Citat:
Ursprungligen postat av
saraparabara
Hur vi uppfattar vr externa omvrld, dvs vrt medvetande och dess innehll bestms helt av hur vr hjrna r uppbyggd rent fysiskt.
Vr hjrnas fysiska struktur avgr ifall vi har ngot tidsbegrepp, antal dimensioner som vi upplever att omvrlden bestr av, OM tid existerar iht, knsel, lukt, frger, OM det finns ngot visuellt i den externa omvrlden, osv.
Vi vet ju inte ifall det finns ngra djur som tnker i 4D. Om en viss fisksort ser en mnniskohjrna s kanske den fr firren r i 4D, medan allt fr oss verkar vara 3D. Det r inte alls paradoxalt, utan bara tv olika perspektiv p samma eventuella absoluta verklighet.
Frga:
Men om det nu finns en absolut verklighet, r inte d idn om en 'absolut verklighet' paradoxalt d helt meningsls med tanke p att den absoluta verkligheten som den r d antagligen inte har ngot som helst med den idn att gra? Och d menar jag att idn "absolut verklighet" r totalt meningsls i perspektiv frn den absoluta och korrekta bilden av verkligheten... fr den bilden lr ju vara riktigt bisarr (det jag just skrev.. ter igen.. borde d paradoxalt inte ens vara metadata till den absoluta bilden... ad infinitum).
Absolut verklighet r inget begrepp jag r bekant med, men jag antar att du menar en
oberoende verklighet?
Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik vid Uppsala Universitet, menar att vi br utg ifrn att vrlden existerar utanfr oss och vra sinnen. Han ser ingen fruktbarhet i tvivlandet p en oberoende verklighet, vilket jag r bengen att hlla med honom om.
Vi kan endast studera vrlden med vra hjrnor - lt oss de gra det.