Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Varför anlitas ett brittiskt företag som inte har någon pågående verksamhet, från ett land (Storbritannien) som inte har några järngruvor när LKAB är världsledande på järngruvor?
Luktar fiasko före starten. (Är detta ett projekt där media skall dra ut på propaganda om hur samerna förtrycks? - Detta kan säkert ske men då skall det redovisas i de fall det verkligen sker, inte i något gruvprojekt som inte är avsett att genomföras.)
(Det är bara som jag uppfattat situationen. Andra i tråden kan säkert förtydliga.)
Beowulf må vara brittisk men har en betydande andel aktieägare i skandinavien.
Såsom jag har förstått det så har Beowulf icke blivit anlitade. Utan vem som helst, ifrån vilket land som helst har rätt att prospektera samt ansöka om tillstånd för brytning.
De har nu fått tillstånd att om de villbryta malm där.
Hur förhållandena ser ut med Jokknokks allmäning som skogen tillhör vet jag inte riktig. Men de har i åratals tid stuckits till med pengar i Beowulf. Nån miljon här och där. Solklara mutor tycker jag.
SSAB vill inte ha Beowulfs malm om de tar upp den, det är för dåligt kvalitet. Det går inte att glra gröntstål med den Utan all malmet ifrån det eventuelle Kallak kommer fraktas ut ur sverige, precis som pengarna. Men hej, vi skapade ju några jobb i ett par år. Det kommer inte bli lönsamt. De enda som kommer kuna kunna bli rika är Beowulf i tidiga utbetalningar till sig själva ifrån finansiärerna. Bolagsplundrig.
Littorin är prwcis som de flesta ex politiker och verksamma. I händerna på näringslivet och de flesta efter politikkarriäre går till välbetals lobbyverksamhet. Garanterat även mutkolven Tholwaldsson.