• 1
  • 2
2013-08-27, 23:22
Medlem
NoldorWarriors avatar
Hej!

Detta är andra eller tredje gången jag skriver på detta forum, men har vart inne och läst rätt mycket den sista tiden då jag är på jakt efter en ny bil. Då jag har letat runt på blocket en stund så uppenbarar sig en billig KIA för mig, då jag är helt novis på allt vad bilar heter så sväljer jag min stolthet och ber Er om hjälp.

Länk till bilen: http://www.blocket.se/alvsborg/Kia_m....htm?ca=15&w=2

Jag undrar om någon har erfarenhet av KIA och kan berätta lite för mig om dem. Vårt andra val som vi har siktat in oss på är en Saab 9-3 från -99.

Länk till den bilen: http://www.blocket.se/goteborg/Saab_....htm?ca=15&w=2

Jag undrar över för och nackdelar, samt vilken bil ni skulle välja.

Med vänlig hälsning
NoldorWarrior.
Senast redigerad av NoldorWarrior 2013-08-27 kl. 23:32.
Citera
2013-08-27, 23:28
Bannlyst
Jag har en granne som kört olika KIA i flera år och han ser fortfarande glad ut.
Men för helvetet köp inge SAAB du kan ju bara titta vilka bilar som brukar stå efter vägen med något fel av 10 så är 7 SAAB.
Citera
2013-08-28, 08:24
Medlem
Jag skulle gått med Kia:n.
Citera
2013-08-28, 09:51
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oNeL
Jag skulle gått med Kia:n.
Av tvenne onda ting..

Har haft en SAAB -99,felen kom i avlösande takt,med feta verkstadsräkningar..
(1000kr för inkoppling/avläsning av felkoder och ingifte av bytta delar..)

Skulle väl troligtvis inte vilja ha en Kia,heller..Var just ute och bytte värmekranen på min 745'a,det tog en timme och kranen kostade 300kr...

Men kan/vill man inte skruva själv,så spelar det kanske inte så stor roll vad man skaffar för bil,särskilt om den är nyare.
Citera
2013-08-28, 09:56
Medlem
NoldorWarriors avatar
Då vi inte är särskilt haj på bilar så lär den väl lämnas in på verkstad då det är något. Saaben är väl kanske lite lättare att skruva med, men KIAn har ju gått kortare sträcka och verkar aning bättre på det jag har läst mig till.

Tänkte ta och ringa till KIAns ägare nu på förmiddagen för att höra lite info från honom.
Citera
2013-08-28, 09:59
Medlem
Retsinas avatar
Kian är en driftsäker koreansk bil som alltid funkar.
SAAB är monterad i trollhättan av ett gäng sinneslöa individer. En massa amerikanska skitdelar under huven.

Köp Kian och du har ett problemfritt bilägande.
Citera
2013-08-28, 10:05
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Av tvenne onda ting..

Har haft en SAAB -99,felen kom i avlösande takt,med feta verkstadsräkningar..
(1000kr för inkoppling/avläsning av felkoder och ingifte av bytta delar..)

Skulle väl troligtvis inte vilja ha en Kia,heller..Var just ute och bytte värmekranen på min 745'a,det tog en timme och kranen kostade 300kr...

Men kan/vill man inte skruva själv,så spelar det kanske inte så stor roll vad man skaffar för bil,särskilt om den är nyare.
Hur hänger dåliga värmekranar på Volvo ihop med KIA?
Citera
2013-08-28, 20:26
Medlem
lehirals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
I alla trådar om bilköp så kommer ju 240/740 upp som ett bättre alternativ på något sätt
Citera
2013-08-29, 22:14
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Tja,vill du upplysa mig om var värmekranen sitter på en KIA Magentis och hur man gör för att byta den,alternativt vad det kostar att lämna in den för byte?

(Dålig BTW?..efter 25 år,så kan du visa vilka av dagens KIA modeller,som öht rullar.. Eller är det bara att byta värmekran på dem? )

Efter det,så kan vi ju diskutera vidare hur det "hänger ihop"..

(Jag menar endast att om man har några som helst "mek.kunskaper" så kan man göra ganska mycket själv på vissa bilar,jag skulle INTE vilja byta värmepaket på en SAAB 9-5 t.ex då man måste ta ut mer eller mindre ALLT framför baksätet typ..)
Citat:
Ursprungligen postat av lehiral
I alla trådar om bilköp så kommer ju 240/740 upp som ett bättre alternativ på något sätt
KAN man skruva lite själv,så är det absolut ett vettigare köp,men kan/vill man inte så är en nyare bil att föredra på många punkter,så som bl.a bränsleförbrukning (även om det går att köra en 740 under litern),krocksäkerhet,troligtvis (beror ju på vad man jämför med) komfort,bara för att nämna lite.
Citera
2013-08-29, 22:16
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Kian är en driftsäker koreansk bil som alltid funkar.
SAAB är monterad i trollhättan av ett gäng sinneslöa individer. En massa amerikanska skitdelar under huven.

Köp Kian och du har ett problemfritt bilägande.
Ja,jag håller nog med där..om jag MÅSTE välja..
(Ja,jag har haft en SAAB 9-5 iofs -99)
Citera
2013-08-29, 23:30
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Han måste ju nämna att han kör en 745 GLE årsmodell 1988 i alla trådar han skriver i. Alltid finns det någon grej i varje tråd som man kan knyta till Volvon.
Citera
2013-08-29, 23:40
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Tja,vill du upplysa mig om var värmekranen sitter på en KIA Magentis och hur man gör för att byta den,alternativt vad det kostar att lämna in den för byte?

(Dålig BTW?..efter 25 år,så kan du visa vilka av dagens KIA modeller,som öht rullar.. Eller är det bara att byta värmekran på dem? )

Efter det,så kan vi ju diskutera vidare hur det "hänger ihop"..

KIA byggde väl inte ens bilar 1988. Men om dom hade gjort det så har du säkert rätt i att värmekranarna säkerligen varit totalt usla.

De började ju med att licenstillverka Mazda-bilar. Ska du köra den jämförelsen bör du ju då titta efter hur många 25 år gamla Mazda respektive Volvo som fortfarande rullar runt om i världen. En jämförelse som Mazda naturligtvis vinner överlägset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in