• 1
  • 2
2013-08-27, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Vad menar TS med absolut verklighet, och vad är det absoluta?

Absolut = omanifesterad
manifestationer = upplevelser (Människans manifestationer = tankar, syner, ljud, lukter, osv.)

Absolut verklighet = Allt minus Alla manifestationer.

Med andra ord: Den absoluta verkligheten är det som existerar bortsett från alla upplevelser.
Citera
2013-08-27, 21:23
Medlem
Det är en rätt märklig situation. Du finns inom universum, och universum finns inom dig. När du söker dig själv finns det ingen där.
Citera
2013-08-27, 22:02
Medlem
saraparabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Vi kan inte ha något relativt utan det absoluta, ..

En anledning till att inte misstro att det finns en "absolut form" av information som universum lagras som.

Citat:
Ursprungligen postat av Taubhoven
Absolut verklighet är inget begrepp jag är bekant med, men jag antar att du menar en oberoende verklighet?

Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik vid Uppsala Universitet, menar att vi bör utgå ifrån att världen existerar utanför oss och våra sinnen. Han ser ingen fruktbarhet i tvivlandet på en oberoende verklighet, vilket jag är benägen att hålla med honom om.

Vi kan endast studera världen med våra hjärnor - låt oss de göra det.

Precis, du har förstått frågan rätt.

Jag håller helt med honom. Det är praktiskt att tänka så. Det han säger är även kanske helt enkelt en metafysisk sanning. Från en människas perspektiv är det en sanning.

Fysiker rör helst inte metafysik.

Men jag kan inte hålla mig, det metafysiska eggar mig. Jag vill veta vad "gud" ser. Universums rådata, ur "guds" perspektiv.

Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
en "absolut verklighet" borde väl vara ett meningslöst brus av information?

Ja! Och någonstans i detta brus finns vi (kanske utspridda lite här och där). I detta brus, finns det brus som "skapar mening" av allt annat brus.

Gillar starkt denna infallsvinkel. Men åter igen, så är kanske denna analogi fullständigt meningslös gällande en 'oberoende verklighet', där även ''oberoende verklighet" som abstrakt begrepp kanske inte ens är i närheten av någon slags "ultimat sanning" osv.
Citera
2013-08-27, 22:13
Medlem
Arthur Dents avatar
En teori som några astrofysiker luftade i någon BBC-dokumentär gick ut på att den oberoende verkligheten var 2D och snurrade i utkanten av ett svart hål, vår verklighet var ett 3D-hologram genererat av den snurrande 2D-verkligheten som tillkommit när den ursprungliga verkligheten sögs in i det svarta hålet. Eller nåt.

http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld
Citera
2013-08-27, 22:35
Medlem
saraparabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
En teori som några astrofysiker luftade i någon BBC-dokumentär gick ut på att den oberoende verkligheten var 2D och snurrade i utkanten av ett svart hål, vår verklighet var ett 3D-hologram genererat av den snurrande 2D-verkligheten som tillkommit när den ursprungliga verkligheten sögs in i det svarta hålet. Eller nåt.

http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld

Hahaha, tack för garvet .

Denna verklighetsbild (om än lite annorlunda än den du beskrev), baserad på en oberoende verklighet, är dock fortfarande relativ: den är sett ur en människohjärna.
Citera
2013-08-27, 23:05
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det närmaste vad TS menar med en absolut verklighet, bortom observatörers perception, är nog Everetts universella vågfunktion.
http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_wavefunction

Hur ska vi ens börja beskriva denna, vare sig den är vettig eller inte, då allt vi känner är baserat på information från observatörer vid koordinaterna för här och nu?
Citera
2013-09-04, 19:36
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saraparabara
Hur vi uppfattar vår externa omvärld, dvs vårt medvetande och dess innehåll bestäms helt av hur vår hjärna är uppbyggd rent fysiskt.

Vår hjärnas fysiska struktur avgör ifall vi har något tidsbegrepp, antal dimensioner som vi upplever att omvärlden består av, OM tid existerar iöht, känsel, lukt, färger, OM det finns något visuellt i den externa omvärlden, osv.

Vi vet ju inte ifall det finns några djur som tänker i 4D. Om en viss fisksort ser en människohjärna så kanske den för firren är i 4D, medan allt för oss verkar vara 3D. Det är inte alls paradoxalt, utan bara två olika perspektiv på samma eventuella absoluta verklighet.

Fråga:

Men om det nu finns en absolut verklighet, är inte då idén om en 'absolut verklighet' paradoxalt då helt meningslös med tanke på att den absoluta verkligheten som den är då antagligen inte har något som helst med den idén att göra? Och då menar jag att idén "absolut verklighet" är totalt meningslös i perspektiv från den absoluta och korrekta bilden av verkligheten... för den bilden lär ju vara riktigt bisarr (det jag just skrev.. åter igen.. borde då paradoxalt inte ens vara metadata till den absoluta bilden... ad infinitum).
Meningslös var ordet. Vi kan inte intellektuellt greppa den absoluta verkligheten. Våra sinnesorgan kan aldrig fånga den heller. Ändå är det den vi är. Hur skulle det kunna vara annorlunda? Det finns bara en absolut verklighet, det kan ju knappast finnas två om begreppet ska ha mening, vi är den absoluta verkligheten och det går inte att ha några åsikter om den.
Den verklighet vi skapar är en helt annan sak.
Hela den yttre världen är skapad av våra egna unika sinnesintryck, vår version av den finns bara i vårt eget huvud och den förändras hela tiden beroende på hur vi mår inuti.
Anais Nin: Vi ser inte världen som den är, vi ser den som VI är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in