2013-08-27, 13:08
Medlem
Har grova problem med min HP-dator. Ska försöka korta ner det så mycket som möjligt.

Får datorn för 2 år sedan
Spelar som om jag vore på DH 18/7.
Någonting(?) gör att skärmens baksida smälter och liknar nu en tillplattad Krakatau
Ett team med utbildade apor förgriper sig på skärmen och "fixar den"
Baksidan fortfarande inte utbytt men aja, skitsamma
Krakatau 2.0 varken minskar eller växer nuförtiden
NU börjar det roliga
2 dagar efter att jag kopplar in går allt runt datorn in i något som enklast förklaras som "advanced retard mode"
Varenda skitspel börjar lagga, tetris online, sims 3, cod3, test drive unlimited, GTA IV, LoL, porr, ALLT!
Uppdaterar drivers till GPU, BIOS. Ingen skillnad, känns som Word laggar med nu.
Skickar in skärmen igen, får tillbaka med förklaring i klassen "Din dator suger, n00b", skiten går in i "super advanced retard mode" nu och börjar lagga efter en dag.
Resultatet blir en strobeaktig upplevelse så fort jag rör på musen och "gubben ska gå i ny riktning"
FFW några månader
Fabriksåterställer datorn, sänker upplösning och grafik, GPU drivers update IGEN, dammsuger datorn, smeker den för att få den "in the mood".
MFW "Retard mode still activated."

Speccs HP HPE-330SC:
CPU: Intel Core i7 860 @2,8Ghz 4 kärnor turbo boost @ 3,8. Däremot kommer den upp i strax över 3 under väldigt korta tider.
CPU temp: Var ca 70c, efter dammsugningen ~55c
GPU: ATI Radeon HD 5570 2GB
GPU temp: VAR +90-+100c efter dammsugningen 60-75c. Satte på fanspeed på 100%.
Nätagg.: Nånting nånting 460w .
RAM: Nånting DDR3 6GB
Skärmen ansluten via adapter(till nått blått uttag, DVI-nånting?

Load:
CPU: 15-20% multiplier 133x18(ibland 15)-25
GPU: 90-100%(WTF?!1)
GPU Resource Usage: 354/2048(WTF?!2)
RAM: 2,5-3,5GB, senast 54%
Mina 2 fans, BIOS controlled.

Uppmätt med något tyskt helariskt monitorprogram vid namn Argus så det kanske samarbetar inte så bra med HP?

Så grabbar, har ni någon tänkbar lösning på mitt problem? Allt funkade ju skitbra tills jag skickade in skärmen. Belöningen blir delar från min Absolute G O L D - mapp.

OBS!1 Mina datorkunskaper = ung. gamla bibliotikarietantens assistent i Örkelljunga dvs 0.
OBS!2 Förresten, låna gärna tråden om ni har liknande problem.

Edit: Utökade Speccs.
Senast redigerad av VilimN 2013-08-27 kl. 13:33.
Citera
2013-08-27, 13:17
Medlem
maglols avatar
Det kan bildas statisk elektricitet ifall man dammsuger med vanlig dammsugare, vilket kan ha mojsat till något.

Kör uteslutningsmetoden. Låna en polares grafikkort och sätt i din maskin, ifall lagget fortfarande är kvar är det inte det osv osv

Jag tror inte på att det är skärmen.
Citera
2013-08-27, 13:32
Medlem
Hmm, borde ju inte vara det eftersom det laggade månader innan dammsugningen och kort efter att skärmens baksida började smälta. Men jag får väl prova med nån polares grafikkort.

Tack för det snabba svaret.
Citera
2013-08-27, 20:52
Medlem
Sikkans avatar
Hur kunde du bara anta att det var skärmen? Det låter verkligen som att det är nåt med ditt grafikkort.

edit* eller ja, om skärmens baksida smälter kanske man antar det.
Citera
2013-08-27, 20:59
Medlem
Seriouskais avatar
Om något smälte bak på din skärm låter ju bara det riktigt illa, min gissning ligger att det blivit överslag på strömmen som möjligtvis skickat en stöt tillbaka till ditt grafikkort.

Men det är inte omöjligt att det är skärmen som spökar heller, kan vara så att uppdateringsfrekvensen blivit utslagen kanske.

Dock som sagt så gissar jag mer på att något skadat ditt grafikkort, byt det mot i princip vadsomhelst för att se om du märker någon skillnad, om inte så är det ju relativt lätt att koppla in en annan skärm eller till och med tv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in