• 1
  • 2
2013-08-27, 18:55
Medlem
MademoiselleMaries avatar
Skall försöka förklara så utförligt som möjligt.

Jag är 19 år, bor hemma hos min mammas familj och är ensamstående mamma till en tvåårig dotter.
Jag går på gymnasieskola, har precis knallat in i sista året (ett år senare än mina jämnåriga). Efter studenten som väntas stånda till sommaren kommer jag under hösten bege mig tillbaka till gymnasieskolan för att arbeta mig till ett slutbetyg.

Jag har nyligen blivit beviljad aktivitetsersättning á 6006 kronor ut. Utöver den har jag följande "inkomst":

1050:- i studiebidrag
1050:- i barnbidrag för dottern
1273:- i underhåll för dottern
1273:- i underhåll från min pappa för mig

Nu undrar jag följande:
1. Om jag tackar ja till en lägenhet jag blivit erbjuden (2:a på 45 m2, 5900:- kallhyra. Ungefär 1000:- värme/vatten-kostnad under vintern och ca. 500:- på sommaren) - Kommer jag bli berättigad bostadstillägg? Hur mycket? Kommer jag få mindre för att jag har någon som bor med mig (2ååriga dottern)
2. Kommer min pappa fortsätta betala underhåll när jag bor själv eller är det en summa jag inte skall räkna med?

Undrar inte för att jag vill suga så mycket som möjligt utav försäkringskassan, utan därför att jag skall få ett hum om vad för lägenhet jag kommer kunna klara av rent ekonomiskt.

Tacksam för svar.
Citera
2013-08-27, 18:58
Medlem
ownrockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MademoiselleMarie
Skall försöka förklara så utförligt som möjligt.

Jag är 19 år, bor hemma hos min mammas familj och är ensamstående mamma till en tvåårig dotter.
Jag går på gymnasieskola, har precis knallat in i sista året (ett år senare än mina jämnåriga). Efter studenten som väntas stånda till sommaren kommer jag under hösten bege mig tillbaka till gymnasieskolan för att arbeta mig till ett slutbetyg.

Jag har nyligen blivit beviljad aktivitetsersättning á 6006 kronor ut. Utöver den har jag följande "inkomst":

1050:- i studiebidrag
1050:- i barnbidrag för dottern
1273:- i underhåll för dottern
1273:- i underhåll från min pappa för mig

Nu undrar jag följande:
1. Om jag tackar ja till en lägenhet jag blivit erbjuden (2:a på 45 m2, 5900:- kallhyra. Ungefär 1000:- värme/vatten-kostnad under vintern och ca. 500:- på sommaren) - Kommer jag bli berättigad bostadstillägg? Hur mycket? Kommer jag få mindre för att jag har någon som bor med mig (2ååriga dottern)
2. Kommer min pappa fortsätta betala underhåll när jag bor själv eller är det en summa jag inte skall räkna med?

Undrar inte för att jag vill suga så mycket som möjligt utav försäkringskassan, utan därför att jag skall få ett hum om vad för lägenhet jag kommer kunna klara av rent ekonomiskt.

Tacksam för svar.

mitt tips är: fixa skolan, skaffa ett jobb innan du tänker på att flytta till eget.. du har ju boende nu och verkar trivas? Varför bekosta staten med ett eget boende då?

din pappa har förövrigt bara försörjningsplikt sålänge du bor hemma:P
Citera
2013-08-27, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ownrocker
mitt tips är: fixa skolan, skaffa ett jobb innan du tänker på att flytta till eget.. du har ju boende nu och verkar trivas? Varför bekosta staten med ett eget boende då?

din pappa har förövrigt bara försörjningsplikt sålänge du bor hemma:P

Jag är i full schå med skolan! Med glädje, dessutom.
Jag har boende nu och vantrivs något så fruktansvärt. Jag råkar bo i samma hus som min mamma och hennes familj, vilket iofs är min familj också, och det håller på att ta knäcken på mig. Hela min kropp skriker efter fullständigt egna rutiner och så som det ser ut nu är det inte hållbart för dottern.
Annars hade jag inte ens funderat på det, för så som det ser ut nu betalar jag 2500:- för att bo hemma. För så billigt boende hade jag kunnat stå ut med att gå in i väggen och strunta i mina behov för egna rutiner.. men dotter kommer alltid gå först.
Citera
2013-08-28, 14:19
Medlem
MiJes avatar
Du kan få bostadsbidrag på ca 3200:-/månad.
Enligt FK betalas underhållet till barnet när h*n fyllt 18. Det står inget om var barnet måste bo osv.

Du kommer att klara en flytt bara om du vet hur du håller i dina pengar.
Citera
2013-08-28, 14:28
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Du har ju svinmycket pengar och bostadsbidrag pa det (ej bostadstillagg det ar for pensionarer) sa det kommer sakert ga jattebra.
Citera
2013-08-28, 16:40
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Du kan själv räkna fram bostadsbidraget på Försäkringskassan http://bit.ly/1fj1omj
Citera
2013-08-28, 17:08
Medlem
Jag skulle annars söka längre ut från den plats du gör nu.
5900 för en 2:a? Utanför centrum kan du säkert få en 3:a för det priset!
Eller en två för 4000 max.
Citera
2013-08-28, 18:01
Medlem
Citat:
Svårt att svara på för en utomstående, kan du inte fråga honom?
Citera
2013-08-28, 18:03
Medlem
Citat:
som det ser ut nu är det inte hållbart för dottern.
Annars hade jag inte ens funderat på det, för så som det ser ut nu betalar jag 2500:- för att bo hemma. För så billigt boende hade jag kunnat stå ut med att gå in i väggen och strunta i mina behov för egna rutiner.. men dotter kommer alltid gå först.
Kan du motivera detta? Det är ju annars väldigt bra för din dotter och dig att bo billigt och spara lite pengar tills du skaffat ett jobb. Är du säkr på att det inte är dina behov att få bo själv som driver dig mest?
Citera
2013-08-28, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkakommapanamn
Jag skulle annars söka längre ut från den plats du gör nu.
5900 för en 2:a? Utanför centrum kan du säkert få en 3:a för det priset!
Eller en två för 4000 max.

Det är hutlösa priser här. Det billigaste jag har hittat är en tvåa tre mil utanför stan: 4.5:- Och då kommer jag verkligen sitta mitt ute i ingenstans vilket inte heller är fullt optimalt eftersom det skulle försvåra träffar med släkt och vänner eftersom jag inte har körkort.

Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Kan du motivera detta? Det är ju annars väldigt bra för din dotter och dig att bo billigt och spara lite pengar tills du skaffat ett jobb. Är du säkr på att det inte är dina behov att få bo själv som driver dig mest?

Jag är säker. Jag har klarat de sista 19 åren. Men jag märker ju att min mammas betéende inte är bra för dottern. Hon är gapig och skrikig, stökig och folkskygg. Förvisso lyder ju min mening "Jag vill kunna ge min dotter en bättre uppväxt än så".. Men i längden är det enbart för henne.
Citera
2013-08-29, 12:08
Medlem
Citat:
Men jag märker ju att min mammas betéende inte är bra för dottern. Hon är gapig och skrikig, stökig och folkskygg. Förvisso lyder ju min mening "Jag vill kunna ge min dotter en bättre uppväxt än så".. Men i längden är det enbart för henne.

Din morsa är kanske trött på att serva en bortskämd unge i boet som dessutom har ett eget barn att ta ansvar för?
Citera
2013-08-29, 16:24
Medlem
Tycker det låter som en väldigt dyr hyra och att du bör leta efter ett billigare eget boende i din sits.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in