Citat:
Ursprungligen postat av
BaalZeBub
Vi kan inte ha ngot relativt utan det absoluta, ..
En anledning till att inte misstro att det finns en "absolut form" av information som universum lagras som.
Citat:
Ursprungligen postat av
Taubhoven
Absolut verklighet r inget begrepp jag r bekant med, men jag antar att du menar en oberoende verklighet?
Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik vid Uppsala Universitet, menar att vi br utg ifrn att vrlden existerar utanfr oss och vra sinnen. Han ser ingen fruktbarhet i tvivlandet p en oberoende verklighet, vilket jag r bengen att hlla med honom om.
Vi kan endast studera vrlden med vra hjrnor - lt oss de gra det.
Precis, du har frsttt frgan rtt.
Jag hller helt med honom. Det r
praktiskt att tnka s. Det han sger r ven kanske helt enkelt en metafysisk sanning. Frn en mnniskas perspektiv r det en sanning.
Fysiker rr helst inte metafysik.
Men jag kan inte hlla mig, det metafysiska eggar mig. Jag vill veta vad "gud" ser. Universums rdata, ur "guds" perspektiv.
Citat:
Ursprungligen postat av
testpiloten
en "absolut verklighet" borde vl vara ett meningslst brus av information?
Ja! Och ngonstans i detta brus finns vi (kanske utspridda lite hr och dr). I detta brus, finns det brus som "skapar mening" av allt annat brus.
Gillar starkt denna infallsvinkel. Men ter igen, s r kanske denna analogi fullstndigt meningsls gllande en 'oberoende verklighet', dr ven ''oberoende verklighet" som abstrakt begrepp kanske inte ens r i nrheten av ngon slags "ultimat sanning" osv.