2013-08-26, 10:50
Medlem
Hat Molesters avatar
Jag behöver öppna ett konto på en "etablerad" bank för att kunna ta emot insättningar från USA. Skandiabanken fungerar inte.

Jag har aktier (från min arbetsgivare) hos en amerikansk nätmäklare och när man ska sälja dem måste man obligatoriskt ange ett s.k. ABA-nummer när man ska överföra pengarna till ett bankkonto.

Svenska banker har självklart inget ABA-nummer (American Banking Association), men de flesta stora bankerna (förutom Skandiabanken) har så kallade korrespondentbanker runtom i Europa vars ABA-nummer man kan ange istället. Handelsbanken använder sig exempelvis av Citibank.

Den här informationen får man när man ringer till kundtjänst. Jag har mitt lönekonto och allt annat hos Skandiabanken. Så nu vill jag öppna ett konto hos en av de etablerade bankerna med det enda syftet att kunna ta emot pengar från USA då och då. Jag är alltså inte intresserad av att byta bank, eller ens ett betalkort (såvida det inte är ett måste).

Så nu undrar jag vad som är billigast. Jag hittar inga tjänster online som gör dessa jämförelser. Jag kan antingen tänka mig ett konto med billig/gratis internetbank så jag bara överför pengarna till mitt riktiga konto eller ett konto med ett så billigt kort som möjligt så jag bara kan ta ut kontanter (om de tar betalt för internetbank det vill säga). Eller ett tredje alternativ som jag inte ens har tänkt på.

Tacksam för tips!
Citera
2013-08-26, 10:56
Medlem
ICA banken kostar väl näst intill inget?
Citera
2013-08-26, 11:03
Medlem
Kostymnissens avatar
Handelsbanken har inga kostnader för konto och internettjänst.

Gå till närmaste kontor vetja.
Citera
2013-08-26, 11:08
Medlem
Hat Molesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kostymnissen
Handelsbanken har inga kostnader för konto och internettjänst.

Gå till närmaste kontor vetja.
Ska göra det. Tack för tipset!
Citera
2013-08-26, 11:15
Medlem
sasos avatar
forex bank
Citera
2013-08-26, 15:40
Medlem
Hat Molesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av info@forex.se
Hej Hat Molester,
Tack för ditt mail.

Du kan tyvärr inte föra över pengar till utlandet eller ta emot pengar från utlandet via ett FOREX konto.
Det är en tjänst vi i dagsläget inte erbjuder.

Återkom gärna om det finns något mer jag kan hjälpa till med.
Ha en fin dag!

Vänliga hälsningar

Sofie
Kundkommunikation/FSCFOREX Bank AB
Dir: +46 8 562 60 XXX Vx: +46 8 587 60 700
Kornhamnstorg 4, SE-111 27 STOCKHOLM
info@forex.se

Får väl gå till Handelsbanken helt enkelt. Ja, man måste gå dit för att öppna konto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in