Citat:
Ursprungligen postat av
GymShark4L
Tack för ditt svar! Jag är uppfostrad till att äta typ allt man får på tallriken, varesig du tycker det är gott eller inte. Jag är inte kräsen när det kommer till mat. Det enda jag inte är jätte förtjust i som jag vet, är potatismos. Fyfan efter skolans potatismos om man ens kan kalla det mos.
Men det känns som att ärtsoppa är något för någon som ska gå in på en rejäl jävla bulk, kan det stämma?
Men det lät intressant, kul med olika förslag! Det gillar jag, så man har lite mer att välja på.
Får ta en tripp till Ica snart och kolla in lite prylar att handla hem.
Nja, nå kan det vara bra till bulk men fungerar ju även till deff, beroende på lite hur aktiv man är osv.
Osäker riktigt vad för protein innetag som behövs vid deff, många säger olika, men sin vikt multiplicerat med 2 brukar ju vara ganska standard, så troligen någonstans mellan 150 till 200 g proteiner. Så du kanske inte behöver äta ett helt kilo med gula ärtor varje dag.
700g gula ärtor är cirka 2240 kcal, 154g proteiner, 343 kolhydrater och 7g fett
(eller iaf det som är inskrivet på myfitnesspal.com som jag använder mig av, brukar ibland vara lite småfel, men siffrorna är ganska så ungefära iaf)
Gäller ju även att mäta upp, men lär nog vara ganska lätt om du tar och gör en stor sats, om du gör t.ex 2 kg gula ärtor direkt och sedan mäter upp dom i 20 lika stora högar som är ungefär lika stora i vikt och vattenmängd, så lär varje hög vara 100g.
Du kan ju äta också lite varierande under dagen, så att du kanske äter ärtsoppa 4 gånger i veckan eller liknande, och att du inte behöver vräka i dig, men kanske äta en 100g-200g till en frukost eller liknande.
Sedan finns ju även röda/gröna linser osv som också innehåller proteiner och inte är allt så dyrt, men är nog lite dyrare än gula ärtor.
I alla fall, kycklingfilé är sjukt gott i mitt tycke och heller inte så jättedyrt.
900g kycklingfilé av Euroshopper kostar för mig cirka 45 kr på Willys. Sedan brukar mitt Willys också ha rabattpris där det kostar 40 kr.
Kyckling är nog bästa alternativet enligt mig, lite dyrare men gott, mycket proteiner och låg kcal