2005-07-01, 06:45
faerie: det där ÄR flum och New Age. jag är helt öppen för att det kan finnas andra dimensioner eller att vi inte har greppat speciellt mycket av vad det hela handlar om. men att du kommer och berättar för oss "hur det är" ler jag bara åt. du står framför en tom griffeltavla och predikar.
snygg "bevisning"
det var ett snyggt bevis, tillbaka till skateboardrampen med dig, and pull your pants up!
intellektet är inte onödigt, det är genom intellektet vi kunnat överleva och befolka hela jordklotet. däremot kan vårt intellekt spela spratt med oss, och börja ställa frågar som inte kan besvaras. "meningen" kan i detta fall vara vara en återvändsgränd. vi bör istället fokusera på mer konkreta, handfasta fakta genom naturvetenskap och forskning.
genom att förstå vår omgivning förstår vi i slutändan oss själva. därför menar jag att forskning och filosofi i detta fallet går hand i hand.
givetvis har du rätt. meningen med att äta är uppenbar: för att överleva, meningen med att leva däremot, är knepigare att besvara. läs mitt ovanstående svar om hur vi genom attt besvara frågor som "hur?, vad?" kan leda till en slags mening.
om vi förstår vår omgivning förstår vi oss själva.
Citat:
Meningen med livet är att finnas till en del av allt utan att förstå helheten och all sökande finner ingen "tak" för svaret på frågan man söker.
Meningen är att leva livet som det är? Bara göra det bästa av möjligheten och lära sig medan man lever.
Meningen är att leva livet som det är? Bara göra det bästa av möjligheten och lära sig medan man lever.
snygg "bevisning"

Citat:
Att göra det man tycker bäst om !!!!!!!!
det var ett snyggt bevis, tillbaka till skateboardrampen med dig, and pull your pants up!

Citat:
tror att vi är här för att överleva.. resten kommer med våran intelligens.. vi är inte skapta till att förstå bara för att fortsätta finnas.. till en början var vi ett djur och ett djur har en instinkt att leva och föröka sig.. det har vi också bara att vi har skapat ett "onödigt" intellekt.
intellektet är inte onödigt, det är genom intellektet vi kunnat överleva och befolka hela jordklotet. däremot kan vårt intellekt spela spratt med oss, och börja ställa frågar som inte kan besvaras. "meningen" kan i detta fall vara vara en återvändsgränd. vi bör istället fokusera på mer konkreta, handfasta fakta genom naturvetenskap och forskning.
genom att förstå vår omgivning förstår vi i slutändan oss själva. därför menar jag att forskning och filosofi i detta fallet går hand i hand.
Citat:
Hur kan det finnas något bevis för någon mening med livet när det inte finns något konkret svar? Hur kan folk ens tro att det finns en mening med livet? För mig är tanken att livet har en mening lika långt borta som tanken om att det finns någon Gud.
givetvis har du rätt. meningen med att äta är uppenbar: för att överleva, meningen med att leva däremot, är knepigare att besvara. läs mitt ovanstående svar om hur vi genom attt besvara frågor som "hur?, vad?" kan leda till en slags mening.
om vi förstår vår omgivning förstår vi oss själva.