Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-27, 23:01
  #1
Medlem
dbaw84s avatar
Jag blev förvånad då jag inte hittade en befintilig tråd om detta även fast det varit på löpsedlarna de senaste dagarna.

Ja, kommunen har alltså godkänt att starta upp en malmgruva i Kallak. Kommunen tror att gruvan kan ge arbetstillfällen och stoppa hejda avfolkningen. Samerna motsätter sig såklart gruvdrift med argumentet att det kommer påverka rennäringen negativt.

Ja, personligen tycker jag samerna är jävligt gnälliga, visst de har bott i områdena länge men det har fan bott folk i Sverige minst lika länge längre söderut. Samerna försöker få det att verka som de är en urbefolkning i likhet med de amerikanska indianerna eller australiensiska aboreginerna men det stämmer ju inte. Iallafall är det bara en bråkdel av marken som brukas av rennäring som kommer att påverkas men gnällas och protesteras ska det alltid göras. Sluta dalta med samerna och frånta dem deras privelegier så som samevatten till exempel. Samerna anser att det är en självklarhet att der är de som ska ha det sista ordet i frågan. "Ett knivhugg i hjärtat gör inget stort hål men kan ändå ta väldigt illa " var det en same som argumenterade. Alltså, är området där gruvan planeras av aldelles särskilt värde för samerna eller är det som jag misstänker, samen snackar massa skit?

Här kommer en länk till en artikel och inslag om gruvstriden http://www.svt.se/nyheter/strid-i-kallak-om-gruvsatning

Ok, det blev lite off topic där kanske när jag gnällde på gnälliga samer.

Det som kan diskuteras är alltså argument för och emot gruvan. Men jag tycker också att samernas inflytande eller brist på inflytande är något som hänger ihop med gruvfrågan och således också kan diskuteras.

Jag kan personligen inte se någon som helst anledning till att motsätta sig ett öppnande av en gruva i kallak som kan leda till arbetstillfällen och möjligtvis även locka till sig andra företag till byggden.
__________________
Senast redigerad av dbaw84 2013-08-27 kl. 23:07.
Citera
2013-08-27, 23:07
  #2
Medlem
Blanzeflors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbaw84
Jag blev förvånad då jag inte hittade en befintilig tråd om detta även fast det varit på löpsedlarna de senaste dagarna.

Ja, kommunen har alltså godkänt att starta upp en malmgruva i Kallak. Kommunen tror att gruvan kan ge arbetstillfällen och stoppa hejda avfolkningen. Samerna motsätter sig såklart gruvdrift med argumentet att det kommer påverka rennäringen negativt.

Ja, personligen tycker jag samerna är jävligt gnälliga, visst de har bott i områdena länge men det har fan bott folk i Sverige minst lika länge längre söderut. Samerna försöker få det att verka som de är en urbefolkning i likhet med de amerikanska indianerna eller australiensiska aboreginerna men det stämmer ju inte. Iallafall är det bara en bråkdel av marken som brukas av rennäring som kommer att påverkas men gnällas och protesteras ska det alltid göras. Sluta dalta med samerna och frånta dem deras privelegier så som samevatten till exempel. Samerna anser att det är en självklarhet att der är de som ska ha det sista ordet i frågan.

Här kommer en länk till en artikel och inslag om gruvstriden http://www.svt.se/nyheter/strid-i-kallak-om-gruvsatning

Ok, det blev lite off topic där kanske när jag gnällde på gnälliga samer.

Det som kan diskuteras är alltså argument för och emot gruvan. Men jag tycker också att samernas inflytande är något som hänger ihop med gruvfrågan och således också kan diskuteras.

Jag kan personligen inte se någon som helst anledning till att motsätta sig ett öppnande av en gruva i kallak som kan leda till arbetstillfällen och möjligtvis även locka till sig andra företag till byggden.
Det pågår en rovdrift på Sveriges resurser. Både naturresurser och mänskliga resurser. Och det är Reinfeldt som skapar detta. Det är klart att öppnandet av en ny gruva förstör naturen där uppe. Det vore väl konstigt annars. Men miljö och skyddande av svensk natur är inte riktigt Reinfeldets regerings starka sida. Istället vill man gynna sin komisar i storkapitalet, som får suga ur svenska naturen. Troligen är de väl sponsrade på något sätt av regeringen Reinfeldt, trots att det är ett engelskt bolag.
Citera
2013-08-27, 23:16
  #3
Medlem
dbaw84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blanzeflor
Det pågår en rovdrift på Sveriges resurser. Både naturresurser och mänskliga resurser. Och det är Reinfeldt som skapar detta. Det är klart att öppnandet av en ny gruva förstör naturen där uppe. Det vore väl konstigt annars. Men miljö och skyddande av svensk natur är inte riktigt Reinfeldets regerings starka sida. Istället vill man gynna sin komisar i storkapitalet, som får suga ur svenska naturen. Troligen är de väl sponsrade på något sätt av regeringen Reinfeldt, trots att det är ett engelskt bolag.

Järnmalm måste ju brytas någonstans så ett glesbefolkat land med stor tillgång på malm känns som ett perfekt land att bedriva gruvdrift i. varför ska malmen brytas i något annat land där naturen redan är mer hotad än i Sverige?

Jag vet att jag postade i politikavdelningen och jag tycker också att det finns ekonomiska regler som måste diskuteras. Till exempel att Sveriges mineralavgift ligger på 0.02% jämfört med andra gruvländer där mineralavgiften ligger på 20-30%. Hörde på radion i veckan att Sverige dragit in ca: 300'000kr i mineralavgifter hittils i år och det känns ju helt åt helvete.

Jag diskuter gärna de ekonomiska aspekterna i en anna tråd men här vill jag gruvdriftens vara eller icke vara i just Kallak.
Citera
2013-08-27, 23:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dbaw84
Järnmalm måste ju brytas någonstans så ett glesbefolkat land med stor tillgång på malm känns som ett perfekt land att bedriva gruvdrift i. varför ska malmen brytas i något annat land där naturen redan är mer hotad än i Sverige?

Jag vet att jag postade i politikavdelningen och jag tycker också att det finns ekonomiska regler som måste diskuteras. Till exempel att Sveriges mineralavgift ligger på 0.02% jämfört med andra gruvländer där mineralavgiften ligger på 20-30%. Hörde på radion i veckan att Sverige dragit in ca: 300'000kr i mineralavgifter hittils i år och det känns ju helt åt helvete.

Jag diskuter gärna de ekonomiska aspekterna i en anna tråd men här vill jag gruvdriftens vara eller icke vara i just Kallak.

Det hade varit helt okej om malmen bröts i Sverige om det var så att Sverige som land fick tillräckligt med betalt för det. Som det är nu så säljer Sverige ut sina naturresurser till reapris. Är det något som kommer att gynna oss i längden?
Citera
2013-08-27, 23:36
  #5
Medlem
dbaw84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Det hade varit helt okej om malmen bröts i Sverige om det var så att Sverige som land fick tillräckligt med betalt för det. Som det är nu så säljer Sverige ut sina naturresurser till reapris. Är det något som kommer att gynna oss i längden?

Precis, då håller du ju med mig som du kan se i mitt föregående inlägg. Frågan jag ville diskutera var huruvida samerna ska kunna ha rätt att stoppa samhällsutveckling med argumentet att de var där först? Jag skulle vilja att det fanns mer urskog där jag bor, vi var ju här i södra sverige först men skogsindustrin har förstört våra vackra skogar. Jag känner väl trots allt att skogsindustrin är något som gynnar Sverige som land och motsätter mig den därför inte.
Citera
2013-08-28, 00:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dbaw84
Jag blev förvånad då jag inte hittade en befintilig tråd om detta även fast det varit på löpsedlarna de senaste dagarna.

Ja, kommunen har alltså godkänt att starta upp en malmgruva i Kallak. Kommunen tror att gruvan kan ge arbetstillfällen och stoppa hejda avfolkningen. Samerna motsätter sig såklart gruvdrift med argumentet att det kommer påverka rennäringen negativt.

Ja, personligen tycker jag samerna är jävligt gnälliga, visst de har bott i områdena länge men det har fan bott folk i Sverige minst lika länge längre söderut. Samerna försöker få det att verka som de är en urbefolkning i likhet med de amerikanska indianerna eller australiensiska aboreginerna men det stämmer ju inte. Iallafall är det bara en bråkdel av marken som brukas av rennäring som kommer att påverkas men gnällas och protesteras ska det alltid göras. Sluta dalta med samerna och frånta dem deras privelegier så som samevatten till exempel. Samerna anser att det är en självklarhet att der är de som ska ha det sista ordet i frågan. "Ett knivhugg i hjärtat gör inget stort hål men kan ändå ta väldigt illa " var det en same som argumenterade. Alltså, är området där gruvan planeras av aldelles särskilt värde för samerna eller är det som jag misstänker, samen snackar massa skit?

Här kommer en länk till en artikel och inslag om gruvstriden http://www.svt.se/nyheter/strid-i-kallak-om-gruvsatning

Ok, det blev lite off topic där kanske när jag gnällde på gnälliga samer.

Det som kan diskuteras är alltså argument för och emot gruvan. Men jag tycker också att samernas inflytande eller brist på inflytande är något som hänger ihop med gruvfrågan och således också kan diskuteras.

Jag kan personligen inte se någon som helst anledning till att motsätta sig ett öppnande av en gruva i kallak som kan leda till arbetstillfällen och möjligtvis även locka till sig andra företag till byggden.


Jag föreslår att du läser på din historia, det gör det lite lönslöst att diskutera om samernas vara och historia när du är dåligt påläst om just samer. Jag kan varmt rekommendera Lennart Lundmarks böcker då han har en ypperlig källkritik mot sina källor och med andra ord är rak med vad som stämmer och vad som är teori.

Hur mycket drar kommunen in på tex Jokkmokks marknad, samisk konst samt skatt från alla som utövar rennäring? Många glömmer att samisk näring genererar en stor del skattepengar i de kommuner där det utövas. Inte bara från renskötarnas sida utan även från alla de varaktiga arbeten som skapas runt rennäringen; i första hand slaktare, men även veterinärer, skinnhandel, köttmarknad samt all den konst och bruksföremål som stammar från renar. Jag orkar inte radda upp allt; ni fattar säkert bilden själva nu när tanken finns där.

En gruva som tros generera jobb i ca 10-20 år grovt räknat, på bekostnad av rennäring, men även populära turistmål i form av fiskevatten och rovdrift på naturen. Även turism är en stor källa till pengar i Jokkmokks kommun i form av arbete i många former. Hotell, vandrarhem, guider, matservering osv.
Det här ger jobb vilket i sin tur ger skatteinkomster-på ett annat sätt än genom rovdrift.

Den malm som eventuellt bryts kommer att göras av ett utländskt företag; det innebär att det finns en rätt hög chans att man inte anställer lokal arbetskraft samt att intäkter från malmen i slutändan inte kommer i svenska kassan. Chansen för att andra företag etablerar sig varaktigt är alltså inte heller så stora; när gruvan inom dessa max tjugo år läggs ned kommer nischade företag i anslutning alltså också att försvinna. Det som finns kvar är =ingenting förutom en förstörd natur som är för kostsamt för svenska staten att sanera. Då börjar det låta lite mindre attraktivt med en gruva i Gállok.

Med vänlig hälsning/En gnällig same
Citera
2013-08-28, 00:21
  #7
Medlem
dbaw84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annelisp
Jag föreslår att du läser på din historia, det gör det lite lönslöst att diskutera om samernas vara och historia när du är dåligt påläst om just samer. Jag kan varmt rekommendera Lennart Lundmarks böcker då han har en ypperlig källkritik mot sina källor och med andra ord är rak med vad som stämmer och vad som är teori.

Hur mycket drar kommunen in på tex Jokkmokks marknad, samisk konst samt skatt från alla som utövar rennäring? Många glömmer att samisk näring genererar en stor del skattepengar i de kommuner där det utövas. Inte bara från renskötarnas sida utan även från alla de varaktiga arbeten som skapas runt rennäringen; i första hand slaktare, men även veterinärer, skinnhandel, köttmarknad samt all den konst och bruksföremål som stammar från renar. Jag orkar inte radda upp allt; ni fattar säkert bilden själva nu när tanken finns där.

En gruva som tros generera jobb i ca 10-20 år grovt räknat, på bekostnad av rennäring, men även populära turistmål i form av fiskevatten och rovdrift på naturen. Även turism är en stor källa till pengar i Jokkmokks kommun i form av arbete i många former. Hotell, vandrarhem, guider, matservering osv.
Det här ger jobb vilket i sin tur ger skatteinkomster-på ett annat sätt än genom rovdrift.

Den malm som eventuellt bryts kommer att göras av ett utländskt företag; det innebär att det finns en rätt hög chans att man inte anställer lokal arbetskraft samt att intäkter från malmen i slutändan inte kommer i svenska kassan. Chansen för att andra företag etablerar sig varaktigt är alltså inte heller så stora; när gruvan inom dessa max tjugo år läggs ned kommer nischade företag i anslutning alltså också att försvinna. Det som finns kvar är =ingenting förutom en förstörd natur som är för kostsamt för svenska staten att sanera. Då börjar det låta lite mindre attraktivt med en gruva i Gállok.

Med vänlig hälsning/En gnällig same

Jag är inte så intresserad av samernas historia att jag är beredd att läsa boken du rekomenderar, jag är inte tillräckligt intresserad av svenskens historia heller för den delen. Oavsett så är det ju så forskning på folkvandringar efter istiden påvisar att samer och "svenskar" skulle ha kommit från olika håll och således har båda folken bott samtidigt i landet vi kallar Sverige utan att känna till varandra. Förslagsvis borde "svensken" varit i Sverige innan samen då isen torde ha dragit sig tillbaka tidigare i de södra delarna, därav skulle svenskar också kunna kalla sig "urbefolkning".

Det du säger angående att samerna genererar arbetstillfällen stämmer ju inte då Kallaks befolkning minskat med 900 personer de senaste tio åren. Jag motsätter mig inte att samerna ska ha rätt att till sin egen kultur, men allt kan faktiskt inte ske på samernas villkor. Vad bryr sig samerna om fisketurister, har inte samerna eget vatten där ingen annan få fiska? Förövrigt misstänker jag att rennäringen är en förlustaffär för Svenska staten och således aldrig kan generera några inkomster som kommer i närheten av gruvdriften. Är du insatt i fallet Kallak och kan kommentera på hurvida det området som är tilltänkt för gruvan är av aldelles särskild vikt för rennäringen?

Som sagt, malm behövs brytas det vet du också, vart tycker du att gruvnäringen ska bedrivas?
__________________
Senast redigerad av dbaw84 2013-08-28 kl. 00:35.
Citera
2013-08-28, 01:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dbaw84
Jag är inte så intresserad av samernas historia att jag är beredd att läsa boken du rekomenderar, jag är inte tillräckligt intresserad av svenskens historia heller för den delen. Oavsett så är det ju så forskning på folkvandringar efter istiden påvisar att samer och "svenskar" skulle ha kommit från olika håll och således har båda folken bott samtidigt i landet vi kallar Sverige utan att känna till varandra. Förslagsvis borde "svensken" varit i Sverige innan samen då isen torde ha dragit sig tillbaka tidigare i de södra delarna.

Det du säger angående att samerna genererar arbetstillfällen stämmer ju inte då Kallaks befolkning minskat med 900 personer de senaste tio åren. Jag motsätter mig inte att samerna ska ha rätt att till sin egen kultur, men allt kan faktiskt inte ske på samernas villkor. Vad bryr sig samerna om fisketurister, har inte samerna eget vatten där ingen annan få fiska? Förövrigt misstänker jag att rennäringen är en förlustaffär för Svenska staten och således aldrig kan generera några inkomster som kommer i närheten av gruvdriften. Är du insatt i fallet Kallak och kan kommentera på hurvida det området som är tilltänkt för gruvan är av aldelles särskild vikt för rennäringen?

Som sagt, malm behövs brytas det vet du också, vart tycker du att gruvnäringen ska bedrivas?


Området i fråga är av vikt för rennäringen då betet påverkas. Var tror du renskötarna betalar skatt? Det är klart som korvspad att de betalar det till svenska staten. Renskötare får inga mystiska, ohyggligt specifika bidrag utan ligger på samma nivå som andra kötthållande producenter, dvs bönder.
Vad gäller Gálloks befolkning får du hålla i minnet att en svensk invandring skett och att Sápmi bebos av andra än samer, då i första hand svenskar. Sverige med nuvarande gränser är ett relativt nytt fenomen och norra delen har öht inte just räknats till Sverige innan ett fåtal hundra år bakåt, vilket ger en missvisande bild när man talar om "Sverige" och huruvida samer bodde där innan svenskar. En kolonisation skedde först på allvar på 1800-talet i samband med skogsbruket och den insikt om naturtillgångar i Sápmi som följde på det, och i samband med detta använde svenska staten sug av rasbiologi för att kunna ta över området i fråga. Det var i den här vevan man helt sonika bestämde, utan juridisk grund, att samisk mark tillhörde Sverige.

Innan dess hade man en syn på samer som självstående, och att landet var deras, även om man tog in en (oerhört liten) skatt. Förvisso skedde idoga försök till att kristna samerna från Gustav Vasas tid och framåt, mest för att man ville ha tillgång till ishavet och dess fördelar till handel, men pga vissa språksvårigheter kan man säga att det gick...sisådär. Men det var ett sidospår, om vi hoppar tillbaka till skogsnäringen som man började med så fick svenska staten plötsligt intressenteri form av nybyggare som gärna bosatte sig i lappmarken. I takt med att nybyggare flyttade in så översteg en dag deras antal samernas, vilket gjorde att statens undantag från att samer bara behövde betala en liten skatt i förhållande till svensk befolkning samt deras undantag till krigstjänstgöring (de hörde inte till svensk befolkning och behövde alltså inte tjänstgöra i svenska krig) plötsligt började dras in, eftersom man nu istället fick andra som kunde tänka sig att bo i lappmarken och betala skatt. Här bestämde man att samer inte längre var ett fristående folk-man gick dessutom längre än så och gjorde dem till underlägsna. Inte bara kunde man nu trösta samvetet med att man inte gjorde något fel , man kunde dessutom skylla på att samerna ändå inte visste sitt eget bästa. '

Rennäringen som den ser ut idag kom till i samband med gränsdragningarne mellan Sverige och Norge när unionen upphävdes kan man säga. Det som skedde var att man tvångsflyttade samer från ett stålle till ett annat eftersom det i samband med att det plöötsligt fanns gränser, helt enkelt inte fanns nog med bete åt alla. Det här skedde som bekant i början av förra seklet, och det var i den vevan som svenska staten bestämde sig för att alla som inte var renskötare skulle införlivas in i svenskt samhälle=man fick inte längre kalla sig same eller syssla med renar. Samer fick å andra sidan inte gå i svensk skola eftersom "lapp skall vara lapp". Det synsättet innebar att från att tex nybyggare inte längre fick äga de där fem-sex renarna som renskötarna tog hand om. Det tidigare systemet verkade som en buffert eftersom en del av renarna som betade var nybyggarna. Här lades alltså en bra grogrund till en konflikt som existerar än idag både mellan samer och svenskar men även mellan samer och samer. Plötsligt vällde det in renar från ett annat ställe på ett bete som redan innan var hårt ansträngt, vilket ledde till stora motsättningar.

I slutändan blev det en lång rad konsekvenser som ledde till den extensiva rennäring som finns idag och som staten bestämt att den ska se ut. Det var alltså aldrig samernas val att ingen annan skulle få syssla med renskötsel, det var svenska statens påhitt.

Den renskötseln som finns är hårt reglerad när det gäller betesmarker, i synnerhet efter 1990-talets utgång av gällande avtal vilket inskränkte mer på tillgång till bete. Det är nämligen så att betet avgör hur många djur man kan ha; även detta regleras hårt av staten eftersom för många djur leder till slut bete och att djuren då vandrar in på andras bete.
Vi säger hypotetiskt att man har ett betesområde på 100*100 meter, och att detta område räcker till två renar över hösten (nu ids jag inte räkna hur mycket en ren äter, ni fattar säkert ändå även om jag är osäker på proportionerna i grundexemplet). Då får man inte ha 50 renar på detta område. Då maten tar slut vandrar renarna till andra områden och det upptäcks således i slutändan att man har för många. Då får man avliva. Gör man inte det blir det i slutändan tvångsslakt.
Inte just utrymme till att ha hur många renar som helst även om en majoritet tycks tro det. Värdet på en honren som kan få ett gäng kalvar är högre än slaktvärdet då det enbart gäller kilot kött här och nu när man slaktar, och inte det faktum att varje vaja är ett värdefullt avelsdjur..
Speciellt om vi betänker att var tredje kalv bli rovdjursmat. Med andra ord vill man inte behöva tvångsslakta då det blir en kännbar förlust. Nå, ännu ett sidospår.

Du tar upp fiskevatten-nej, samerna har inga egna fiskevatten längre, allt är numera svenska statens vilket jag redan konstaterat i ovanstående text. En renskötande medlem i en sameby har rätt att fiska fisk för husbehov-inte ALLA damer alltså, och många gånger inte en icke renskötande medlem i en sameby. Det finns ingen som är så dum att man fiskar ur en sjö, utan man tar det man behöver för att det ska fortsätta finnas ett bestånd till följande dagar då man givetvis också vill äta. I vissa fall får dessa medlemmar även fisa i undantagssjöar.
En stor del samer bryr sig rätt hårt om turister, då dessa är en bas till arbete även hos samer. En stor del samer är nämligen inte renskötare, och även i de familjer där ena parten är renskötare, måste den andra ha ett "vanligt" jobb då renskötsel tyvärr inte gör att du blir särskilt rik. Tänk minimilön.

I den kommun Gállok tillhör genererar samerna absolut pengar. Både rennäringen och andra samiska näringar fungerar självklart som alla andra näringar och skapar arbete såväl som skatteinkomster från allt det som finns runt omkring av en näring.
Men för att återgå till dina argument, det är alltså inte så att det i Gállok bor bara renskötande samer. Det är alltså inte 900 hundra renskötande samer som flyttat därifrån. nte heller är det 9000 människor som flyttat för att det inte finns en gruvnäring...
Nu har jag själv inte sett din siffra men tar för givet att den stämmer. Det jag undrar över är varför du antar att det är pga arbetslöshet människor flyttat? MÅnga gånger vill man komma närmare ett jobb, eller så skaffar man smått och väljer att flytta närmare ett stort samhälle. Andra gånger vill man flytta närmare en utbildning och i många fall är det äldre som helt enkelt inte flyttat-om man inte räknar flytten till 1.80 nedåt :/
Citera
2013-08-28, 01:39
  #9
Medlem
dbaw84s avatar
Tack för historielektionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Annelisp
I den kommun Gállok tillhör genererar samerna absolut pengar. Både rennäringen och andra samiska näringar fungerar självklart som alla andra näringar och skapar arbete såväl som skatteinkomster från allt det som finns runt omkring av en näring.
Men för att återgå till dina argument, det är alltså inte så att det i Gállok bor bara renskötande samer. Det är alltså inte 900 hundra renskötande samer som flyttat därifrån. nte heller är det 9000 människor som flyttat för att det inte finns en gruvnäring...
Nu har jag själv inte sett din siffra men tar för givet att den stämmer. Det jag undrar över är varför du antar att det är pga arbetslöshet människor flyttat? MÅnga gånger vill man komma närmare ett jobb, eller så skaffar man smått och väljer att flytta närmare ett stort samhälle. Andra gånger vill man flytta närmare en utbildning och i många fall är det äldre som helt enkelt inte flyttat-om man inte räknar flytten till 1.80 nedåt :/

Jag ämnade inte att diskutera huruvida samerna genererar vinst till statskassan utan det är gruvan i Kallak jag är intresserad av. Trots detta så blir jag tvungen att besvara ditt inlägg då du kommer med osanningar. En rapport från 1998 visar att för varje krona rennäringen genererade hade staten givit rennäringen 6.5kr i bidrag så rennäringen är en otrolig förlustaffär för sverige. Här har du rapporten om du av någon anledning inte litar på mig http://www.regeringen.se/content/1/c...7/126fa93a.pdf

Nu har jag ingenting emot samer eller rennäring och jag kan tycka att det är okej att en del av mina skattepengar går till kulturella aktiviteter så som rennäring men dina argument att samernas aktiviteter genererar mycket pengar till statskassan stämmer inte, det har du svart på vitt..

Det fetade, svarar du inte just på din egen fråga där.. Det du däremot inte svarade på var vart du tycker det är okej att bryta malm?
Citera
2013-08-28, 19:58
  #10
Medlem
Samer är ett jävla skit folk. Det enda dom gör är att skrika på pengar, pengar och pengar. Allt dom vill ha är pengar. Dom har tamefan inte ens använt marken runt Kallak. Men direkt det ska en gruva dit och e.v skapa många bra arbetstillfällen i kommunen. Då ser dom givetvis sin chans.

Sen mupparna som har kommit hit från Stockholm, är nog inte att ta på allvar.
http://www.youtube.com/user/whatlocalpeople/videos

Rekommenderar att ladda upp med popcorn innan ni kollar.

Debatt ska även köra imorgon på ämnet. http://www.svtplay.se/video/1397150/debatt
Citera
2013-08-28, 20:03
  #11
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Det hade varit helt okej om malmen bröts i Sverige om det var så att Sverige som land fick tillräckligt med betalt för det. Som det är nu så säljer Sverige ut sina naturresurser till reapris. Är det något som kommer att gynna oss i längden?
Reapris? Det år väldigt svårt att få någon vinst i gruvbranschen och det krävs enorma investeringar. De företag som försöker beskattas hårt vilket kommer svensken till godo. Det finns inga marginaler för att starta Nickel-fonden ā la den norska oljefonden, den lönsamheten i branschen existerar knappt. Detta förklaras väl i den andra tråden.
Citera
2013-08-28, 20:05
  #12
Medlem
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleId=7777154

http://www.nsd.se/nyheter/jokkmokk/a...icleID=6129066

Klockrena artiklar som visar vilka svin dom är. Att dom själv använder helikopter, skoter, 4-hjuling, cross etc. Det hör väl inte hit?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback