Citat:
Ursprungligen postat av
BaalZeBub
Vi kan inte ha något relativt utan det absoluta, ..
En anledning till att inte misstro att det finns en "absolut form" av information som universum lagras som.
Citat:
Ursprungligen postat av
Taubhoven
Absolut verklighet är inget begrepp jag är bekant med, men jag antar att du menar en oberoende verklighet?
Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik vid Uppsala Universitet, menar att vi bör utgå ifrån att världen existerar utanför oss och våra sinnen. Han ser ingen fruktbarhet i tvivlandet på en oberoende verklighet, vilket jag är benägen att hålla med honom om.
Vi kan endast studera världen med våra hjärnor - låt oss de göra det.
Precis, du har förstått frågan rätt.
Jag håller helt med honom. Det är
praktiskt att tänka så. Det han säger är även kanske helt enkelt en metafysisk sanning. Från en människas perspektiv är det en sanning.
Fysiker rör helst inte metafysik.
Men jag kan inte hålla mig, det metafysiska eggar mig. Jag vill veta vad "gud" ser. Universums rådata, ur "guds" perspektiv.
Citat:
Ursprungligen postat av
testpiloten
en "absolut verklighet" borde väl vara ett meningslöst brus av information?
Ja! Och någonstans i detta brus finns vi (kanske utspridda lite här och där). I detta brus, finns det brus som "skapar mening" av allt annat brus.
Gillar starkt denna infallsvinkel. Men åter igen, så är kanske denna analogi fullständigt meningslös gällande en 'oberoende verklighet', där även ''oberoende verklighet" som abstrakt begrepp kanske inte ens är i närheten av någon slags "ultimat sanning" osv.