• 1
  • 2
2013-08-27, 02:14
Medlem
saraparabaras avatar
Hur vi uppfattar vr externa omvrld, dvs vrt medvetande och dess innehll bestms helt av hur vr hjrna r uppbyggd rent fysiskt.

Vr hjrnas fysiska struktur avgr ifall vi har ngot tidsbegrepp, antal dimensioner som vi upplever att omvrlden bestr av, OM tid existerar iht, knsel, lukt, frger, OM det finns ngot visuellt i den externa omvrlden, osv.

Vi vet ju inte ifall det finns ngra djur som tnker i 4D. Om en viss fisksort ser en mnniskohjrna s kanske den fr firren r i 4D, medan allt fr oss verkar vara 3D. Det r inte alls paradoxalt, utan bara tv olika perspektiv p samma eventuella absoluta verklighet.

Frga:

Men om det nu finns en absolut verklighet, r inte d idn om en 'absolut verklighet' paradoxalt d helt meningsls med tanke p att den absoluta verkligheten som den r d antagligen inte har ngot som helst med den idn att gra? Och d menar jag att idn "absolut verklighet" r totalt meningsls i perspektiv frn den absoluta och korrekta bilden av verkligheten... fr den bilden lr ju vara riktigt bisarr (det jag just skrev.. ter igen.. borde d paradoxalt inte ens vara metadata till den absoluta bilden... ad infinitum).
Citera
2013-08-27, 02:21
Medlem
NovaOculuss avatar
Du kan se det ur lingvistens synpunkt, det r vldigt svrt att beskriva verkligheten, alla ord r vrdeladdade och betyder inte alltid samma sak fr alla mnniskor. Exempel: mycket.

Matematikerns synpunkt: Beskriv det vi klarar av att uppfatta/dokumentera. Beroende p 100%ig data.

Biologisk synpunkt: Kan vi uppfatta vissa saker med de biologiska egenskaper vi har? Kan en en-gd man dela samma verklighet som en tv-gd man t.ex.
Citera
2013-08-27, 03:47
Medlem
saraparabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Du kan se det ur lingvistens synpunkt, det r vldigt svrt att beskriva verkligheten, alla ord r vrdeladdade och betyder inte alltid samma sak fr alla mnniskor. Exempel: mycket.

Matematikerns synpunkt: Beskriv det vi klarar av att uppfatta/dokumentera. Beroende p 100%ig data.

Biologisk synpunkt: Kan vi uppfatta vissa saker med de biologiska egenskaper vi har? Kan en en-gd man dela samma verklighet som en tv-gd man t.ex.

Det enda du gjorde nu var att stlla en smre och naivare dagisvariant av den frga jag stllde.
Citera
2013-08-27, 03:47
Medlem
Snackade om kvantfysik med en kompis i helgen. Han hade sett ngot program om det. Uppenbarligen finns det forskare inom omrdet som ifrgastter om vi existerar ver huvud taget.
I det avseendet blir ju absolut verklighet ngit jvligt subjektivt eftersom vi frmodligen aldrig kommer f uppleva "verklig verklighet" (eller vad man nu ska kalla det?).
Citera
2013-08-27, 04:14
Medlem
Citat:
Finns det en absolut verklighet?

Mm.
Absolut verklighet = Vrldsalltet/Universum/Brahman/Allt-som-existerar minus Alla upplevelser/verklighetsuppfattningar/manifestationer

De som bst vet om vad den absoluta verkligheten r, r de som vet att den inte kan vetas eller upplevas, trots att den r allt som upplevs.
Citera
2013-08-27, 05:00
Medlem
Intressant frga. Det finns idag ingen mnniska, vad jag vet som kan se i fler dimensioner n tre. Men troligtvis finns det fler dimensioner i universum som kan frklara fenomen som rumtid och andra fr oss vanliga dda mycket speciella saker. Tiden r ju som vi vet ingen konstant, utan det vi fr frhlla oss till r ljusets hastighet som vad vi vet r konstant, s ngot svar p din frga kan jag knappast ge, och frmodligen kan ingen annan gra det.
Citera
2013-08-27, 05:14
Medlem
curiamobiliums avatar
Absolut verklighet? Har aldrig hrt begreppet frut. r det ngot man kr med i Stockholm eller?
Det r som att sga att tv blixtar kan sl ned samtidigt. Det gr inte. S lnge det finns mer n en betraktare finns det mer n en verklighet. Endast Gud kan ha den rtta verklighetsuppfattningen dr uppfattning i det fallet r detsamma som ovillkorlig verklighet p Guds villkor. Om det nu inte finns fler Gudar frsts.
Citera
2013-08-27, 05:24
Medlem
Taubhovens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saraparabara
Hur vi uppfattar vr externa omvrld, dvs vrt medvetande och dess innehll bestms helt av hur vr hjrna r uppbyggd rent fysiskt.

Vr hjrnas fysiska struktur avgr ifall vi har ngot tidsbegrepp, antal dimensioner som vi upplever att omvrlden bestr av, OM tid existerar iht, knsel, lukt, frger, OM det finns ngot visuellt i den externa omvrlden, osv.

Vi vet ju inte ifall det finns ngra djur som tnker i 4D. Om en viss fisksort ser en mnniskohjrna s kanske den fr firren r i 4D, medan allt fr oss verkar vara 3D. Det r inte alls paradoxalt, utan bara tv olika perspektiv p samma eventuella absoluta verklighet.

Frga:

Men om det nu finns en absolut verklighet, r inte d idn om en 'absolut verklighet' paradoxalt d helt meningsls med tanke p att den absoluta verkligheten som den r d antagligen inte har ngot som helst med den idn att gra? Och d menar jag att idn "absolut verklighet" r totalt meningsls i perspektiv frn den absoluta och korrekta bilden av verkligheten... fr den bilden lr ju vara riktigt bisarr (det jag just skrev.. ter igen.. borde d paradoxalt inte ens vara metadata till den absoluta bilden... ad infinitum).

Absolut verklighet r inget begrepp jag r bekant med, men jag antar att du menar en oberoende verklighet?

Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik vid Uppsala Universitet, menar att vi br utg ifrn att vrlden existerar utanfr oss och vra sinnen. Han ser ingen fruktbarhet i tvivlandet p en oberoende verklighet, vilket jag r bengen att hlla med honom om.

Vi kan endast studera vrlden med vra hjrnor - lt oss de gra det.
Citera
2013-08-27, 05:38
Medlem
curiamobiliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taubhoven
Absolut verklighet r inget begrepp jag r bekant med, men jag antar att du menar en oberoende verklighet?

Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik vid Uppsala Universitet, menar att vi br utg ifrn att vrlden existerar utanfr oss och vra sinnen. Han ser ingen fruktbarhet i tvivlandet p en oberoende verklighet, vilket jag r bengen att hlla med honom om.

Vi kan endast studera vrlden med vra hjrnor - lt oss de gra det.
N hon menar ovillkorlig verklighet. Finns inga villkor fr hur den skall uppfattas. Allts tvrtom vad professorn arbetar med avseende teoretisk fysik.
Citera
2013-08-27, 06:31
Medlem
BaalZeBubs avatar
Topic r vldigt oklart. Varfr handlar frsta delen om hjrnan och andra delen om "absolut verklighet"? Vad menar TS med absolut verklighet, och vad r det absoluta?

Jag kan iallafall nmna att fr mig r absolut ett begrepp som fr mening nr man talar om absolut och relativt. Nr vi urskiljer saker, ser vi att de har en struktur. Varje struktur har en relativ och en absolut aspekt. Vi kan inte ha ngot relativt utan det absoluta, och tvrtom.

Exempel: vi mter temperatur relativt. Men vi kan hitta fenomen som inte r beroende av den relativa skala vi anvnder, som absolut temperatur och absoluta nollpunkten.
Citera
2013-08-27, 06:42
Medlem
Taubhovens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
N hon menar ovillkorlig verklighet. Finns inga villkor fr hur den skall uppfattas. Allts tvrtom vad professorn arbetar med avseende teoretisk fysik.

Okej, d frstr jag. ven om begrepp ovillkorlig verklighet r nytt fr mig.
Men jag tycker i alla fall att kan stlla frgan: Vad r det fruktbara i det sttet att se p vrlden? Betyder det att allas ider om vr omvrld br beaktas med samma respekt?
Citera
2013-08-27, 18:04
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saraparabara

Frga:

"jag ser, allts finns ngot att se", som Descartes skulle sagt om han ftt leva tillrckligt lnge fr att posta i denna trd.
en "absolut verklighet" borde vl vara ett meningslst brus av information?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in