2013-08-27, 23:27
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Hej,

Jag har en vän som brukar svara följande när jag ställer en fråga med två alternativ:

Jag: vill du ha en röd eller blå bil?
Kompis: ja.

Det är givetvis inte svaret jag är ute efter för nu har jag ju ingen aning om vilket alternativ han svarade ja till. Han påstår att sättet jag frågar på gör att han bara kan svara ja. Jag vill mena att han bör svara med färgen han vill ha.

Vem har rätt och varför?
Senast redigerad av Kung-Caligula 2013-08-27 kl. 23:40.
Citera
2013-08-27, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Hej,

Jag har en vän som brukar svara följande när jag ställer en fråga med två alternativ:

Det är givetvis inte svaret jag är ute efter för nu har jag ju ingen aning om vilket alternativ han svarade ja till. Han påstår att sättet jag frågar på gör att han bara kan svara ja. Jag vill mena att han bör svara med färgen han vill ha.

Vem har rätt?
Du har rätt han är ett jävla pucko det kan inte besvaras med ja/nej
Citera
2013-08-27, 23:39
Bannlyst
Han har rätt.
Citera
2013-08-27, 23:40
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Densvartakillen
Han har rätt.

Förklara mer utförligt är du snäll.
Citera
2013-08-27, 23:44
Medlem
wzbzs avatar
Man kan ju tolka det som att du frågar utifrån flera alternativ. Som om det finns en massa andra färger:

"Vill du ha en röd eller blå bil?"
"Ja"
"Ok, vilken vill du helst ha, röd eller blå?"
"Spelar ingen roll så länge den är röd eller blå."
Citera
2013-08-27, 23:44
Medlem
..FAN..s avatar
Du har rätt, din vän är dum i huvudet.
Citera
2013-08-27, 23:46
Bannlyst
Citat:
Förklara mer utförligt är du snäll.
Det finns två sätt att tolka frågan, det ena är som du gör det och frågar vilken färg han vill ha på bilen. Sättet han tolkar det (antar jag) är att du frågar om han vill han Ha en bil och vilken färg den har är oviktigt.
1. Vill du han en röd ELLER blå bil
2. Vill du HA en röd/blå bil.
Citera
2013-08-27, 23:46
Medlem
seta23s avatar
Din kompis har tolkat det som röd/blå medan du egentligen menar: antingen en röd, eller en blå.
Citera
2013-08-27, 23:53
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... Jag har en vän som brukar svara följande när jag ställer en fråga med två alternativ:

...
Om du utnyttjar språkets prosodi¹ så är det inga problem för en samarbetsvillig lyssnare att förstå frågan. Men visst är det ett oskyldigt gammalt skämt, som förekom långt före hen-vågen.

– Min storasyster har fått sitt första barn.
– Blev det en pojke eller flicka?
– Ja, absolut.

¹ Med prosodin (fraseringen) menas att man med tempot och betoningen kan skilja på två fall:

– Vill du ha en {röd eller blå} bil. — ur en påse med sega bilar och sega råttor

– Vill du ha {en röd [bil]} eller {[en] blå bil}. — […] är outtalade, i leksaksaffären

I första fallet kan vi anta att båda vet att blå bilar smakar tandkräm och röda bilar smakar paprika. De sega råttorna ingår inte i erbjudandet.

PS: Inlägg #7 är inne på samma linje med betoningen och tempot.
Senast redigerad av egon2b 2013-08-27 kl. 23:57.
Citera
2013-08-27, 23:54
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Man kan ju tolka det som att du frågar utifrån flera alternativ. Som om det finns en massa andra färger:

"Vill du ha en röd eller blå bil?"
"Ja"
"Ok, vilken vill du helst ha, röd eller blå?"
"Spelar ingen roll så länge den är röd eller blå."

Hur bör jag ställa frågan för att han ska välja färg? Blir svårt om man inte kan använda sig av " eller".
Citera
2013-08-27, 23:57
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Om du utnyttjar språkets prosodi¹ så är det inga problem för en samarbetsvillig lyssnare att förstå frågan. Men visst är det ett oskyldigt gammalt skämt, som förekom långt före hen-vågen.

– Min storasyster har fått sitt första barn.
– Blev det en pojke eller flicka?
– Ja, absolut.

¹ Med prosodin (fraseringen) menas att man med tempot och betoningen kan skilja på två fall:

– Vill du ha en {röd eller blå} bil. — ur en påse med sega bilar och sega råttor

– Vill du ha {en röd [bil]} eller {[en] blå bil}. — […] är outtalade, i leksaksaffären

I första fallet kan vi anta att båda vet att blå bilar smakar tandkräm och röda bilar smakar paprika. De sega råttorna ingår inte i erbjudandet.

Tack! Jag tror jag greppar detta nu .
Citera
2013-08-28, 09:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Hej,

Vem har rätt och varför?

Det går att tänka sig följande:

A: Vill du ha en röd eller blå bil?

B1: Ja (antingen eller det spelar ingen roll vilken)

B2: Ja (men ingen annan färg)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in