• 1
  • 2
2013-08-26, 10:34
Medlem
JayGatsbys avatar
Köpenhamn är ju en hyfsat stor och fin flygplats men är hämmad av sitt utsatta läge mellan staden och havet och några utrymmen för expansion finns egentligen inte.
Man märker av det klämda läget i själva flygplatsen. Den är fin och praktisk, men det märks att man har haft utrymmesbrist.

Hur vore det om man byggde en flygplats omedelbart utanför Malmö? Mellan Malmö och Lund, vid E22?
Där finns betydligt mer utrymme för expansion, läget mellan Malmö och Lund gör att den finns i omedelbar närhet till många människor samt att man iochmed E22 och en järnväg har koppling till övriga Skåne och Blekinge.

Läget inåt land gör också flygplatsen mindre känslig för naturen; Kastrups läge vid Öresund gör att vindar och annat kan ställa till det rejält.

Att ha stora flygplatser nära varandra som konkurrerar är inget ovanligt. I Kina konkurrerar Schenzen och Hong Kongs Flygplats om många resenärer. Förvisso helt andra siffror i antal, men samma poäng.

Och slutligen ser jag inga problem varför inte Sverige ska kunna konkurrera med vår egen flygplats; varför ska Skåne vara beroende av en utländsk flygplats?

Bild på två tänkbara lägen;
http://s24.postimg.org/4606dyswz/Malm_Flygplats.png
Citera
2013-08-26, 10:39
Medlem
BigFatCones avatar
Vad är det för fel på Sturup?
Citera
2013-08-26, 10:42
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vad är det för fel på Sturup?
Ligger på tok för off.
Fördelen med mitt förslag är att det ska ligga precis bortom E6 i korset mellan E6/E22 och Lund.
Tänk typ Bromma fast med expansionsmöjligheter.
Citera
2013-08-26, 11:14
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Ligger på tok för off.
Fördelen med mitt förslag är att det ska ligga precis bortom E6 i korset mellan E6/E22 och Lund.

???

Malmö Central-Sturup= 31,4 km, 30 min
Malmö Central-Kastrup= 34,0 km, 33 min
(Google Maps)

Alltså det är närmare till Sturup för en Malmöit.

Citat:

Tänk på Bromma och tänk sen på allt buller som uppkommer. Flygplan är inte direkt kända för att vara lågljuda. Flygplan och tättbebyggt område går liksom inte ihop.
Sen får man ha i åtanke att det cirkulerar flygplan till och från Kastrup över dina tilltänkta områden som ska landa eller lyfta.
Dom behöver lite mer svängrum än en Smart for two.
Senast redigerad av BlackBooks 2013-08-26 kl. 11:22.
Citera
2013-08-26, 11:40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ligger på tok för off.
Fast en halvtimmes resväg är verkligen inte "för off".
Citera
2013-08-26, 11:46
Medlem
Japands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
???

Malmö Central-Sturup= 31,4 km, 30 min
Malmö Central-Kastrup= 34,0 km, 33 min
(Google Maps)

Alltså det är närmare till Sturup för en Malmöit.

Inte riktigt. Till Kastrup kan du åka tåg och kliver av inne på terminalen. Till Sturup är det egen bil eller flygbuss som gäller. Malmö C - Kastrup med tåg tar bara drygt 20 minuter.
Citera
2013-08-26, 11:57
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japand
Inte riktigt. Till Kastrup kan du åka tåg och kliver av inne på terminalen. Till Sturup är det egen bil eller flygbuss som gäller. Malmö C - Kastrup med tåg tar bara drygt 20 minuter.
Jag räknade på färd med bil. Men allt är relativt, flygplatserna erbjuder olika resmål och priser. Men om man räknar in alla faktorer för att ta sig till respektive flygplats så kan sträckan uppgå till minst 2 timmar även om man bor i centrala Malmö eller Köpenhamn.
Citera
2013-08-26, 12:23
Medlem
Kommer aldrig att hända pga Maxlab och senare ESS.
De har ju fått bygga buller/vibrationsvallar pga. motorvägen.
Så en flygplats kommer nog inte ens på tal.
Citera
2013-08-26, 12:37
Medlem
BleAivanos avatar
Finns inte en chans att det skulle funka med en ny storflygplats bara några mil
ifrån Kastrup. Även om Kastrup ligger vid vattnet så förhindrar inte det en expansion,
då man bl.a. i Hong Kong byggt en ny flygplats, Chek Lap Kok Airport, på en konstgjord ö.

Så vill man utöka Kastrup så går det.

Sedan vilka flygbolag hade du tänkt skulle flyga från den nya flygplatsen och på vilka rutter?
Citera
2013-08-26, 13:55
Medlem
Sedan finns också aspekten med luftrummet och inflygningsvägar. Det är ju inte så lyckat om två vältrafikerade flygplatser har överlappande in- och utflygningsvägar, speciellt inte om de inte leds från samma ställe. Även för mindre flygplatser, t ex Landvetter, så kan landningsvarvet dra ut uppåt en 30 km (inflygning norr ifrån med varv över Kungsbacka och landning söderifrån).

Har för mig, dock obekräftat, att fd F10 i Ängelholm hade några problem med detta och att Drakarna ibland fick hålla sig till slottider från Kastrup. Kan tyckas lite långt bort, men det kan också varit beroende på startriktning och vart man skulle flyga.
Citera
2013-08-26, 14:13
Medlem
Citat:
Och slutligen ser jag inga problem varför inte Sverige ska kunna konkurrera med vår egen flygplats; varför ska Skåne vara beroende av en utländsk flygplats?

Skåne hör ihop med huvudstaden, och detta i allra högsta grad när det gäller flyget. Att se oss som en region är vettigare än att börja snöa in på vilken sida av sundet vi är födda.

Har lite svårt att se poängen med en andra flygplats. Sturup finns för lågprisflyg och Kastrup är Skandinaviens största flygplats, med ett varumärke som är väl etablerat. Dessutom ska man komma ihåg att de flesta som flyger från vår region bor på den danska sidan sundet, och de flesta som flyger hit gör det för att besöka huvudstaden. Och för de flesta skåningar är Kastrup idag lättillgängligt.

Ingen mening i att uppfinna hjulet på nytt. Däremot skulle det vara på sin plats att bygga ut förbindelserna till Sturup. Kan man ha tåg till Svedala kan det väl inte vara så förbannat svårt att dra ett spår förbi Sturup?
Citera
2013-08-26, 15:17
Medlem
Underlaget för en ny flygplats är bra. Inom en 30-års period kommer regionen ha underlag för 40 miljoner passagerare enligt danska transport- och energiministeriet.

Kastrup når sitt kapacitetstak inom några år som ligger på 22 miljoner passagerare (20 idag) och då är det antagligen stopp på tillväxten på kastrup då det inte finns plats för en tredje parallell rullbana.

Är en ny flygplats på gång i köpenhamn? Annars finns ett guldläge för att bygga ut Sturup.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in