2005-06-24, 21:04
Medlem
Sitter här och lackar ur som fan. Jag gillar kött, framför allt nötkött av lite dyrare typ. Svinkött äter jag ytterst sällan, ibland lite bacon eller kanske en grillad filé. Hur som helst bor jag sedan ungefär 8 år i Skåne, böndernas starkaste fäste i Sverige. Jag köper allt som oftast kött från Argentina eller något annat sydamerikanskt land eftersom jag tycker detta är godare än svenskt kött. Detta är en mycket kontroversiell åsikt i detta landskap.

Den skånska pöbeln (avser här mina kompisar främst) tycker att jag har fel, svenskt kött är enligt dem helt outstanding, likaså är den svenska djurhållningen absolut världsbäst. Jag ställer mig frågande till detta, om så vore fallet borde ju svensk kött exporteras på löpande band till andra kvalitetsmedvetna länder och butiker, och så är ju inte fallet. Hur i helvete kan man bli så hemmablind och påverkad av bondemaffian att man vägrar inse fakta... Svensk djurhållning är bra, men svenkt kött sticker knappast ut som högkvalitativt. Tråkigt, anonymt och ganska smakfattigt är min dom.....
Citera
2005-06-24, 21:09
Medlem
OliTs avatar
Massproducerat kött, från djur som är framavlade för låg fetthalt och hög avkastning är aldrig särskilt bra. Sydamerika har generellt köttdjur med bättre smak, men det finns att få tag på i Sverige också, det är bara mycket svårare att hitta.
Citera
2005-06-24, 21:16
Medlem
Helt sant, det finns gott svenskt kött, men du köper ju knappast det i ICAs köttdisk. Jag är beredd att betala för god mat, men samtidigt tycker jag att det i så fall måste vara god tillgänglighet.

Men det som jag lackar ur på är egentligen inte det svenska köttet, utan svenskarnas förhållande till den egna produktionen. Man blir ju mörkrädd när man ser vilken genomslagskraft bondemaffians propaganda har.
Citera
2005-06-24, 21:26
Moderator
Gromguttens avatar
Kanske är jag helt fel ute, men min känsla är att det sydamerikanska köttet håller högre kvalitet och känns mer "etiskt". Eller är det bara en kvarleva att jordbuket, och därmed också köttproduktionen, bedrivs på ett mer extensivt sätt jämfört med våra västeuropeiska köttfabriker (cowboys på Pampas). Har också känslan att detta gäller polskt eller ukrainskt kött, men är lite osäker på om det fortfarande är så.
Citera
2005-06-24, 21:27
Medlem
OliTs avatar
Som jag skrev i en annan tråd är jag stolt över att använda lokala råvaror om de håller god kvalitet. Finns det Svenska produkter med samma kvalitet som de man kan få tag på annars köper jag hellre Svenskt. Varför? Det känns bara bättre.
Citera
2005-06-24, 21:36
Medlem
Janosch_Flax!s avatar
Det är en bluff det där med att svenskt kött skulle vara så bra och välskött. Just argentinskt eller skotsk Beef Angus är ju många gånger bättre t.ex. Det är väl den svenska bonn-lobbyn som tryckt i oss att bara i Sverige sköts djuren så humanitärt och köttet smakar så gott. Utomlands så titta bara på Belgian Blue o.s.v.
Som någon sa, det behöver ju inte betyda att det inte finns bra svenskt kött. Men när man ser en sunkig torr packeterad fläskfilét i mataffären med en sort klistermärke där det står "100% svenskt kött!", ja då blir man lite misstänksam.
Citera
2005-06-24, 21:40
Medlem
Säljargumentet "svenskt kött" biter knappast på mig...Det kunde lika gärna ha stått "tråkigt kött" eller "svenssonbiff". Det är inget som tilltalar mig. Jag tänker främst på nötkött eftersom det är den köttsort som utgör basen i mitt köttsliga liv... (det där lätt inte helt bra..)
Citera
2005-06-24, 23:17
Medlem
Deannas avatar
Nu handlar jag mycket mycket sällan kött eftersom jag nästan enbart äter fisk.
Men då jag köper kött blir det svenska kött (helst lokalproducerat) dels för att stödja svenska bönder och dels för att stödja den lokala slakterinäringen.
Jag tycker att de lokala slakterierna håller hög kvalitet på sina råvaror och då jag har möjligheten köper jag gärna direkt från slakteriet.

Skulle nog aldrig köpa sydamerikanskt kött, av två skäl.. För det första, jag kan inget om deras djurhållningspolitik och kan inte kontrollera att den efterlevs, och för det andra, detta kött har fraktats i många mil vilket ut miljösynpunkt är förjäkligt.
Citera
2005-06-25, 13:46
Medlem
cercinas avatar
Kan säga som så att jag tycker att svensk kyckling e bäst i världen. Har testat kyckling i många länder o ingen har lika saftigt o mört kött som den svenska har. Testa bara o åk över till Danmark så ska ni se.
Citera
2005-06-25, 13:51
Medlem
Nötkött från Irland och Argentina är det kvalitetsmässigt sett det bästa köttet i världen. Som påpekats tidigare lär ju även djurhållningen vara humanare i Argentina än hos bonnjävlarna i Sverige.
Citera
2005-06-25, 14:04
Medlem
ulvenas avatar
Eftersom jag inte bor i Sverige så köper jag av naturliga skäl väldigt sällan svenskt kött. Ibland då jag är hemma på sommaren gör jag det men jag märker då ingen skillnad alls.
Jag brukar ofta köpa oxfilé här, den kostar ca. 120 SEK/kg är utmärkt skulle jag vilja säga.
Äter dessutom mycket kyckling som är mycket godare här än i Sverige enligt min mening, dessutom betydligt billigare.
Jag tycker att det är löjligt med att det skulle vara så mycket bättre med svenskt kött och att Sveriges köttdjur behandlas så mycket bättre.
Struntprat!!
Att man sen kan köpa svenskt för att stödja det svenska lantbruket är en helt annan sak men att deras kött skulle vara bättre än utlandets, det tror jag inte ett dugg på!
Citera
2005-06-25, 14:14
Medlem
Bergman-Wasas avatar
De flesta köper nog inte svenskt kött för att det är godare utan för att djuren (oftast) behandlas på ett bra sätt i Sverige. Sen tycker jag att man ska måna om det svenska lantbruket/jordbruket. Finns det något finare en kohage en härlig svensk sommardag? Jordbruket håller landskapet öppet och bidrar till mångfalden. Vem vill ha granskog överallt? Dessutom skapr det ju jobb här i sverige och det är något det inte finns alltför gott om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in