• 1
  • 2
2013-08-28, 20:11
Medlem
wastedandlazys avatar
Skulle vilja plantera lite grönt så man t.ex. kan ta fina bilder till husförsäljning om några år.
Men också bara för det ska vara fint och så är det väl rea om någon månad.

Det enda jag kommer på är japanska körsbärsträd tror jag det heter som är helt episka när de blommor.
Men det känns som att det är buskar/träd som blommar om det gäller utseenedet, annars vet jag inte om det kanske är några frukter/ bär man borde plantera eller saker som fågelfontän, växthus?

Så vilka buskar/träd har ni fått med på måstelistan som en svensson kan plantera och underhålla?

OT: Har länge tänkt hur fan jag ska formulera det här och jag är fortfarande inte helt nöjd, hoppas ni fattar ändå! Efter tidigare bostadsförsäljning vet jag nu att utseende är 101% (allt och lite till)
Citera
2013-08-28, 20:18
Medlem
wastedandlazys avatar
Vad ska jag ha i trädgården för att få folk att tappa hakan

Skulle vilja plantera lite grönt så man t.ex. kan ta fina bilder till husförsäljning om några år.

Det enda jag kommer på är japanska körsbärsträd tror jag det heter som är helt episka när de blommar.
E-pic
Men det känns som att det är buskar/träd som blommar om det gäller utseenedet, annars vet jag inte om det kanske är några frukter/ bär man borde plantera eller saker som fågelfontän, växthus?

Så vilka buskar/träd har ni fått med på måstelistan som en svensson kan plantera och underhålla?

OT: Har länge tänkt hur fan jag ska formulera det här och jag är fortfarande inte helt nöjd, hoppas ni fattar ändå! Efter tidigare bostadsförsäljning vet jag nu att utseende är 101% (allt och lite till)
Citera
2013-08-28, 20:22
Medlem
alroberts avatar
fixar du ett redwood träd till trädgården (fullvuxet självklart) så lovar jag att hela kommunen kommer tappa hakan
Citera
2013-08-28, 20:34
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wastedandlazy

Det enda jag kommer på är japanska körsbärsträd tror jag det heter som är helt episka när de blommar.
E-pic

Körsbärs träden du babblar om behöver flera flera år på sig att bli så stora och vackra som du vill ha dem dessutom blomma de inte så extremt i början utan typ en blomma här och var, ska du köpa ett stort kommer du f lov att betala flera tusen kronor 15k+

Rododendron/azaleor och är jävligt fina buskar/träd men kräver omsorg och rätt pH värde i jorden, så har du gröna fingar "go 4 them" vill du bara ha lite fina växter under sommar kan du ju köpa 1-åriga växster, vill du ha från år till år sök på nätet på "perenner" rosenbuskar är oxå fin att ha MEN det är ett helvete att få de att blomma så perfekt som man ser på bild eller fim oftast blir det typ 1-3 blommor på en pinne med några kvistar.
Citera
2013-08-28, 20:35
Medlem
Zeropowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wastedandlazy

E-pic

En damm, av modell större. Fullständigt proppfull av vackra fiskar, och ett litet vattenfall.
Runt dammen planterar du en labyrintbuske. Själva labyrintens hjärta ska alltså bestå av dammen och dess underbara färgsprakande fiskar.

Precis framför dammen planterar du två vackra körsbärsträd, vänta tills träden vuxit sig tillräckligt starka och montera därefter upp en hängmatta mellan dessa två.

Alldeles vid sidan om de två välvuxna träden placerar du det enkla fröet till ett äppelträd.

På den andra sidan av de två träden placerar du ett smakfullt fågelbad tillverkat av bladguld och med vackra ornament.

Du förmodar säkerligen nu att jag är dum i huvudet, "vadfalls, ska jag bygga om hela trädgården" säger du med beska i rösten.

Men låt mig måla upp ett scenario för dig, några korta ord som skapar en vilja och lust, att förändra sin trädgård.

Du vaknar upp först långt efter förmiddagens inträde på den nyfödda dag som du håller i din hand. En känsla av uprymdhet sköljer i genom din kropp nör du tänker på din din ny anlagda trädgård.

Med en bastant spark så föser du våldsamt undan dina skor, och tänker med förakt, "de skorna har jag aldrig tyckt om"

Det mjuka gröna sommargräset kittlar lite lustigt dina fotsulor när du vandrar genom den labyrint som du kastat så mycket kärlek över.

De välskapta buskarna växer så tätt, så även om du vore jagad av den vildaste tjur, så hade du inte kunnat ta någon genväg.

Ljudet av porlande vatten sköljer över dina öron, dina ögon ser snart din egen oas, din fristad i livets öken. Du är framme.

Du låter din trötta kropp fullständigt falla ner i den underbart mjuka hängmattan. Dina tänder karvar djupt in i äpplet du precis plockat.

Stillhet. Det är så stilla så du hör ditt eget hjärta banka, dina tankar kommer och går som vågorna en kulen dag vid stranden.

Snart, tänker du sömnigt. Snart ska jag mata fiskarna.

Fullfölj projektet, och pm:a mig därefter när det är säljtid.

Jag köper rubbet.

Mvh
Citera
2013-08-28, 20:36
Medlem
wastedandlazys avatar
återkommer
Citera
2013-08-28, 20:37
Medlem
colabulles avatar
HAHAHAHHAHH! Bilden E-pic den storleken på körsbärsträd är åtskilliga 10 år alltså 30-40-50-60 år gamla om inte 100+ vill du köpa den storleken kommer du få punga ut 100k +

Men hey lycka till, är du mångmiljonär så släng ut lite pengar vet ja!
Citera
2013-08-28, 20:41
Medlem
Sigstens avatar
En staty av en naken neger med en jättestor erigerad penis!
Citera
2013-08-28, 20:44
Medlem
En gigantisk Muhamed bild - då går alla araber bananas och vill spränga allt de ser
Citera
2013-08-28, 20:47
Medlem
franges avatar
Det skulle nog underlätta lite att se en bild på trädgården i nuläget, för att avgöra vad som skulle passa in eller inte...
Citera
2013-08-28, 21:23
Medlem
plaskets avatar
Magnolia är väldigt tjusig när den blommar.
Citera
2013-08-28, 21:23
Medlem
Sereenas avatar
En välskött damm med ett pilträd som hänger ner över är vackert imo
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto