis som jobbar sporadiska dagar medans företaget han jobbar åt "sparar ihop" dagarna och skriver det som att han jobbat en vecka i rad istället för utspritt. Detta så att han får lön för en hel vecka och resterande veckor får akassa. Det är ju en schysst lösning men jag tror knappast att varken arbetaren eller företaget har sitt på det torra när man gör så.

Jag tror dock att om man istället får ersättning ifrån försäkringskassan så tappar man bara dagen man är borta i inkomst. Men jag vågar inte svära på det.

Jag vet att det var möjligt att arbeta efter 17:00 och ändå få pengar ifrån försäkringskassan när man satt fast i fas 3/sysselsättningsfasen ett tag. Vet dock inte hur det är nu.
Senast redigerad av raecer 2013-08-29 kl. 14:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in