Citat:
(1) Men det har jag ju: Det mesta Hegel sagt är strunt.
(2) Du FÅR kalla mig idiot, det är bara idioter som håller med dig
(3) Jaha! Vet du inte att till och med kommunisterna överger Hegels Dialektik? Marx hade åtminstone en förnuftig tanke, och det är nog många människoliv som skulle sparats om han haft förstånd att strunta i Hegel.
(2) Du FÅR kalla mig idiot, det är bara idioter som håller med dig

(3) Jaha! Vet du inte att till och med kommunisterna överger Hegels Dialektik? Marx hade åtminstone en förnuftig tanke, och det är nog många människoliv som skulle sparats om han haft förstånd att strunta i Hegel.
(1) Jaså, så du har läst Hegel? Tänk, när du undvek min tidigare fråga i ett tidigare inlägg som led:
Citat:
Ursprungligen postat av Ontic
(1) Varför gör du uttalanden av den här typen när du inte läst boken?
... Med följande svar:
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
Heh! Du ville nog gärna införa legimitation för filosofer va?
... Fick jag intrycket att du inte läst ett dyft och bara ville göra dig märkvärdig genom att förkasta en av världshistoriens mest berömda filosofer. Om nu detta inte fallet och du faktiskt läst något kan vi konstruktivt skrida till verket genom att du redovisar för vad du läst av Hegel och varför du anser att detta är struntprat.
(2) Jag kommer att kalla dig för vad jag anser att du är oavsett om jag har din tillåtelse att göra det eller ej; vad jag enligt dig får och inte får göra är därför fullständigt ointressant. Det spelar inte heller någon roll om ingen håller med de skäl jag anför eller de slutledningar jag drar utifrån dem -- medhåll är bara av värde för sofister, och till skillnad från dig är jag ingen sofist.
(3) Hade Marx struntat i Hegel hade det inte funnits någon marxism. Den grundläggande marxistiska metodologin (utan vilken det ej finns någon Marxism), s.k. 'historical materialism' skulle aldrig ha tillkommit om Hegel aldrig redovisat för den s.k. 'progression of spirit' genom historien. Den enda skillnaden emellan de två är att 'spirit' översatts från att vara en abstrakt och idealistisk idé till att vara förändringar i världens och dess befolknings s.k. 'material conditions'. Det är exakt samma tanke, med undantaget att Marx började från den materialistiska 'bottnen' och Hegel började från det idealistiska medvetandet. Det finns ett hjälpsamt citat om hur "(...) Marx turned Hegel on his head", vilket säger mycket om deras relation.
Faktum kvarstår att Hegels inflytande i samband med detta inte går att förneka, samt att ditt ursprungliga påstående att "Hegel inte åstadkommit något av bestående värde" fortfarande är fel på ett sätt som är mycket pinsamt.