• 1
  • 2
2013-08-31, 18:34
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motljuset
Gud vad trkigt med kryddmixar. Det fr ju bara maten att smaka likadant.
Man kan ju faktiskt komplettera med fler kryddor eller inte alltid anvnda sig av kryddblandningen.
Citera
2013-08-31, 18:48
Medlem
christerys avatar
Citat:

Tja, jag gillar ju curry och garam masala. Men i kvarnen r det bara svartpeppar, kanske skulle kasta ner nt annat dit men jag har som inte funnit det ndvndigt.
Citera
2013-09-02, 20:09
Medlem
rejmans avatar
Citat:

Aa visst r det, men drfr vill jag gra en egen med lite goda smaker. Tnker inte anvnda den till ALLT jag lagar givetvis...
Citera
2013-09-04, 10:25
Medlem
EastClintfoods avatar
Vore svart, vit, rospeppar, senapsfr, grovsalt och lite torkat lk ngot fr dig? Om du vill ha lite styrka s chiliflakes till
Citera
2013-09-05, 20:59
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Vore svart, vit, rospeppar, senapsfr, grovsalt och lite torkat lk ngot fr dig? Om du vill ha lite styrka s chiliflakes till

Detta lt riktigt bra! Tack
Torkad lk = rostad lk som man kper?
Chilliflakes har jag gott om.
Citera
2013-09-06, 11:37
Medlem
jajahars avatar
http://www.kockens.se/sju_kryddor.aspx

Denna kryddblandning r riktigt fin. Allt behver ju inte finnas med i den egna sammansttningen men kryddpeppar, nejlika och kanel r dominerande. Jag anvnder den mest till ugnstekta (grillade) kycklingklubbor. Har f alltid kryddat kyckling med kryddpeppar men den hr mixen r den optimala.
Citera
2013-09-06, 14:45
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
Detta lt riktigt bra! Tack
Torkad lk = rostad lk som man kper?
Chilliflakes har jag gott om.

Tanken var du eventuellt skulle kunna torka sjlv tex purjolk i ugnen (50 grader med luckan p glnt), om det nu behvs.. Frst skra i tunna strimlor och sedan hacka de i mindre bitar.

Men det kanske r lite overkill, kr p med de kryddor du tycker om, gr frst smsatser och smaka av d det lr behvas justeras. Kan nog inte ge ngra mtt utan man brukat tnka i delar, tex 2 delar svartpeppar, 1 del ros osv
Citera
2013-09-06, 22:44
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
http://www.kockens.se/sju_kryddor.aspx

Denna kryddblandning r riktigt fin. Allt behver ju inte finnas med i den egna sammansttningen men kryddpeppar, nejlika och kanel r dominerande. Jag anvnder den mest till ugnstekta (grillade) kycklingklubbor. Har f alltid kryddat kyckling med kryddpeppar men den hr mixen r den optimala.

Okok thx! Jag har faktiskt den andra kryddan hemma, pimienta roja, den r riktigt fin till grillad kyckling!

Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Tanken var du eventuellt skulle kunna torka sjlv tex purjolk i ugnen (50 grader med luckan p glnt), om det nu behvs.. Frst skra i tunna strimlor och sedan hacka de i mindre bitar.

Men det kanske r lite overkill, kr p med de kryddor du tycker om, gr frst smsatser och smaka av d det lr behvas justeras. Kan nog inte ge ngra mtt utan man brukat tnka i delar, tex 2 delar svartpeppar, 1 del ros osv

Aha, ja lite overkill, men tanken var god. Jag ska testa det nu i veckan nr jag har tid ver
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in