• 1
  • 2
2013-08-26, 12:48
Medlem
Blir för ca två år sedan uppringd av energibolaget Telinet.
Samtalet pågår i ca 16 minuter och försäljaren räknar ut att jag kommer spara ca 8000 kr om året genom att byta till dem.
Detta pga att jag då hade ett tillsvidare avtal med EON.
Han låter trovärdig och lovar mig guld o gröna skogar.

Abonnemanget hos Telinet skulle kosta 99 kr med alla avgifter + förbrukning med prisgaranti.
Det som skulle tillkomma är energileveransen, och leverantören enligt honom och hans undersökning skulle vara "Kalmar energi".
ICKE, för nån månad efter kommer en faktura ifrån EON som innehöll energileverans kostnad.
Med andra ord är det EON som äger nätet och INTE kalmar energi. (EON har bekräftat detta)

Jag blir självklart irriterad över detta då det absolut inte skulle bli billigare för mig utan snarare dyrare!
Ringer EON och säger att jag vill komma tillbaka till dem som kund och ringer även Telinet och ber dem ta bort allt med mig i deras system samt kreditera fakturorna, vilket de lovar att göra.

Tiden går och jag får ytterligare en faktura ifrån Telinet med "straffavgift för avtalsbrott"
Ringer dem igen och ber dem ta bort detta också, vilket de sa i telefonen att det skulle göras och de ber om ursäkt blabla..

Nu i dagarna får jag veta att ärendet gått vidare till kronofogden eftersom jag inte betalat.
Ca 3000 kr.

Ringer upp Telinet igen, inte lika trevlig denna gången.
Blir lovad att jag ska bli uppringd under dagen (ringde på förmiddagen).
Inget samtal vid kl 16.00.
Ringer dem igen och de lovar, som vanligt, att någon chef ska ringa mig inom 5 minuter.
Det hände också. Någon "Alexander Wegener", ringer mig och jag får berätta att jag känner mig lurad, vilseledd osv.
Jag nämner för honom att jag har inspelning på samtalet med försäljaren.
Han ber mig maila honom och bifoga ljudfilen, vilket jag gör.

Nu har jag precis talat med Alexander och han påstår att det inte sägs något lustigt under samtalet.
Jag förklarar för honom att säljaren påstod att jag skulle spara flera tusenlappar, vilket inte stämmer.
Förbrukningen är varken mer eller mindre, men däremot dyrare.

Han vägrar att kreditera fakturan innan jag bifogat ljudfilen där Telinets kundtjänst lovar att ta bort fakturan.

Under just denna period som jag blev lovad detta hade jag mängder med samtal och alla spelas in.
Att hitta detta ljudklipp är väldigt jobbig så jag saknar sökfunktion bland inspelningar. (ca 7000 samtal)
Det är inte ens säkert att den finns med då jag kan ha ringt från en hemtelefon.
(Hände dessutom för nästan 2 år sedan)

Men, behöver jag verkligen göra detta eller finns det något annat jag kan göra för att få dem att dra tillbaka fakturan och även kronofogdens krav?

I min frustration och förhoppning över att Alexander ringde för att kreditera fakturan så "hotade" jag honom med att jag kommer gå vidare med detta när han nämnde att han inte kommer kreditera fakturan.

Nämner även för honom att "kunden har alltid rätt", då jag själv jobbar inom service yrket.
Alexander påstår då att det inte gäller.

Hur hanterar man en sådan här situation som kund?
Vad är nästa steg?
Tacksam för snabba, seriösa svar då ärendet hos KF rullar på...
Citera
2013-08-26, 12:59
Medlem
JapanKinas avatar
Vänd dig till ARN.
Bestrid fakturorna hos KF.

I värsta fall, anlita juridiskt ombud som driver din process mot bolaget. Annars kan du köpa några timmar hos branschinriktad jurist som du kan rådgöra med i ärendet. Bör inte kosta dig allt för mycket men är givetvis en förlust då du anser dig lurad.
Citera
2013-08-26, 12:59
Medlem
Ring till KF och säg att du har i avsikt att bestrida fakturan, då skjuter de upp ärendet så du har tid att bestrida, sen tycker jag du verkligen ska gå vidare med ärendet till lämplig part.

Du är inte ansvarig för att delge ljudfilen. Faktum är att de utlovade en tjänst som de inte var kapabla till att leverera då de inte har tillgång till elnätet.
Citera
2013-08-26, 13:02
Medlem
sasos avatar
ja jag förstår precis vad du menar
parasiter som lever på andra
Citera
2013-08-26, 13:27
Medlem
Regel alla borde ha när telefonförsäljare ringer. - Jag vill inte ha någonting! tack, hej!
Citera
2013-08-26, 14:02
Medlem
kinesarsles avatar
Bestrid fakturan så fort du kan.

Men det börjar faktiskt bli svårt att tycka synd om folk som blir lurade av telefonförsäljare...
Citera
2013-08-26, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s1d2
Regel alla borde ha när telefonförsäljare ringer. - Jag vill inte ha någonting! tack, hej!

ja, självklart eftersom nästan all form av telefonförsäljning är någon slags bedrägeri oavsett om det handlar om telefoni, elavtal, ppm-förvaltning, etc etc...
Citera
2013-08-27, 06:25
Medlem
DragonSlayer2tusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillkrill
Samtalet pågår i ca 16 minuter och försäljaren räknar ut att jag kommer spara ca 8000 kr om året genom att byta till dem.
Detta pga att jag då hade ett tillsvidare avtal med EON.
Han låter trovärdig och lovar mig guld o gröna skogar.

Abonnemanget hos Telinet skulle kosta 99 kr med alla avgifter + förbrukning med prisgaranti.
Det som skulle tillkomma är energileveransen, och leverantören enligt honom och hans undersökning skulle vara "Kalmar energi".
ICKE, för nån månad efter kommer en faktura ifrån EON som innehöll energileverans kostnad.
Med andra ord är det EON som äger nätet och INTE kalmar energi. (EON har bekräftat detta)
Försäljaren räknar att du ska spara ca 8000 per år baserat på en beräknad årsförbrukning. Anger du fel årsförbrukning blir även beräkningen fel. Priset fick du ju angivet i telefonen. Ett tillsvidareavtal hos nätleverantören (EON i detta fallet) är snuskigt dyrt och nästan alla andra avtal som finns på marknaden är bättre.

Att försäljaren säger att det är Kalmar energi som äger nätet är inget annat än ett misstag. Det har ingen betydelse vem som äger nätet - det är inget du kan påverka.

Du måste förstå skillnaden mellan en BERÄKNING och det du faktiskt sparar i slutändan.
Citera
2013-08-27, 13:02
Medlem
godboys avatar
Hej!

Tråkigt att du blivit lurad, eller snarare gått på en telefonförsäljares rundsnack.

Bestrid fakturan, kontakta konsumentrådgivningen i din kommun om det finns någon sådan där du bor. Anmäl företaget till ARN. Kan hända att du behöver göra en juridisk process av det hela. Du har ju oftast möjlighet till någon form av rättsskydd genom hemförsäkringen.

Tyvärr visar ju denna tråd, som så många andra, att man aldrig skall köpa något genom telefonförsäljning. Det lovas alltid guld och gröna skogar och du kommer spara så mycket pengar om du tecknar detta avtalat osv. Men i princip så blir man alltid lurad för man får aldrig veta hela sanningen. Det blir aldrig så billigt som de påstår, för diverse dolda avgifter tillkommer på de mest lustiga sätt.

Herr Redig (jag) har aldrig köpt något av telefonförsäljare, men jag har fått hjälpa kompisar att bli av icke giltiga avtal osv som de gått på.

Så mitt tips till alla: KÖP ALDRIG NÅGOT AV TELEFONFÖRSÄLJARE! Så slipper ni onödiga problem. Gå inte på skitsnacket att ni kan spara si och så mycket. Vill ni byta el/teleleverantör så kolla upp själva vad som skulle kunna passa bäst för just er.
Citera
2013-08-27, 13:11
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonSlayer2tusen
Försäljaren räknar att du ska spara ca 8000 per år baserat på en beräknad årsförbrukning. Anger du fel årsförbrukning blir även beräkningen fel. Priset fick du ju angivet i telefonen. Ett tillsvidareavtal hos nätleverantören (EON i detta fallet) är snuskigt dyrt och nästan alla andra avtal som finns på marknaden är bättre.

Att försäljaren säger att det är Kalmar energi som äger nätet är inget annat än ett misstag. Det har ingen betydelse vem som äger nätet - det är inget du kan påverka.

Du måste förstå skillnaden mellan en BERÄKNING och det du faktiskt sparar i slutändan.

Jag fattar precis vad du pratar om ovan. Men grejen är att dessa telefonförsäljare inte talar om att det just är en BERÄKNING vilket de faktiskt skall upplysa om! Jag fattar att folk kan gå i dessa fällor just eftersom de inte förstår skillnaden mellan FAKTISK eller BERÄKNAD förbrukning eftersom telefonförsäljarna inte är tydliga i sin språkföring.

Jag är faktiskt förvånad över att folk faktiskt ingår avtal över telefon på detta sätt överhuvudtaget. Det är ju inget okänt fenomen att det är väldigt många som blir lurade eller känner sig lurade av telefonförsäljare. Som sagts tidigare: Sök alltid information själv och kontakta sedan det företag du vill bli kund hos.
Citera
2013-08-27, 16:25
Medlem
det här med elförsäljning via telefon verkar alltid vara skumt. Bara massa små bolag som är helt okända eller ökända för lurendrejerier.
Citera
2013-12-17, 08:54
Medlem
Önska mig lycka till på Tingsrättens förhandling idag...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in