2005-06-24, 23:23
Medlem
Alla lär vi ha en Mormor eller Farmor som är grymma på att laga något speciellt eller kanske en Morfar/Farfar?

Vore kul och se om det är samma grejer som saft osv eller om det finns några riktiga specialiteter.

Själv har jag en Farmor som gör riktigt god svartvinbärssaft och det är nästan som man blir 8år igen när man dricker den...

Men min Mormor är den bästa kocken jag vet, allt hon gör blir tamefan gott spelar ingen roll vad det är.
Hennes specialare är:

Inlag saltgurka som är salt/söt och så jävla god, finns knappt något bättre än en pastejmacka med den gurkan på, hon har i lök som också smakar som gurkan och är asgod.

Hennes andra och största specialitet är henns choklad beskvier och dom är fan nästan kända, kan lova er att det är dom godast ni någonsin kommer få smaka MEN DET FÅR NI INTE!!!!! hehe nej men hon gör dom helt från scratch och dom är så jävla goda så det finns inte.

Fyll på nu!
Citera
2005-06-24, 23:35
Medlem
Deannas avatar
Min farmor är superbra på att tillaga fisk. Hon är själv uppväxt i ett fiskeläger på norrlandskusten och har lärt sig från barnsben att laga fisk. Vi har spenderat många timmar i köket tillsammans och nu börjar jag också bli bra på att laga fisk..

Mormors saft var ju underbar då jag var liten, men tyvärr har hon slutat med saftkokning. Hennes gravlax är den bästa jag smakat. Fast min mormor har nästan aldrig tid att stå i köket, hon har så mycket annat för sig och är sällan hemma..
Citera
2005-06-24, 23:45
Medlem
Bråkmakarns avatar
Tyvär är inte min mormor så bra på att laga mat. Hon kan ju laga, och lagar mat varje dag, men jag är, utan att skryta, mycket bättre.
Vet inte varför hon inte är nån fena i köket, men hon är snål, det är antagligen därför. Man kan exempelvis får smörgåstårta med konserverade morötter och ärtor i den
..och nej, mormor och morfar är inte fattiga.

Hon är bra på att baka grovt bröd i alla fall!

Farmor äter jag hos bara nån gång per år och då är det julbord som gäller, hon gör god mat, salt och fint
Men eftersom jag äter där så sällan så kan jag inte rikigt bedömma henne.

Morsan därimot är väldigt duktig i köket! Men så har hon å andra sidan jobbat i restaurang. Hon är även intresserad och provar nya recept, och köper kokböcker och sånt.
Citera
2005-06-25, 00:37
Awaiting Email Confirmation
Kanaljes avatar
När min mormor fick en hjärnblödning så måste hennes "smakcentra" skadats, allt hon lagade var översaltat. Synd för att hon var en klippa i köket innan hjärnblödingen.

Mest minns jag dock min farmors pannkakor, härligt frasiga
Citera
2005-06-25, 00:49
Medlem
mi:nes avatar
Mormor plockade svamp själv, mestadels kantareller. Den stuvas och läggs på formbröd. Ostskivor över och in i ugnen. =9

Farmor har sina pannkakor. =9
Citera
2005-06-25, 04:29
Medlem
hårdkårs avatar
Mormor är en mästare på lingongröt och rieska (viss typ av bröd)

Farmor kan inte laga mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in