• 1
  • 2
2013-08-27, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Vad menar TS med absolut verklighet, och vad r det absoluta?

Absolut = omanifesterad
manifestationer = upplevelser (Mnniskans manifestationer = tankar, syner, ljud, lukter, osv.)

Absolut verklighet = Allt minus Alla manifestationer.

Med andra ord: Den absoluta verkligheten r det som existerar bortsett frn alla upplevelser.
Citera
2013-08-27, 21:23
Medlem
Det r en rtt mrklig situation. Du finns inom universum, och universum finns inom dig. Nr du sker dig sjlv finns det ingen dr.
Citera
2013-08-27, 22:02
Medlem
saraparabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Vi kan inte ha ngot relativt utan det absoluta, ..

En anledning till att inte misstro att det finns en "absolut form" av information som universum lagras som.

Citat:
Ursprungligen postat av Taubhoven
Absolut verklighet r inget begrepp jag r bekant med, men jag antar att du menar en oberoende verklighet?

Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik vid Uppsala Universitet, menar att vi br utg ifrn att vrlden existerar utanfr oss och vra sinnen. Han ser ingen fruktbarhet i tvivlandet p en oberoende verklighet, vilket jag r bengen att hlla med honom om.

Vi kan endast studera vrlden med vra hjrnor - lt oss de gra det.

Precis, du har frsttt frgan rtt.

Jag hller helt med honom. Det r praktiskt att tnka s. Det han sger r ven kanske helt enkelt en metafysisk sanning. Frn en mnniskas perspektiv r det en sanning.

Fysiker rr helst inte metafysik.

Men jag kan inte hlla mig, det metafysiska eggar mig. Jag vill veta vad "gud" ser. Universums rdata, ur "guds" perspektiv.

Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
en "absolut verklighet" borde vl vara ett meningslst brus av information?

Ja! Och ngonstans i detta brus finns vi (kanske utspridda lite hr och dr). I detta brus, finns det brus som "skapar mening" av allt annat brus.

Gillar starkt denna infallsvinkel. Men ter igen, s r kanske denna analogi fullstndigt meningsls gllande en 'oberoende verklighet', dr ven ''oberoende verklighet" som abstrakt begrepp kanske inte ens r i nrheten av ngon slags "ultimat sanning" osv.
Citera
2013-08-27, 22:13
Medlem
Arthur Dents avatar
En teori som ngra astrofysiker luftade i ngon BBC-dokumentr gick ut p att den oberoende verkligheten var 2D och snurrade i utkanten av ett svart hl, vr verklighet var ett 3D-hologram genererat av den snurrande 2D-verkligheten som tillkommit nr den ursprungliga verkligheten sgs in i det svarta hlet. Eller nt.

http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld
Citera
2013-08-27, 22:35
Medlem
saraparabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
En teori som ngra astrofysiker luftade i ngon BBC-dokumentr gick ut p att den oberoende verkligheten var 2D och snurrade i utkanten av ett svart hl, vr verklighet var ett 3D-hologram genererat av den snurrande 2D-verkligheten som tillkommit nr den ursprungliga verkligheten sgs in i det svarta hlet. Eller nt.

http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld

Hahaha, tack fr garvet .

Denna verklighetsbild (om n lite annorlunda n den du beskrev), baserad p en oberoende verklighet, r dock fortfarande relativ: den r sett ur en mnniskohjrna.
Citera
2013-08-27, 23:05
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det nrmaste vad TS menar med en absolut verklighet, bortom observatrers perception, r nog Everetts universella vgfunktion.
http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_wavefunction

Hur ska vi ens brja beskriva denna, vare sig den r vettig eller inte, d allt vi knner r baserat p information frn observatrer vid koordinaterna fr hr och nu?
Citera
2013-09-04, 19:36
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saraparabara
Hur vi uppfattar vr externa omvrld, dvs vrt medvetande och dess innehll bestms helt av hur vr hjrna r uppbyggd rent fysiskt.

Vr hjrnas fysiska struktur avgr ifall vi har ngot tidsbegrepp, antal dimensioner som vi upplever att omvrlden bestr av, OM tid existerar iht, knsel, lukt, frger, OM det finns ngot visuellt i den externa omvrlden, osv.

Vi vet ju inte ifall det finns ngra djur som tnker i 4D. Om en viss fisksort ser en mnniskohjrna s kanske den fr firren r i 4D, medan allt fr oss verkar vara 3D. Det r inte alls paradoxalt, utan bara tv olika perspektiv p samma eventuella absoluta verklighet.

Frga:

Men om det nu finns en absolut verklighet, r inte d idn om en 'absolut verklighet' paradoxalt d helt meningsls med tanke p att den absoluta verkligheten som den r d antagligen inte har ngot som helst med den idn att gra? Och d menar jag att idn "absolut verklighet" r totalt meningsls i perspektiv frn den absoluta och korrekta bilden av verkligheten... fr den bilden lr ju vara riktigt bisarr (det jag just skrev.. ter igen.. borde d paradoxalt inte ens vara metadata till den absoluta bilden... ad infinitum).
Meningsls var ordet. Vi kan inte intellektuellt greppa den absoluta verkligheten. Vra sinnesorgan kan aldrig fnga den heller. nd r det den vi r. Hur skulle det kunna vara annorlunda? Det finns bara en absolut verklighet, det kan ju knappast finnas tv om begreppet ska ha mening, vi r den absoluta verkligheten och det gr inte att ha ngra sikter om den.
Den verklighet vi skapar r en helt annan sak.
Hela den yttre vrlden r skapad av vra egna unika sinnesintryck, vr version av den finns bara i vrt eget huvud och den frndras hela tiden beroende p hur vi mr inuti.
Anais Nin: Vi ser inte vrlden som den r, vi ser den som VI r.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in