2013-08-28, 09:13
Medlem
ChristerNs avatar
Jag nskar hr information om nikotin och Alzheimers. Om studier och om det vetenskapliga.

Enbart epidemiologisk studie bevisar inget orsakssamband.
Men nu hittade jag en kontrollerad studie.

Allts man ger nikotin till Alzheimers-patienter.

De bsta mjliga bevisen grs med randomiserad dubbelblindtest, och helst fr livslngd.
(Detta r omjligt fr rkning, s hlsofascismen struntar i hrda bevis. Riskfaktorn r en effekt av mnga risker, detta vantolkas.)

Skerligen kan man inte bota Alzheimers helt, men skerligen motverka att Alzheimers frvrras.

Detta mste vara nn kontrollerad studie:
"In humans, nicotine-induced improvement of rapid information processing is particularly well documented.... Preliminary studies have found that some aspects of the cognitive deficit in Alzheimer's disease can be attenuated by nicotine." [Levin E D, "Nicotinic systems and cognitive function," Psychopharmacology, 108(4):417-31, l992]"
Klla:
http://www.forces.org/evidence/hamil...r/nicotine.htm

Mnga forskningsresultat visar att Alzheimers r ovanligare bland rkare jmfrt med ickerkare. Detta bevisar inte ensamt orsakssamband, men tillsammans med kontrollerade studier, s styrks orsakssamband.
Hr om meta-studie:
ALZHEIMER'S DISEASE IS ASSOCIATED WITH NON-SMOKING
http://www.forces.org/evidence/carol/carol16.htm
(Nu ser jag bara referenser dr, men sk p "Alzheimer".)

Om nn hittar fler kontrollerade studier, s r jag tacksam.

Media pstod att rkare oftare drabbades av en viss typ av demens. Men fr starka bevis, s mste man kontrollera att nikotin mm inte samverkar-motverkar t.ex. viss medicin.
Jag misstnker att de frskskaniner som ftt anti-nikotin-vaccin och rker fr hjrnskador.
(Vaccinet r ntt reaktivt mne som reagerar med nikotin, och fr immunsystemet att reagera, samt hindrar nikotinet att n hjrnan.)
Allts rkare br se upp med vissa mediciner. (Biverkningar av medicin+nikotin skylls frsts p rkning.)

Vrldshistoriens ldsta kvinna och man var rkare, kanske drfr nikotin skyddar mot Alzheimers mm?

Totalt sett pekar forskningen p att nikotin r hlsosamt, framfrallt fr hjrnan.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-08-28 kl. 09:45. Anledning: rttelse
Citera
2013-08-28, 09:33
Medlem
ChristerNs avatar
Fler vetenskapliga resultat kan hittas via:

"
"A statistically significant inverse association between smoking and Alzheimer's disease was observed at all levels of analysis, with a trend towards decreasing risk with increasing consumption" (International Journal of Epidemiology, 1991)

"The risk of Alzheimer's disease decreased with increasing daily number of cigarettes smoked before onset of disease. . . . In six families in which the disease was apparently inherited . . . the mean age of onset was 4.17 years later in smoking patients than in non-smoking patients from the same family" (British Medical Journal, June 22, 1991)

"Although more data are needed . . . [an analysis of 19 studies suggests] nicotine protects against AD" (Neuroepidemiology, 1994)

Nicotine injections significantly improved certain types of mental functioning in Alzheimer's patients (Psychopharmacology, 1992).

One theory: nicotine improves the responsiveness of Alzheimer's patients to acetylcholine, an important brain chemical.

"When chronically taken, nicotine may result in: (1) positive reinforcement [it makes you feel good], (2) negative reinforcement [it may keep you from feeling bad], (3) reduction of body weight [by reducing appetite and increasing metabolic rate], (4) enhancement of performance, and protection against: (5) Parkinson's disease, (6) Tourette's disease [tics], (7) Alzheimer's disease, (8) ulcerative colitis and (9) sleep apnea. The reliability of these effects varies greatly but justifies the search for more therapeutic applications for this interesting compound." ("Beneficial Effects of Nicotine," Jarvik, British Journal of Addiction, 1991)
"

http://www.wispofsmoke.net/goodforyou.html

Det finns lnkar till mer dr.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-08-28 kl. 09:34. Anledning: rttelse
Citera
2013-08-28, 11:28
Medlem
Kickexs avatar
Lste nyligen i tidningen att snusning kan pskynda Alzheimer's.
Citera
2013-08-28, 11:34
Medlem
gavlips avatar
Det r vll oklart om det r nikotin eller ngot annat som orsakar de positiva effekterna. I vilket fall som s vervger de negativa effekterna av rkning hundrafaldigt eventuella positiva effekter. r det s att nikotin minskar risken fr alzheimer och/eller parkinsson s br man hlla sig till snus eller nikotintuggummi.
Citera
2013-08-28, 11:36
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex

Skulle vara intressant att f en referens till detta.
Citera
2013-08-28, 11:47
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Skulle vara intressant att f en referens till detta.
Hade lagt en en lnk om jag hade en Men det var bara en liten ruta i bakre tidningen.
Citera
2013-08-30, 03:50
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Media r hlsofascistisk nu, de hjlper folkhlsoinstitutet att skapa en "rknegativ" generation.
Mycket ofta vantolkar de riskfaktorn. Riskfaktorn r en effekt av mnga risker i epidemiologiska studier om tobak. (Se signatur). Ovanp detta kan det hnda att mediciner kan samverka med t.ex. nikotin, och man skyller allt p rkningen. Allts om en medicin orsakar sjukdom, s skyller man inte p medicinen. Jag misstnker att anti-nikotin-vaccinet ger farliga biverkningar. Men jag vet inte om det anvnds nu.
"Champix, ett av de mest populra lkemedlen fr att sluta rka, rapporteras nu leda till en kraftigt frhjd risk fr hjrtinfarkt."
(http://svt.se/2.108068/1.2471254/lak..._hjartinfarkt)
Orginal-studie:
http://www.cmaj.ca/content/early/201...ge=1&view=FitH

Om man ger rkare Champix, s kan man "bevisa" att rkning orsakar hjrtinfarkt. Men det r en vantolkning av vetenskapen, d medicinen r grundorsaken.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-08-30 kl. 03:54. Anledning: rttelse
Citera
2013-08-30, 04:41
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Det r vll oklart om det r nikotin eller ngot annat som orsakar de positiva effekterna. I vilket fall som s vervger de negativa effekterna av rkning hundrafaldigt eventuella positiva effekter. r det s att nikotin minskar risken fr alzheimer och/eller parkinsson s br man hlla sig till snus eller nikotintuggummi.

Den kontrollerade studien jag nmnde frst, br vara betydligt starkare bevis n epidemiologiska samband, fr att det r nikotinet som stimulerar hjrnan hos Alzheimers-patienter.
Om Alzheimers bromsas och de lever lngre, s styrks hypotesen att nikotin skyddar mot Alzheimers. Detta styrks d ven av epidemiologin.

1) Epidemiologin kan starkt bevisa att det r sker skillnad mellan grupper, men kan inte ensamt bevisa ntt orsakssamband.
2) En radominiserad dubbelblindstudie med placebo-grupp som kontroll, r ett av de starkaste bevisen statistiken har. Tanken r att endast en enda faktor skiljer behandlade frn kontroll. Samt att orsak kommer fre verkan.
3) Detta kan gras med nikotin-piller eller nikotin-plster. Men detta r omjligt att gra om rkning fr livslngd, s det saknas starka bevis.
4) Om man studera en stor mngd forskningsresultat, s finns en mycket stark slutsats, det r att riskfaktorn frn rkning r en effekt av mnga risker. Av detta fljer att kanske tusentals tolkningar av epidemiologin om rkning r vrdelsa.
Det som r obegripligt r att ytters f fattar detta. Jag r inget geni, s de flesta mste vara korkade, men om de flesta inte r korkade, s mste jag vara ett geni. Men jag r inget geni. Jag tror mer p att hlsofascismen masshjrntvttat nstan alla fr att skapa en "rknegativ" generation. Vi behver bara tnka efter lite.

Man kan ur en del forskningsresultat komma nrmare sanningen, om man r tillrckligt klyftig.
Upprepning: I denna graf kan man se att de rkare som har hg utbildning har betydligt hgre terstende medellivslngd n ickerkare med lgre utbildning. Klla: Pekka Martikainen, professor i sociologi vid Helsingfors universitet. Vid tiden 7:07 i frelsningen : Grafen har tre utbildnings-indelningar samt uppdelad efter rkning/ickerkning.
http://urplay.se/Produkter/175324-UR...gar+och+debatt
Fr hgutbildade kvinnor verkar rkning inverka ytterst lite p terstende medellivslngd.

Hypotes:
Det r ganska ofarligt att rka fr gruppen: Rika, hgutbildade, som inte utsatts fr asbest, radon och som har bra vitamin-halter mm i blodet, samt inte socialt stressas.

Denna hypotes passar bra ihop med nstan all forskning. T.ex. grafen ovan.

Om man hmtar WHO-statistiken sjlv och sjlv gr analysen, s ser man ntt ovntat.
I lnder dr mnga rker (brukar tobak%) r livslngnden lngre. Motsvarar 16 r om det kar frn 0% till 100%. (ca 9.8 r d TBC separeras). Nikotin verkar motverka TBC. Flerdim. analys tar hnsyn till ekonomi och TBC
Jag hoppas ni kan hmta tv bilder p grafer hr:
http://nymejl.passagen.se/FileCabine...nd@passagen.se
Det finns lnk till WHO-materialet.
16 r, otroligt. Obs i vanlig epidemiologi ver individer, s r det starkt bevisat att riskfaktorn r vrdels. Hr har man inte samma problem. Det bevisar inte orsakssamband, men man har inte bevisat att analysen r missvisande.
Det finns minst tre intressanta hypoteser som stmmer med kontrollerande experiment. Det r att nikotin kan motverka TBC (En storddare i vrlden), minska fettman samt motverka Alzheimers.

Allts ven denna stmmer med att nikotin kan motverka Alzheimers.

Sjlvklart r inte nikotin ett 100% skydd mot Alzheimers, men mycket verifierar att nikotin skyddar delvis.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-08-30 kl. 05:27. Anledning: rttelse
Citera
2013-08-30, 13:02
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
Media r hlsofascistisk nu, de hjlper folkhlsoinstitutet att skapa en "rknegativ" generation.
Mycket ofta vantolkar de riskfaktorn. Riskfaktorn r en effekt av mnga risker i epidemiologiska studier om tobak. (Se signatur). Ovanp detta kan det hnda att mediciner kan samverka med t.ex. nikotin, och man skyller allt p rkningen. Allts om en medicin orsakar sjukdom, s skyller man inte p medicinen. Jag misstnker att anti-nikotin-vaccinet ger farliga biverkningar. Men jag vet inte om det anvnds nu.
"Champix, ett av de mest populra lkemedlen fr att sluta rka, rapporteras nu leda till en kraftigt frhjd risk fr hjrtinfarkt."
(http://svt.se/2.108068/1.2471254/lak..._hjartinfarkt)
Orginal-studie:
http://www.cmaj.ca/content/early/201...ge=1&view=FitH

Om man ger rkare Champix, s kan man "bevisa" att rkning orsakar hjrtinfarkt. Men det r en vantolkning av vetenskapen, d medicinen r grundorsaken.

Christer
Fast som det stod i tidningen s tog dom upp cigaretter och cannabis fr att f en att undra om det var orsaken men sedan avsljade att det var snusning som kunde vara orsaken.
Citera
2013-08-31, 00:49
Medlem
InvalidSouls avatar
Intressant, men hr vl knappast hemma i tobaksforat? Det rr sig om medicinska rn, visserligen relaterade till tobaksanvndning, men det r inte fokuset. Fokuset r hur nikotin kan frebygga (behandla?) Alzheimers.
Citera
2013-09-01, 09:49
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InvalidSoul
Intressant, men hr vl knappast hemma i tobaksforat? Det rr sig om medicinska rn, visserligen relaterade till tobaksanvndning, men det r inte fokuset. Fokuset r hur nikotin kan frebygga (behandla?) Alzheimers.
En del trdar kan passa under flera avdelningar.
Den mesta nikotinet konsumeras av tobaks-anvndare och det kan intressera nikotin-konsumenterna att det motverkar Alzheimers. Trden passar utmrkt ven hr under Tobak.

Annat:
Om snus skulle ka risken, medan rkning minskar risken fr Alzheimers, s br man bli misstnksam.
Snus r ju bara behandlad bladgrnsak med nyttiga nikotinet.
Om det finns mycket sker forskning, s skall man stlla upp en mngd rimliga hypoteser och frska falsifiera alla. Kvar kanske blir en bra hypotes.

Hypotes1: De som slutat rka, anvnder bde nn medicin och snusar?
Hypotes2: Kombinationen antinikotin-vaccin och nikotin r mycket skadligt?
Hypotes3: Ngot mne eller mikroorganism finns i nikotin-grnsaken? (Mgel-aflatoxin kar cancerrisken, men Alzheimers d?)
...

Nu ser jag inte minsta bevis p att snus r farligt, d det r bra tobak och i lagom doser.
Hlsofascismen vantolkar vetenskapen i sin antinikotin-kamp. Se det om starka bevis ovan, samt signatur.

Christer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in