2013-08-29, 21:19
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GymShark4L
Alright!
Jo haha.. Jag vet knappt det själv. Jag vill gå ner i vikt liksom, så abs syns, men samtidigt vill jag bygga, för jag känner mig rätt liten ändå, för att ha så mycket kroppsfett. Men jag antar att man inte kan få båda samtidigt? Om jag måste välja, så väljer jag att gå ner i vikt så att man iallafall kan ha på sig en tröja utan att känna att manboobsen sticker ut 2 meter.

Mjo, men det går ju inte i närheten lika fort som ren deff/bulk. Snarare att du ökar i styrka samt kapar.
Läg själv på kcal - under mina sommarlov i gymnasiet för att kapa, samt gymmade för styrka (Gick ett idrottgymnasium, så man ville ju impa med att man legat i under somrarna ). Men inte fan fick man några dundermuskler om man säg så Dock ökade styrkan samt minskade fett%.

Dock tror jag att, beroende på hur motivationen står till samt hur man är ställd som till sin träning, det är enklare för många att köra ren bulk/deff istället för en långsam viktminskning/styrkeökning.

Oavsett: Kör hårt & lycka till!
Citera
2013-08-29, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Ärtsoppa är väl billigt som in i helvete, alltså gula ärtor. Vill minnas att det är uträknad att vara 15 proteiner per kronoa.
Osäker hur nyttigt det är, men är ju rejält med proteiner i skitet.
22g proteiner per 100 gram.
Saken är att kanske inte alla gillar det, och att man vill kanske vill tillsätta annat, kryddor eller liknande.
Sedan är det ju ganska enormt om du ska trycka i dig kanske 1 kg gula ärtor (3200 kcal, 220g proteiner, 490g kolhydrater, 10g fett), blir nog mycket ärtsoppa det!
Men ack så helvetes billigt, skulle kosta dig kanske 500 kr i månaden om ens det.

Tack för ditt svar! Jag är uppfostrad till att äta typ allt man får på tallriken, varesig du tycker det är gott eller inte. Jag är inte kräsen när det kommer till mat. Det enda jag inte är jätte förtjust i som jag vet, är potatismos. Fyfan efter skolans potatismos om man ens kan kalla det mos.
Men det känns som att ärtsoppa är något för någon som ska gå in på en rejäl jävla bulk, kan det stämma?

Men det lät intressant, kul med olika förslag! Det gillar jag, så man har lite mer att välja på.
Får ta en tripp till Ica snart och kolla in lite prylar att handla hem.
Citera
2013-08-29, 22:04
Medlem
SeMeNoMores avatar
Krabba och broccoli är två bra exempel som innehåller lite kalorier och som ökar den naturliga testostoronproduktionen.
Citera
2013-08-30, 02:12
Medlem
Köp grönsaker efter säsong. Köp torkade linser och bönor. Kolla i de broschyrer som affärer skickar ut i början på veckan vad som är billigt och handla därefter.
Citera
2013-08-30, 06:11
Medlem
Adobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GymShark4L
Tack för ditt svar! Jag är uppfostrad till att äta typ allt man får på tallriken, varesig du tycker det är gott eller inte. Jag är inte kräsen när det kommer till mat. Det enda jag inte är jätte förtjust i som jag vet, är potatismos. Fyfan efter skolans potatismos om man ens kan kalla det mos.
Men det känns som att ärtsoppa är något för någon som ska gå in på en rejäl jävla bulk, kan det stämma?

Men det lät intressant, kul med olika förslag! Det gillar jag, så man har lite mer att välja på.
Får ta en tripp till Ica snart och kolla in lite prylar att handla hem.

Nja, nå kan det vara bra till bulk men fungerar ju även till deff, beroende på lite hur aktiv man är osv.
Osäker riktigt vad för protein innetag som behövs vid deff, många säger olika, men sin vikt multiplicerat med 2 brukar ju vara ganska standard, så troligen någonstans mellan 150 till 200 g proteiner. Så du kanske inte behöver äta ett helt kilo med gula ärtor varje dag.
700g gula ärtor är cirka 2240 kcal, 154g proteiner, 343 kolhydrater och 7g fett (eller iaf det som är inskrivet på myfitnesspal.com som jag använder mig av, brukar ibland vara lite småfel, men siffrorna är ganska så ungefära iaf)

Gäller ju även att mäta upp, men lär nog vara ganska lätt om du tar och gör en stor sats, om du gör t.ex 2 kg gula ärtor direkt och sedan mäter upp dom i 20 lika stora högar som är ungefär lika stora i vikt och vattenmängd, så lär varje hög vara 100g.
Du kan ju äta också lite varierande under dagen, så att du kanske äter ärtsoppa 4 gånger i veckan eller liknande, och att du inte behöver vräka i dig, men kanske äta en 100g-200g till en frukost eller liknande.

Sedan finns ju även röda/gröna linser osv som också innehåller proteiner och inte är allt så dyrt, men är nog lite dyrare än gula ärtor.

I alla fall, kycklingfilé är sjukt gott i mitt tycke och heller inte så jättedyrt.
900g kycklingfilé av Euroshopper kostar för mig cirka 45 kr på Willys. Sedan brukar mitt Willys också ha rabattpris där det kostar 40 kr.
Kyckling är nog bästa alternativet enligt mig, lite dyrare men gott, mycket proteiner och låg kcal
Citera
2013-08-30, 13:15
Medlem
SeeMeNoMore,
Hmm, intressant.. Krabba och Broccoli ökar testosteronproduktionen! Det gillar jag, vill ha skägg hah!
Nä men, tack tack! Jag gillar havsmat så det är finemang med krabba!

Hiitsme,
Tack för förslaget! Jag ska kolla in broschyrerna!

Adobe,
Okej.. Tänkte på att det innehöll en hel del kcal och kolhydrater =)
Men alright!
Jo, jag har det problemet att jag äter en del. Men får väl helt enkelt krympa min magsäck igen
Det har ju hänt förr liksom! Hah, men nu efter sommaren känner jag mig helt uppsvälld.
Håller med om kycklingfilé också, det är ju redigt jävla gött. Och precis som du säger, riktigt bra! Mycket protein och lite kcal. Tack för att du checkade in det där på myfitnesspal.com också!

Tack för svaren alla! Riktigt schysst, men som jag har skrivit innan! Alla förslag är välkomna =)
Har glömt nämna att jag är rätt ny på flashback som ni kanske har märkt, så förstår inte hur allting fungerar haha! Men rätta mig om jag gör något fel.

/GymShark4L
Citera
2013-09-01, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Mjo, men det går ju inte i närheten lika fort som ren deff/bulk. Snarare att du ökar i styrka samt kapar.
Läg själv på kcal - under mina sommarlov i gymnasiet för att kapa, samt gymmade för styrka (Gick ett idrottgymnasium, så man ville ju impa med att man legat i under somrarna ). Men inte fan fick man några dundermuskler om man säg så Dock ökade styrkan samt minskade fett%.

Dock tror jag att, beroende på hur motivationen står till samt hur man är ställd som till sin träning, det är enklare för många att köra ren bulk/deff istället för en långsam viktminskning/styrkeökning.

Oavsett: Kör hårt & lycka till!

Hej Flyer6! Sorry, hade helt missat din post på något vänster, hah!
Ja, det är nog som du säger det tar ju tid, man får inga dundermuskler jättefort men jag kan tänka mig att styrkan ökade! Hmm, ja. Just nu så försöker jag hålla mig borta ifrån så mycket sötsaker som går bara, sen äter jag lagom med kolhydrater när jag äter, häver inte på typ 70% makaroner och 30% kött nu längre på tallriken(detta brukade dock vara när jag bodde hemma), försöker äta mindre fast ändå lagom men vi får se vad som händer! =)

Tack så mycket! =)
Citera
2013-09-01, 18:05
Medlem
Vad fan, får ni ingen mat i skolan nu eller? Dom flesta skolor erbjuder väl en grönsaksbuffé och något slags protein tillsammans med kolhydrater och fett. En väl balanserad kost med gratis mjölk. Checka in periodisk fasta så slipper du laga mat hemma också förutom på helger. Att laga mat 8 dagar i månaden istället för 30 lär ge dig lite mer pengar att leka med. Spara dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av Landsknecht
Kyckling och ägg är bland det billigaste i matväg. Ha i åtanke att tänka långsiktigt om du vill spara pengar, och se till att kilo- eller styckpriset är så lågt som möjligt, istället för att köpa 6-packet med ägg istället för 15-packet eftersom det är "billigare". Detsamma med läsken, köp hellre större förpackningar och få ner styckpriset om möjligheten finns. Du kan även passa på att köpa kött för extrapris som håller på att gå ut. Bara att frysa ner det man inte äter omedelbart.

Fortsätt även med proteinpulvret, eftersom det är den överlägset billigaste proteinkällan. Och se till att du räknar hur mycket protein du får i dig, så att du kan se till att få i dig tillräckligt. Det framgår inte av ditt inlägg hur mycket proteinpulver du dricker per tillfälle, men med den kosten (nudlar och ris), låter det som att du får i dig alldeles för lite protein.
Beror väl på hur mycket kött och ägg man äter helt enkelt, äter man inte många ägg är det oerhört onödigt att köpa fler för en dyrare peng bara för att styckpriset är billigare. Det är så matbutikerna lurar många.

Tips till TS, köp kvarg! Ica Basic eller på Lidl. Ät en om dagen.
Senast redigerad av XiongShi 2013-09-01 kl. 18:08.
Citera
2013-09-01, 18:37
Medlem
Adobes avatar
Yes! Kvarg är bra.

Jag bor på ett ställe där inte Lidl finns, förut för bara något halvår sedan så hittade jag ingen bra kvarg som var lika billig som Lidl's (typ 20 kr kilot).
Nu har dock Lindahls kvarg som består av 500g kommit till flera av butikerna i min stad Kostar endast 12 kr på Willys.
Det som är bra med denna kvarg förpackning är att den har ett lock, så brukar ta halva på morgonen och halva på kvällen.
Blanda ut med Funlight strawberry så den blir godare alternativt med annat (tror jag läst någon tråd här eller/och på kolozzeum om tips vad man kan blanda kvarg med).
Citera
2013-09-01, 20:17
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XiongShi
Vad fan, får ni ingen mat i skolan nu eller? Dom flesta skolor erbjuder väl en grönsaksbuffé och något slags protein tillsammans med kolhydrater och fett. En väl balanserad kost med gratis mjölk.

Inte för att vara så, var själv ingen som brölade på om hur äcklig skolmaten var (tyckte den var helt ok samt väldigt god emellanåt) men just "skolmat" tycker jag oftast består av Kolhydrater>Fett>Protein.
Lite ordpolisvarning på mig nu, men du fattar vinken. Är oftast mycket kolisar i skolmaten vilket inte är nån höjdare om man är på en kolhydratsnål diet.

Med det sagt dock så kan man ju försöka välja det bästa som går, dock vet jag själv att man ibland stod där som ett fån när det var pasta & skinksås typ (är inget fan av pasta frekvent) & inte hade något annat att välja på direkt.
Räksallad i caffan ftw såna gånger Dock gick det på en liten slant.
Senast redigerad av Flyer6 2013-09-01 kl. 20:19.
Citera
2013-09-01, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Inte för att vara så, var själv ingen som brölade på om hur äcklig skolmaten var (tyckte den var helt ok samt väldigt god emellanåt) men just "skolmat" tycker jag oftast består av Kolhydrater>Fett>Protein.
Lite ordpolisvarning på mig nu, men du fattar vinken. Är oftast mycket kolisar i skolmaten vilket inte är nån höjdare om man är på en kolhydratsnål diet.

Med det sagt dock så kan man ju försöka välja det bästa som går, dock vet jag själv att man ibland stod där som ett fån när det var pasta & skinksås typ (är inget fan av pasta frekvent) & inte hade något annat att välja på direkt.
Räksallad i caffan ftw såna gånger Dock gick det på en liten slant.
Lever man på 1200 i månaden är det bättre än att leva på ris och BBQ-sås iallafall. Det är lätt att "fiska" när det gäller skolmat, ta mer kött och mindre sås t.ex. Det är inget amerikanskt system där man får maten slevad på tallriken, man tar maten själv och bestämmer vad/hur mycket man tar också.
Citera
2013-09-01, 23:03
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XiongShi
Beror väl på hur mycket kött och ägg man äter helt enkelt, äter man inte många ägg är det oerhört onödigt att köpa fler för en dyrare peng bara för att styckpriset är billigare. Det är så matbutikerna lurar många.

Tips till TS, köp kvarg! Ica Basic eller på Lidl. Ät en om dagen.

Ja, det är förstås sant att man måste hinna äta upp äggen före de går ut, så det får man ta i åtanke. Jag äter 4-6st ägg/dag, så för mig är det inte några problem att äta upp ett 24-pack i tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in