• 1
  • 2
2013-08-27, 01:09
Medlem
Någon mer än jag som undrar över deras oktantal.Dom har ju 92 oktan.Bara några få ören billigare än 95.Vem fan vill köpa det och vad är syftet med denna lågoktaniga bensinen.Prisskillnaden är minnimal.
Citera
2013-08-27, 01:37
Bannlyst
Vi har 98 vem tankar det har aldrig sätt en jävel göra det
Citera
2013-08-27, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
Vi har 98 vem tankar det har aldrig sätt en jävel göra det
Gammla bilar med förgasare behöver ofta det för att inte spika.92 är åt anndra hållet.lägre kvallitet.Undrar var behovet finns.
Citera
2013-08-27, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
Gammla bilar med förgasare behöver ofta det för att inte spika.92 är åt anndra hållet.lägre kvallitet.Undrar var behovet finns.
Måste vara en riktigt gammal bil som tankar 98 i så fall
jag är ingen bensinexpert men troligen är det billigare att tillverka 92
norge säljer inte 98 oktan vad jag vet har dom inte äldre bilar
Citera
2013-08-27, 02:20
Medlem
Allaks avatar
Citat:

Vissa sportbilar går bäst med 98.
Citera
2013-08-27, 05:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Jodå, visst har man 98 i Norge men liksom i Sverige så har de flesta mindre mackar bara 95 oktan och diesel. Man har bytt från 98 oktan till diesel eftersom efterfrågan är större.

I danmark så har de flesta mackar diesel, 95 och 92 oktan. 98 oktan är väldigt sällsynt och finns bara på stora mackar.

Att danmark har 92 oktan beror på att man haft det länge och bytte aldrig till 95 oktan blyfri som i sverige när 93 oktan försvann. 92 oktan blev istället blyfri. 95 oktan blyfri är standard i eu och alla eu-länder skall därför ha det.
Citera
2013-08-27, 07:51
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
Oktantalet har inget med kvalitet att göra.
Gamla bilar med förgasare är ofta ställda så att de går på 93 oktan, vilket gör att de definitivt inte behöver 98 oktan från början. Att många kanske höjer tändningen och kör på 98 är en helt annan sak.
Citera
2013-08-27, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Oktantalet har inget med kvalitet att göra.
Gamla bilar med förgasare är ofta ställda så att de går på 93 oktan, vilket gör att de definitivt inte behöver 98 oktan från början. Att många kanske höjer tändningen och kör på 98 är en helt annan sak.

Precis. Oktantalet är ett mått på bränslets förmåga att motstå självantändning. Sen kan väl energiinnehållet råka skilja en aning med.. Knackar inte motorn är det väl inget problem med låga oktantal?
Edit: Eller iofs har väl moderna motorer knacksensor som senarelägger tändningen om det behövs, då skadas väl inte motorn men det bör inte vara så bra för bränsleförbrukningen?
Senast redigerad av hextern 2013-08-27 kl. 08:33.
Citera
2013-08-27, 08:40
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Precis. Oktantalet är ett mått på bränslets förmåga att motstå självantändning. Sen kan väl energiinnehållet råka skilja en aning med.. Knackar inte motorn är det väl inget problem med låga oktantal?
Edit: Eller iofs har väl moderna motorer knacksensor som senarelägger tändningen om det behövs, då skadas väl inte motorn men det bör inte vara så bra för bränsleförbrukningen?
Det finns de som menar det, att det drar mer. Men drar det lika mycket mer som det kostar?
Man förlorar ju en del toppeffekt med, kanske ett par %. Inget man märker av vid vardaglig körning, knappt mätbart skulle jag säga. Men det finns givetvis de som anser att de känner skillnad så fort de startar bilen... Jag är fullständigt övertygad om att det är placebo i 99 fall av 100. Jag vet att det är det i de fall där bilen är anpassad för 95.
Citera
2013-08-27, 08:44
Medlem
Sen finns ju fenomenet att många blandar ihop RON, MON, PON, AKI m.m.....

T ex så verkar ju många tro att de har rena skitbensinen i USA för där har de Oktantal på 85-87 eller nåt sånt. Men då det handlar om olika sätt att mäta Oktantalet så är det ungefär likvärdigt med våran 95-98 Oktan.

Mer om detta kan läsas här...
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_...octane_ratings
Citera
2013-08-27, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det finns de som menar det, att det drar mer. Men drar det lika mycket mer som det kostar?
Man förlorar ju en del toppeffekt med, kanske ett par %. Inget man märker av vid vardaglig körning, knappt mätbart skulle jag säga. Men det finns givetvis de som anser att de känner skillnad så fort de startar bilen... Jag är fullständigt övertygad om att det är placebo i 99 fall av 100. Jag vet att det är det i de fall där bilen är anpassad för 95.

Förmodligen är det svårt att märka någon skilnnad ja.. Och, vid låga gaspådrag skulle man förmodligen klara sig med ännu lägre oktantal?
Citera
2013-08-27, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Sen finns ju fenomenet att många blandar ihop RON, MON, PON, AKI m.m.....

T ex så verkar ju många tro att de har rena skitbensinen i USA för där har de Oktantal på 85-87 eller nåt sånt. Men då det handlar om olika sätt att mäta Oktantalet så är det ungefär likvärdigt med våran 95-98 Oktan.

Mer om detta kan läsas här...
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_...octane_ratings

Det visste jag inte jan jag erkänna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in