Citat:
Ursprungligen postat av
u53rn4m3
Behöver är ju ett väldigt relativt ord; vad ska du behöva dem till? Jag rekommenderar att du försöker spara undan så mycket du kan, men du ska givetvis inte svälta dig. Om du är under 20, får man fråga om du fortfarande går i gymnasiet? I så fall, har du gratis lunch? Detta kan hjälpa dig OTROLIGT mycket i så fall. Du bor rätt billigt så det mesta ligger ju på om du jobbar extra och hur mycket mat och av vilken kvalitet du köper. Körde själv på grejen "ät mig proppmätt i skolan" och hade med mig mackor som frukost och åt något lättare på kvällen. Hemmagjorda mackor sparar dig redigt många kronor i månaden om du tar med dem istället för köper i skolkaféterian. Thermos med eget kaffe/te.
Jag hade råsparat till en början så att jag har 3 månadshyror på sparkontot, sedan byggt på med pengar till övriga kostnader så att jag alltid har ryggen fri om något skulle hända och jag behöver antingen säga upp lägenheten eller inte får någon inkomst följande månader (sommaren t.ex.).
Hur tror du h*n ska kunna spara undan något med drygt 3k in per månad? Frågan var ju hur mycket h*n måste skjuta till från sitt sparkonto för att det ska gå runt.
TS:
Hyran ligger på
1917kr
El vet jag inte, det varierar (säg minst
200 kr i månaden i snitt då)
Mobilen ligger på
100
Mina tillägg:
Radiotjänst (nu är det svårt att komma undan att betala) ca
170 kr månaden
Mat minst
1000 kr (jo det går att leva billigare men de flesta gör av med betydligt mycket mer än så per månad).
Hushållsartiklar/hygienartiklar kan du nog klara på
300 kr
Du har inget annan fast räkning? Tv, bredband?
Hemförsäkring?
Vad går åt till kläder?
Studieböcker?
Transport?
Nöjen?
Annat? (Frisör, optiker och dylikt)
Det jag satt upp (säkra utgifter) får jag till 3687 kr. Du har runt 3200 kr in per månad. Jag skulle gissa att med de övriga posterna jag satt upp blir det ytterligare 2500-3000 kr per månad. Du får räkna på det där bättre själv för vi har förstås ingen aning om hur mycket du gör av med på olika saker. Men gissningsvis går det som minst 6-6,5 k för dig i månaden och du behöver då skjuta till någonstans runt 3k från sparkonto. Då har jag inte räknat sådär fruktansvärt snålt men det finns ärligt talat inte mycket utrymme för några större kulinariska utsvävningar eller nöjen.