2013-08-28, 13:18
Medlem
daxias avatar
Ok, kanske konstigaste frågan någonsin, men ändå något jag stör mig på. Titt som tätt så gör dom reklam för försvarsmakten på radio, och varje gång jag hör den så tänker jag, va fan menar dom med "det är mycket nu"??? Det dom säger är ungefär att det händer något, typ översvämning i skåne och att vi som lyssnar istället börjar tänka på något helt annat och inte bryr oss. Sedan säger någon "Det är mycket nu, men om du vill göra skillnad på riktigt, ansök till försvarsmakten blablabla".

Menar dom att det händer mycket i världen, eller att det händer mycket vardagliga saker i våra liv, typ att vi är upptagna?

Det finns ett youtube klipp med typ samma reklam, skillnaden är att det står "Det är mycket nu" istället för att dom som på radio säger "det är mycket nu".

https://www.youtube.com/watch?v=m7T4FIEvBz4

Någon som fattar vad dom menar med att det är mycket nu? Eftersom det är "Det är mycket nu, MEN om du vill göra skillnad, ansök till försvaret." så borde dom väl mena att vi ska uppfatta det som att "Vi vet att ni är upptagna, men ta er tid att göra skillnad". Eller?????
Citera
2013-08-28, 13:26
Medlem
Bongomans avatar
De vill att du ska åka till främmande land för att utföra USAs agenda. USA är väldigt aktiva och det vet svenska försvaret. Man har fått förvarningar om att svenska ungdomar måste offras för att komma åt oljan i Iran.
Citera
2013-08-28, 13:34
Medlem
Polyklorfenols avatar
Den är ironiskt menad. "Wow, nu har Anita bakat bullar och lagt ut på Facebook igen!". Samtidigt dör miljontals barn i svält och det är inbördeskrig lite varstans.

Det är ett sätt att ställa saker och ting i proportion till varandra, så att vi slutar gnälla på våra patetiska I-landsproblem och höjer blicken ovanför våra smartphones.
Citera
2013-08-28, 13:36
Medlem
PeterNosters avatar
"Det är mycket nu" är väl från TV-serien Lorry där Dr. Tengrot, spelad av Stefan Sauk, använde det uttrycket i avsnittet "Tillfälligt avbrott". Dr.Tengrot använde även uttrycket "Näe, jag är skeptisk". Serien startade 1989 och kördes i fyra säsonger:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lorry
Citera
2013-08-28, 13:42
Medlem
franges avatar
Blir ju extra ironiskt eftersom de dragit in på utlandstjänsterna, har en kompis som är kontraktsanställd sedan september och skulle åkt till Afghanistan i April i år, tyvärr så drog ju Regeringen in antalet utlandstjänster så han har fått sitta och runka på kasern i Boden sen dess, i hopp om att det blir storkrig någonstans i världen så han faktiskt får göra vad han blev lovad.. Kul när han sa upp sig på jobbet, sa upp lägenheten, och flyttade och allt - helt inriktad på utlandstjänsten...
Citera
2013-08-28, 13:46
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
"Det är mycket nu" är väl från TV-serien Lorry där Dr. Tengrot ...
Doktor Dängroth hette han väl.
Citera
2013-08-28, 14:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Doktor Dängroth hette han väl.

Preciiis. Rätt ska vara rätt. I sketchen tar han ju upp all världens problem som är många och är allmänt skeptisk till någon lösning.
Citera
2013-08-28, 14:56
Medlem
daxias avatar
Tack för alla svar, men....

Jag förstår såklart innebörden av reklamen, samt ironin. Det är bara frasen "DET ÄR MYCKET NU, MEN..." som jag hänger upp mig på.

Vad är det som är mycket? Är det:

- Mycket som händer i våra liv, vardagliga petitesser, typ som i youtube klippet, att vi måste betala räkningar och hitta bankdosor?

-Mycket som händer omkring i världen som vi bör förändra?

-Någonting annat?
Citera
2013-08-28, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
De vill att du ska åka till främmande land för att utföra USAs agenda. USA är väldigt aktiva och det vet svenska försvaret. Man har fått förvarningar om att svenska ungdomar måste offras för att komma åt oljan i Iran.

Säg - hur många gånger har det skett?
Citera
2013-08-28, 16:32
Medlem
Tycker också att reklamen är jävligt jobbig.. framförallt den på Youtube för att en dassig tjej står och gastar
Citera
2013-08-28, 19:11
Moderator
Hamilkars avatar
Språk är detta inte, vad det än är. Tjänsteförrättande språkmod tvekade länge mellan Reklam och marknadsföring och Vapen och militär, men bestämde sig för att han tyckte att reklamaspekten övervägde - väl medveten om att reklammodsen kan ha en annan bensinförbrukning.

Språk --> Reklam och marknadsföring
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in