• 1
  • 2
2005-06-24, 11:05
Medlem
Vet att det redan finns en tråd, men här handlar det om bevisning. Ingen lätt uppgift, jag vet, men kanske ni visa flashbackare komma fram till något intressant.
Mitt bidrag är att något är bättre än inget ur min (en mänsklig) synvinkel. Verkligen ingen bevsining, men sen har jag ju inte svaret, därav tråden.

Seså, sätt igång!
Citera
2005-06-24, 12:49
Medlem
jadu

Då säger jag:

En av meningen med livet är att fortplanta sig. Annars kan inte människan fortleva. Min existens är beroende av att någon har fortplantat sig, och framtidens barn är beroende av samma.

Väljer jag att inte fortplanta mig så lär det väl inte bli kris, men om alla tänkte så över en natt lär det bli problem. Förövrigt så är alltså en del av meningen att fortplanta mänskligheten.

Eller? =)
Citera
2005-06-24, 13:01
Medlem
occasuss avatar
Först måste du förklara vad du menar med frågan. Här är mina svar på två tänkbara betydelser jag kommer på på rak arm:

Varför lever vi?
För att det av en ren slump bildades små organismer på vår planet som till slut blev människor.

Vad ska jag göra med mitt liv?

Det som ger dig störst lycka, varierar från person till person.
Citera
2005-06-24, 13:11
Medlem
a4swes avatar
Citat:
En av meningen med livet är att fortplanta sig. Annars kan inte människan fortleva. Min existens är beroende av att någon har fortplantat sig, och framtidens barn är beroende av samma.

Givetvis kommer ju följdfrågan varför du vill att efterkommande generationer skall existera, för att skall kunna finna mening i att fortplanta sig?
Om detta nu är meningen som du säger så är det ju även meningen för framtida individer.
Och jag kan inte se någon mening i att föda fram en individ som har syfet att föda fram en individ som har syftet..
Alltså är det inte livets mening att fortplanta sig!

Men om vi för frågan ett steg längre, varför vill vi att framtida generationer skall existera?
Jo givetvis eftersom vi gör antagandet att även de indivderna liksom vi har förmånga att uppleva saker, att de kan ta emot intryck, att de kan känna glädje osv.

En självklar mening med livet, som visseligen är obevisbar, är att vi alla har en mening att stärva efter så stor lycka åt den engna individen som möjligt.
Detta är denna vetskap helt a priorisk och detta behöver icke längre diskuteras.

En annan mening med livet är då att ge så stor lycka som möjligt åt andra individer eftersom vi antar dessa helt lika oss själva och det är där fortplantningen kommer in som bara är ett derivat av denna mening, eller hur?

Så meningen med livet är:
1.Tilläskansa sig själv lycka.
2. Ge andra lycka.

1 vet vi a prioriskt och 2 kan vi antaga genom induktion men tyvärr aldrig bevisa.
Citera
2005-06-24, 13:21
Medlem
=d

Går i och för sig säga emot allt. Jag vågar påstå att jag aningen tröttnat och gå in i naturlagsdiskussioner, "kastar upp bollen, kommer den ner?" JA! "men den skulle inte behöva göra det."

Hur som helst. Meningen med livet kan också vara att överleva, att ha mat på bordet, tills den dag man dör och som religionerna säger; komma till himmelen/nirvana osv osv. Man skulle kunna säga i tron på vetenskapen att människan måste fortplanta sig för att framtidens folk skall bli så begåvade att de klurar ut vad meningen med livet är.

Jag finner mig dock i min mening med livet, att försöka finna meningen, utifrån mina intressen och vilja, min hälsa och övrig glädje.

För det finns nämligen ingen här som riktigt kan svara på det. Men visst, det kan va kul att höra, men det lär inte komma någon med några större idéer om meningen med livet.

Kanske är meningen med livet att härska andra? från djur till människor, bli toppen av topparnas näringskedja, utplåna allt annat mer eller mindre. Eller jag vet inte.
Citera
2005-06-24, 13:45
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Hur som helst. Meningen med livet kan också vara att överleva, att ha mat på bordet, tills den dag man dör och som religionerna säger; komma till himmelen/nirvana osv osv. Man skulle kunna säga i tron på vetenskapen att människan måste fortplanta sig för att framtidens folk skall bli så begåvade att de klurar ut vad meningen med livet är.

Ja men då handlar det ju om en tro som strider mot allt förnuft och alla former av sansad arguemnatation, jag kan praktiskt taget falsifiera tesen att det skulle finnas en gud, men det är ingen som ger sig ändå.
Och det andra det där med vetenskapen, VARFÖR skulle de isf klura ut meningen med livet?
Jo för att uppnåg tillfredsställelse och lycka, precis det som jag påstår är meningen med livet.

Citat:
För det finns nämligen ingen här som riktigt kan svara på det. Men visst, det kan va kul att höra, men det lär inte komma någon med några större idéer om meningen med livet.

Jo, jag svarade på det.

Citat:
Kanske är meningen med livet att härska andra? från djur till människor, bli toppen av topparnas näringskedja, utplåna allt annat mer eller mindre. Eller jag vet inte.

Återigen är frågan, varför?
Och den här gången kan du nog svara själv.
Citera
2005-06-24, 14:13
Medlem
men herregud, tröttnar ni aldrig?
självklart kan vi i dagsläget inte bevisa meningen med livet! isåfall hade du ju inte behövt ställa frågan.

nåja, vi kan iaf utgå ifrån att meningen med vår existens ÄR vår existens. Det ligger i sakens natur att när något satts i rörelse, kommer det att fortsätta röra sig till det tar stopp (från första elektronövergångarna fanns det bara en väg: framåt). meningsfullt eller inte, det är så naturen fungerar.

jag har alltid ansett att den minsta gemensamma nämnaren är det närmaste ett svar vi kan komma. inte för att det ger svaret om VARFÖR, utan för att det ger svaret om HUR.

Att fråga sig VARFÖR, är egentligen en mänsklig brist, en onödig metafysisk frågeställning när det gäller universallagarna. jag tror inte solen har någon speciell, tankemässig avsikt då den avger ljus
Citera
2005-06-24, 14:16
Medlem
a4swes avatar
Citat:
självklart kan vi i dagsläget inte bevisa meningen med livet!

Jo!
Det är 100% bevisat att din egen lycka är en mening med livet.
Se ovan.

Edit: Där jag skrev obevisbar ovan åsyftar jag det faktum att din egen a prioriska vetskap ej går att bevisa för andra, men att du själv kan omfamna bevisen och anta det som ett säkert faktum.
Citera
2005-06-24, 17:34
Bannlyst
Finns det någon anledning att tro att det måste finnas någon mening med livet? Verkligheten utspelar sig, det finns ingen mening. Mening är en mänsklig konstruktion.
Citera
2005-06-24, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skånsk Redneck
Finns det någon anledning att tro att det måste finnas någon mening med livet? Verkligheten utspelar sig, det finns ingen mening. Mening är en mänsklig konstruktion.

Om det inte finns någon mening med livet varför väljer du då att leva?
Du kan faktiskt lägga dig ner och dö.
Om du väljer att leva istället för dö så har du en orsak till det, och varför kan inte den orsaken vara god nog att vara meningen i ditt liv?
Citera
2005-06-24, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av charmed
Om det inte finns någon mening med livet varför väljer du då att leva?
Du kan faktiskt lägga dig ner och dö.
Om du väljer att leva istället för dö så har du en orsak till det, och varför kan inte den orsaken vara god nog att vara meningen i ditt liv?
Det där låter som Ayn Rand eller nåt...
Citera
2005-06-24, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garmonbozia
Vet att det redan finns en tråd, men här handlar det om bevisning. Ingen lätt uppgift, jag vet, men kanske ni visa flashbackare komma fram till något intressant.
Mitt bidrag är att något är bättre än inget ur min (en mänsklig) synvinkel. Verkligen ingen bevsining, men sen har jag ju inte svaret, därav tråden.

Seså, sätt igång!
Hur i jösse namn ska man kunna hitta bevis för det
Min egen åsikt är att man ska vara en så god människa som man kan vara och ta tillvara alla tillfälligheter som livet erbjuder, kan gälla vad som helst. Men att hitta regelrätta bevis för att det skulle vara meningen med livet, det är jag nog inte människa att klara av.
Edit pga stavfel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in