Citat:
Ursprungligen postat av
peertop
Spegel neuroner...
Elektrosignalen för inte över ALL information.
Bara information som mottagare ev. kan avtolka.
Det en avtolkning av signaler som sker i mottagaren.
Jag tror inte att spegelneuronens direkta mening överförs i hur mottagaren tolkar det,
även om det sker på tex cellnivå.
Signalen för över det den behöver, inte hur djupt bladet går eller om det är kallt eller varmt. Antingen aktiveras de= du känner eller de aktiveras ej= du känner INTE. Det är inte en tolkningsfråga, det är "av eller på", "ja eller nej".
Det är en grundläggande funktion för att kunna fungera i grupp. Autistiska och personer med antisocial personlighetsstörning har troligtvis mindre väl fungerande spegelneuron och fungerar sämre i grupp.
Jag förstår inte vad du vill säga med din sista mening. Kanske befinner vi oss på två olika sidor av ett spektrum. Du är mer filosofiskt lagd och min syn på människan definieras väldigt väl av Cricks:
“The Astonishing Hypothesis is that “You”, your joys and your sorrows, your memories and your ambitions, your sense of identity and free will, are in fact no more than the behaviour of a vast assembly of nerve cells and their associated molecules. As Lewis Carroll’s Alice might have phrased it: “You’re nothing but a pack of neurons.”