Citat:
Ursprungligen postat av
gavlip
Det r vll oklart om det r nikotin eller ngot annat som orsakar de positiva effekterna. I vilket fall som s vervger de negativa effekterna av rkning hundrafaldigt eventuella positiva effekter. r det s att nikotin minskar risken fr alzheimer och/eller parkinsson s br man hlla sig till snus eller nikotintuggummi.
Den kontrollerade studien jag nmnde frst, br vara betydligt starkare bevis n epidemiologiska samband, fr att det r nikotinet som stimulerar hjrnan hos Alzheimers-patienter.
Om Alzheimers bromsas och de lever lngre, s styrks hypotesen att nikotin skyddar mot Alzheimers. Detta styrks d ven av epidemiologin.
1) Epidemiologin kan starkt bevisa att det r sker skillnad mellan grupper, men kan inte ensamt bevisa ntt orsakssamband.
2) En radominiserad dubbelblindstudie med placebo-grupp som kontroll, r ett av de starkaste bevisen statistiken har. Tanken r att endast en enda faktor skiljer behandlade frn kontroll. Samt att orsak kommer fre verkan.
3) Detta kan gras med nikotin-piller eller nikotin-plster. Men detta r omjligt att gra om rkning fr livslngd, s det saknas starka bevis.
4) Om man studera en stor mngd forskningsresultat, s finns en mycket stark slutsats, det r att riskfaktorn frn rkning r en effekt av mnga risker. Av detta fljer att kanske tusentals tolkningar av epidemiologin om rkning r vrdelsa.
Det som r obegripligt r att ytters f fattar detta. Jag r inget geni, s de flesta mste vara korkade, men om de flesta inte r korkade, s mste jag vara ett geni. Men jag r inget geni. Jag tror mer p att hlsofascismen masshjrntvttat nstan alla fr att skapa en "rknegativ" generation. Vi behver bara tnka efter lite.
Man kan ur en del forskningsresultat komma nrmare sanningen, om man r tillrckligt klyftig.
Upprepning: I denna graf kan man se att de
rkare som har hg utbildning har betydligt hgre terstende medellivslngd n ickerkare med lgre utbildning. Klla: Pekka Martikainen, professor i sociologi vid Helsingfors universitet. Vid tiden 7:07 i frelsningen : Grafen har tre utbildnings-indelningar samt uppdelad efter rkning/ickerkning.
http://urplay.se/Produkter/175324-UR...gar+och+debatt
Fr hgutbildade kvinnor verkar rkning inverka ytterst lite p terstende medellivslngd.
Hypotes:
Det r ganska ofarligt att rka fr gruppen: Rika, hgutbildade, som inte utsatts fr asbest, radon och som har bra vitamin-halter mm i blodet, samt inte socialt stressas.
Denna hypotes passar bra ihop med nstan all forskning. T.ex. grafen ovan.
Om man hmtar WHO-statistiken sjlv och sjlv gr analysen, s ser man ntt ovntat.
I lnder dr mnga rker (brukar tobak%) r livslngnden lngre. Motsvarar 16 r om det kar frn 0% till 100%. (ca 9.8 r d TBC separeras). Nikotin verkar motverka TBC. Flerdim. analys tar hnsyn till ekonomi och TBC
Jag hoppas ni kan hmta tv bilder p grafer hr:
http://nymejl.passagen.se/FileCabine...nd@passagen.se
Det finns lnk till WHO-materialet.
16 r, otroligt. Obs i vanlig epidemiologi ver individer, s r det starkt bevisat att riskfaktorn r vrdels. Hr har man inte samma problem. Det bevisar inte orsakssamband, men man har inte bevisat att analysen r missvisande.
Det finns minst tre intressanta hypoteser som stmmer med kontrollerande experiment. Det r att nikotin kan motverka TBC (En storddare i vrlden), minska fettman samt motverka Alzheimers.
Allts ven denna stmmer med att nikotin kan motverka Alzheimers.
Sjlvklart r inte nikotin ett 100% skydd mot Alzheimers, men mycket verifierar att nikotin skyddar delvis.
Christer