Citat:
Ursprungligen postat av
AngelusDiaboli
Nu känner jag mig som en riktig moralkärring, men jag skulle vilja instämma med dem som råder dig att inte testa något.
Jag hade själv en period då jag mådde riktigt dåligt, och då började jag med opioder.
"Jag ska bara ta en gång i veckan, på helgerna, så att jag kan känna mig glad lite då och då." tänkte jag. Men nej, självklart så ville jag kunna må så hela tiden, så det blev bara oftare och oftare.
Det är MYCKET lättare hänt än man tror, speciellt om man mår dåligt. Även om du kommer in med inställningen att du bara ska testa en gång så är sannolikheten stor att du kommer lockas tillbaka trots allt.
För mig var det tvärtom. När jag mådde som värst och hade självmordstankar dagligen (hade i princip bestämt mig och var inte längre rädd att göra det efter 10 år med depression och ångest från ungdomen, var drygt 10 år) så hjälpte droger mig att ta mig ur det hela. Det fick mig att orka / våga söka hjälp, förändrade saker i mitt liv och började plugga högskolor med mera. Började träffa vänner som man kände över nätet då man hade i princip inga vänner att umgås med annars. Detta var dock inte planerat men tack vare drogerna så gav det mig orken att vilja må bra vanligt och få ett ordentligt fungerande liv.
Frågan är vad man vill göra, missbruka och skita i resten eller försöka förändra sig under rusets gång, t.ex att boka tid för psykolog (även om psykiatrin här i Sverige är för det mesta värdelös). Ingen kan göra det åt dig och det är bara dumt att vänta på att något ska förändras, för det gör det inte.