• 2
  • 3
2005-07-01, 06:45
Medlem
faerie: det där ÄR flum och New Age. jag är helt öppen för att det kan finnas andra dimensioner eller att vi inte har greppat speciellt mycket av vad det hela handlar om. men att du kommer och berättar för oss "hur det är" ler jag bara åt. du står framför en tom griffeltavla och predikar.

Citat:
Meningen med livet är att finnas till en del av allt utan att förstå helheten och all sökande finner ingen "tak" för svaret på frågan man söker.

Meningen är att leva livet som det är? Bara göra det bästa av möjligheten och lära sig medan man lever.

snygg "bevisning"

Citat:
Att göra det man tycker bäst om !!!!!!!!

det var ett snyggt bevis, tillbaka till skateboardrampen med dig, and pull your pants up!

Citat:
tror att vi är här för att överleva.. resten kommer med våran intelligens.. vi är inte skapta till att förstå bara för att fortsätta finnas.. till en början var vi ett djur och ett djur har en instinkt att leva och föröka sig.. det har vi också bara att vi har skapat ett "onödigt" intellekt.

intellektet är inte onödigt, det är genom intellektet vi kunnat överleva och befolka hela jordklotet. däremot kan vårt intellekt spela spratt med oss, och börja ställa frågar som inte kan besvaras. "meningen" kan i detta fall vara vara en återvändsgränd. vi bör istället fokusera på mer konkreta, handfasta fakta genom naturvetenskap och forskning.
genom att förstå vår omgivning förstår vi i slutändan oss själva. därför menar jag att forskning och filosofi i detta fallet går hand i hand.

Citat:
Hur kan det finnas något bevis för någon mening med livet när det inte finns något konkret svar? Hur kan folk ens tro att det finns en mening med livet? För mig är tanken att livet har en mening lika långt borta som tanken om att det finns någon Gud.

givetvis har du rätt. meningen med att äta är uppenbar: för att överleva, meningen med att leva däremot, är knepigare att besvara. läs mitt ovanstående svar om hur vi genom attt besvara frågor som "hur?, vad?" kan leda till en slags mening.
om vi förstår vår omgivning förstår vi oss själva.
Citera
2005-07-01, 06:49
Medlem
Jag påpeka, och hoppas att vi kan enas om detta:

OM DET FINNS EN MENING MED LIVET/ATOMEN/KVARKEN, GÄLLER DET ALLTING I HELA UNIVERSUM.

meningen måste helt enkelt vara allsomfattande. att prata om "meningen är att vara lycklig" då har man endast människan i åtanke. som Ezzelino också är inne på. en tarmparasit blir knappast lycklig
Citera
2005-07-01, 08:08
Medlem
lindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Jag påpeka, och hoppas att vi kan enas om detta:

OM DET FINNS EN MENING MED LIVET/ATOMEN/KVARKEN, GÄLLER DET ALLTING I HELA UNIVERSUM.

meningen måste helt enkelt vara allsomfattande. att prata om "meningen är att vara lycklig" då har man endast människan i åtanke. som Ezzelino också är inne på. en tarmparasit blir knappast lycklig

Jag tror, att det finns en mening med allt i universum, även om vi inte vet på långt när alla detaljer. När man betraktar den oerhörda precision, som råder överallt i naturen, människan inkluderad, måste man ju inse, att det inte kan vara fråga om miljontals slumpartade serier av händelser. Då finns det ju en klar mening med vårt liv. En annan sak är ju sedan, att vi inte alltid känner denna mening i detalj och ännu mindre handlar i enlighet med givna föreskrifter.
Jag har lagt märke till, hur lätt många beskyller Skaparen för fel (enligt deras eget godtycke). En gång gav jag följande svar:

"Tydligen jämför du saker på basen av din begränsade nuvarande tankevärld? Är du själv ovanför alla fel? Kan du betrakta saker och ting ur den allsmäktiga Gudens synvinkel, som t.ex. inte är bunden av det kortsynta perspektiv, som vi har på tidsaxeln och som styr vårt tänkande. Kan du betrakta saker ur evighetens perspektiv, vad som fanns före oss, vad är helheten och meningen med vår nuvarande mänskliga existens och vad följer efter detta liv? Om du kan ge tillfredsställande svar på dessa frågor, kan du återkomma till eventuella Guds fel. Jag har inte detta vida perspektiv. Därför svarar jag inte direkt på din fråga. Jag håller fast vid Bibelns budskap, att Gud är kärlek, han är rättvis och helig. Vi gör fel (vi är syndiga), dvs. vi lyder inte Guds vilja. Detta har han beaktat och bjuder oss frälsning genom Jesus Kristus."
Citera
2005-07-12, 07:51
Medlem
Meningen med livet är att må bra.
Alla vill må bra, och det finns oändligt med många sätt att må bra på.
Citera
2005-08-06, 14:40
Medlem
Livet i sig får inte ha någon mening. För hur skulle det se ut om livet hade en mening? En stor idé kan undermineras av en annan stor idé. Meninglösheten är det livet vilar på. En äkta grundval som valts.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in