Flashback bygger pepparkakshus!
2013-08-28, 09:13
Medlem
ChristerNs avatar
Jag önskar här information om nikotin och Alzheimers. Om studier och om det vetenskapliga.

Enbart epidemiologisk studie bevisar inget orsakssamband.
Men nu hittade jag en kontrollerad studie.

Alltså man ger nikotin till Alzheimers-patienter.

De bästa möjliga bevisen görs med randomiserad dubbelblindtest, och helst för livslängd.
(Detta är omöjligt för rökning, så hälsofascismen struntar i hårda bevis. Riskfaktorn är en effekt av många risker, detta vantolkas.)

Säkerligen kan man inte bota Alzheimers helt, men säkerligen motverka att Alzheimers förvärras.

Detta måste vara nån kontrollerad studie:
"In humans, nicotine-induced improvement of rapid information processing is particularly well documented.... Preliminary studies have found that some aspects of the cognitive deficit in Alzheimer's disease can be attenuated by nicotine." [Levin E D, "Nicotinic systems and cognitive function," Psychopharmacology, 108(4):417-31, l992]"
Källa:
http://www.forces.org/evidence/hamilton/other/nicotine.htm

Många forskningsresultat visar att Alzheimers är ovanligare bland rökare jämfört med ickerökare. Detta bevisar inte ensamt orsakssamband, men tillsammans med kontrollerade studier, så styrks orsakssamband.
Här om meta-studie:
ALZHEIMER'S DISEASE IS ASSOCIATED WITH NON-SMOKING
http://www.forces.org/evidence/carol/carol16.htm
(Nu ser jag bara referenser där, men sök på "Alzheimer".)

Om nån hittar fler kontrollerade studier, så är jag tacksam.

Media påstod att rökare oftare drabbades av en viss typ av demens. Men för starka bevis, så måste man kontrollera att nikotin mm inte samverkar-motverkar t.ex. viss medicin.
Jag misstänker att de försökskaniner som fått anti-nikotin-vaccin och röker får hjärnskador.
(Vaccinet är nått reaktivt ämne som reagerar med nikotin, och får immunsystemet att reagera, samt hindrar nikotinet att nå hjärnan.)
Alltså rökare bör se upp med vissa mediciner. (Biverkningar av medicin+nikotin skylls förstås på rökning.)

Världshistoriens äldsta kvinna och man var rökare, kanske därför nikotin skyddar mot Alzheimers mm?

Totalt sett pekar forskningen på att nikotin är hälsosamt, framförallt för hjärnan.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-08-28 kl. 09:45. Anledning: rättelse
Citera
2013-08-28, 09:33
Medlem
ChristerNs avatar
Fler vetenskapliga resultat kan hittas via:

"
"A statistically significant inverse association between smoking and Alzheimer's disease was observed at all levels of analysis, with a trend towards decreasing risk with increasing consumption" (International Journal of Epidemiology, 1991)

"The risk of Alzheimer's disease decreased with increasing daily number of cigarettes smoked before onset of disease. . . . In six families in which the disease was apparently inherited . . . the mean age of onset was 4.17 years later in smoking patients than in non-smoking patients from the same family" (British Medical Journal, June 22, 1991)

"Although more data are needed . . . [an analysis of 19 studies suggests] nicotine protects against AD" (Neuroepidemiology, 1994)

Nicotine injections significantly improved certain types of mental functioning in Alzheimer's patients (Psychopharmacology, 1992).

One theory: nicotine improves the responsiveness of Alzheimer's patients to acetylcholine, an important brain chemical.

"When chronically taken, nicotine may result in: (1) positive reinforcement [it makes you feel good], (2) negative reinforcement [it may keep you from feeling bad], (3) reduction of body weight [by reducing appetite and increasing metabolic rate], (4) enhancement of performance, and protection against: (5) Parkinson's disease, (6) Tourette's disease [tics], (7) Alzheimer's disease, (8) ulcerative colitis and (9) sleep apnea. The reliability of these effects varies greatly but justifies the search for more therapeutic applications for this interesting compound." ("Beneficial Effects of Nicotine," Jarvik, British Journal of Addiction, 1991)
"

http://www.wispofsmoke.net/goodforyou.html

Det finns länkar till mer där.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-08-28 kl. 09:34. Anledning: rättelse
Citera
2013-08-28, 11:28
Medlem
Kickexs avatar
Läste nyligen i tidningen att snusning kan påskynda Alzheimer's.
Citera
2013-08-28, 11:34
Medlem
gavlips avatar
Det är väll oklart om det är nikotin eller något annat som orsakar de positiva effekterna. I vilket fall som så överväger de negativa effekterna av rökning hundrafaldigt eventuella positiva effekter. Är det så att nikotin minskar risken för alzheimer och/eller parkinsson så bör man hålla sig till snus eller nikotintuggummi.
Citera
2013-08-28, 11:36
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex

Skulle vara intressant att få en referens till detta.
Citera
2013-08-28, 11:47
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Skulle vara intressant att få en referens till detta.
Hade lagt en en länk om jag hade en Men det var bara en liten ruta i bakre tidningen.
Citera
2013-08-30, 03:50
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Media är hälsofascistisk nu, de hjälper folkhälsoinstitutet att skapa en "röknegativ" generation.
Mycket ofta vantolkar de riskfaktorn. Riskfaktorn är en effekt av många risker i epidemiologiska studier om tobak. (Se signatur). Ovanpå detta kan det hända att mediciner kan samverka med t.ex. nikotin, och man skyller allt på rökningen. Alltså om en medicin orsakar sjukdom, så skyller man inte på medicinen. Jag misstänker att anti-nikotin-vaccinet ger farliga biverkningar. Men jag vet inte om det används nu.
"Champix, ett av de mest populära läkemedlen för att sluta röka, rapporteras nu leda till en kraftigt förhöjd risk för hjärtinfarkt."
(http://svt.se/2.108068/1.2471254/lakemedel_mot_rokning_kan_ge_hjartinfarkt)
Orginal-studie:
http://www.cmaj.ca/content/early/2011/07/04/cmaj.110218.full.pdf#page=1&view=FitH

Om man ger rökare Champix, så kan man "bevisa" att rökning orsakar hjärtinfarkt. Men det är en vantolkning av vetenskapen, då medicinen är grundorsaken.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-08-30 kl. 03:54. Anledning: rättelse
Citera
2013-08-30, 04:41
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Det är väll oklart om det är nikotin eller något annat som orsakar de positiva effekterna. I vilket fall som så överväger de negativa effekterna av rökning hundrafaldigt eventuella positiva effekter. Är det så att nikotin minskar risken för alzheimer och/eller parkinsson så bör man hålla sig till snus eller nikotintuggummi.

Den kontrollerade studien jag nämnde först, bör vara betydligt starkare bevis än epidemiologiska samband, för att det är nikotinet som stimulerar hjärnan hos Alzheimers-patienter.
Om Alzheimers bromsas och de lever längre, så styrks hypotesen att nikotin skyddar mot Alzheimers. Detta styrks då även av epidemiologin.

1) Epidemiologin kan starkt bevisa att det är säker skillnad mellan grupper, men kan inte ensamt bevisa nått orsakssamband.
2) En radominiserad dubbelblindstudie med placebo-grupp som kontroll, är ett av de starkaste bevisen statistiken har. Tanken är att endast en enda faktor skiljer behandlade från kontroll. Samt att orsak kommer före verkan.
3) Detta kan göras med nikotin-piller eller nikotin-plåster. Men detta är omöjligt att göra om rökning för livslängd, så det saknas starka bevis.
4) Om man studera en stor mängd forskningsresultat, så finns en mycket stark slutsats, det är att riskfaktorn från rökning är en effekt av många risker. Av detta följer att kanske tusentals tolkningar av epidemiologin om rökning är värdelösa.
Det som är obegripligt är att ytters få fattar detta. Jag är inget geni, så de flesta måste vara korkade, men om de flesta inte är korkade, så måste jag vara ett geni. Men jag är inget geni. Jag tror mer på att hälsofascismen masshjärntvättat nästan alla för att skapa en "röknegativ" generation. Vi behöver bara tänka efter lite.

Man kan ur en del forskningsresultat komma närmare sanningen, om man är tillräckligt klyftig.
Upprepning: I denna graf kan man se att de rökare som har hög utbildning har betydligt högre återstående medellivslängd än ickerökare med lägre utbildning. Källa: Pekka Martikainen, professor i sociologi vid Helsingfors universitet. Vid tiden 7:07 i föreläsningen : Grafen har tre utbildnings-indelningar samt uppdelad efter rökning/ickerökning.
http://urplay.se/Produkter/175324-UR-Samtiden-Valfardens-halsoklyftor-Betydelsen-av-alkohol-och-tobak?play_category=f%C3%B6rel% C3%A4sningar+och+debatt
För högutbildade kvinnor verkar rökning inverka ytterst lite på återstående medellivslängd.

Hypotes:
Det är ganska ofarligt att röka för gruppen: Rika, högutbildade, som inte utsatts för asbest, radon och som har bra vitamin-halter mm i blodet, samt inte socialt stressas.

Denna hypotes passar bra ihop med nästan all forskning. T.ex. grafen ovan.

Om man hämtar WHO-statistiken själv och själv gör analysen, så ser man nått oväntat.
I länder där många röker (brukar tobak%) är livslängnden längre. Motsvarar 16 år om det ökar från 0% till 100%. (ca 9.8 år då TBC separeras). Nikotin verkar motverka TBC. Flerdim. analys tar hänsyn till ekonomi och TBC
Jag hoppas ni kan hämta två bilder på grafer här:
http://nymejl.passagen.se/FileCabinet/cnyland@passagen.se
Det finns länk till WHO-materialet.
16 år, otroligt. Obs i vanlig epidemiologi över individer, så är det starkt bevisat att riskfaktorn är värdelös. Här har man inte samma problem. Det bevisar inte orsakssamband, men man har inte bevisat att analysen är missvisande.
Det finns minst tre intressanta hypoteser som stämmer med kontrollerande experiment. Det är att nikotin kan motverka TBC (En stordödare i världen), minska fettman samt motverka Alzheimers.

Alltså även denna stämmer med att nikotin kan motverka Alzheimers.

Självklart är inte nikotin ett 100% skydd mot Alzheimers, men mycket verifierar att nikotin skyddar delvis.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-08-30 kl. 05:27. Anledning: rättelse
Citera
2013-08-30, 13:02
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
Media är hälsofascistisk nu, de hjälper folkhälsoinstitutet att skapa en "röknegativ" generation.
Mycket ofta vantolkar de riskfaktorn. Riskfaktorn är en effekt av många risker i epidemiologiska studier om tobak. (Se signatur). Ovanpå detta kan det hända att mediciner kan samverka med t.ex. nikotin, och man skyller allt på rökningen. Alltså om en medicin orsakar sjukdom, så skyller man inte på medicinen. Jag misstänker att anti-nikotin-vaccinet ger farliga biverkningar. Men jag vet inte om det används nu.
"Champix, ett av de mest populära läkemedlen för att sluta röka, rapporteras nu leda till en kraftigt förhöjd risk för hjärtinfarkt."
(http://svt.se/2.108068/1.2471254/lakemedel_mot_rokning_kan_ge_hjartinfarkt)
Orginal-studie:
http://www.cmaj.ca/content/early/2011/07/04/cmaj.110218.full.pdf#page=1&view=FitH

Om man ger rökare Champix, så kan man "bevisa" att rökning orsakar hjärtinfarkt. Men det är en vantolkning av vetenskapen, då medicinen är grundorsaken.

Christer
Fast som det stod i tidningen så tog dom upp cigaretter och cannabis för att få en att undra om det var orsaken men sedan avslöjade att det var snusning som kunde vara orsaken.
Citera
2013-08-31, 00:49
Medlem
InvalidSouls avatar
Intressant, men hör väl knappast hemma i tobaksforat? Det rör sig om medicinska rön, visserligen relaterade till tobaksanvändning, men det är inte fokuset. Fokuset är hur nikotin kan förebygga (behandla?) Alzheimers.
Citera
2013-09-01, 09:49
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InvalidSoul
Intressant, men hör väl knappast hemma i tobaksforat? Det rör sig om medicinska rön, visserligen relaterade till tobaksanvändning, men det är inte fokuset. Fokuset är hur nikotin kan förebygga (behandla?) Alzheimers.
En del trådar kan passa under flera avdelningar.
Den mesta nikotinet konsumeras av tobaks-användare och det kan intressera nikotin-konsumenterna att det motverkar Alzheimers. Tråden passar utmärkt även här under Tobak.

Annat:
Om snus skulle öka risken, medan rökning minskar risken för Alzheimers, så bör man bli misstänksam.
Snus är ju bara behandlad bladgrönsak med nyttiga nikotinet.
Om det finns mycket säker forskning, så skall man ställa upp en mängd rimliga hypoteser och försöka falsifiera alla. Kvar kanske blir en bra hypotes.

Hypotes1: De som slutat röka, använder både nån medicin och snusar?
Hypotes2: Kombinationen antinikotin-vaccin och nikotin är mycket skadligt?
Hypotes3: Något ämne eller mikroorganism finns i nikotin-grönsaken? (Mögel-aflatoxin ökar cancerrisken, men Alzheimers då?)
...

Nu ser jag inte minsta bevis på att snus är farligt, då det är bra tobak och i lagom doser.
Hälsofascismen vantolkar vetenskapen i sin antinikotin-kamp. Se det om starka bevis ovan, samt signatur.

Christer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in