2013-08-26, 07:47
Medlem
Hej!

Fick en tid för besiktning av min lägenhet imorgon och jag har börjat fundera över en spricka jag haft i ett av mina fönster ett tag nu. Jag kommer inte riktigt ihåg hur länge sprickan har varit där men i över ett år i alla fall.

Det är innerglaset som har spruckit rätt över i ett 500X500 mm fönster. Jag har ingen aning om hur sprickan uppkommit och det finns inga tecken på att våld har tillförts rutan, inget märke för start eller så. Men det är klart att den kan ha fått sig en smäll någon kväll i rusets tecken. Det är helt enkelt bara en spricka rakt över fönstret.

Min fråga är nu, kommer jag att få betala detta eller kan fönster spricka "av sig själv"? Har det hänt någon förut och hur har det i så fall gått då med hyresvärden?

Tack på förhand!

MVH Nils
Citera
2013-08-26, 07:52
Medlem
Är det ett treglasfönster och innerskivan som spruckit eller är det skivan som man kan röra vid då man står i lägenheten?

Du kommer med stor sannolikhet få betala för en ny även om det är mycket möjligt att fönster spricker av "själv".
Citera
2013-08-26, 07:53
Medlem
kostymnisses avatar
Hade det varit ytterglaset hade man kunnat får det till någon större fågel etc som flugit in i det eller nån som kastat nåt etc, men innerglaset är ju svårt att få sådana skador på.

Jag tippar på att det avgörs beroende på hur det i övrigt ser ut, är lägenheten fin och i gott skick i övrigt och besiktningsmannen är på gott humör för din del kan du säkert slippa men det kan lika gärna gå åt andra hållet.

Du har inga andra gamla "skador" etc som varit där innan du flyttade in som du så att säga "kan kvitta" mot fönstret? Dvs att din frys t.ex. drar mycket el för att den inte riktigt sluter tätt eller nåt annat. Ta isf upp det.
Citera
2013-08-26, 08:12
Medlem
Det kom ju från haglet som spräckte rutan.
Citera
2013-08-26, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Är det ett treglasfönster och innerskivan som spruckit eller är det skivan som man kan röra vid då man står i lägenheten?

Du kommer med stor sannolikhet få betala för en ny även om det är mycket möjligt att fönster spricker av "själv".

Det är ett treglasfönster och skivan längst in som spruckit, alltså skivan som man kan röra vid.

Jag misstänker också att jag kommer att få stå för kalaset. Har någon nån aning om vad det kan tänkas gå lös på?
Citera
2013-08-26, 08:42
Medlem
Skatteskolks avatar
Kanske till någon hjälp:
https://www.flashback.org/t945082

Jag är ingen glasmästare direkt men eftersom det spruckit tvärs över så känns det som det kan vara just värme. Ingen krosskada. Fan vad drygt om du måste byta alla fönsterrutorna.

När jag flyttade in i min lägenhet så var fönstret i balkongdörren trasigt har jag för mig och det bytte hyresvärden utan kostnad. Utan det bör ha setts normalt slitage.
Citera
2013-08-26, 08:53
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagdag
Jag misstänker också att jag kommer att få stå för kalaset. Har någon nån aning om vad det kan tänkas gå lös på?

Ring till hyresgästföreningen (om du är medlem där). Försäkringsbolaget kanske kan ta en del av kostnaden (så det kan vara dagens andra telefonsamtal)? Även jag har råkat ut för det samma. Det var "vårt" fel, iom att vi hade fönstret öppet, men hade spärrat fönstret (med den uråldriga och inte längre fullt fungerande) spärren. Vi skulle inte haft fönstret öppet i en sådan blåst fick vi veta. Lyckligtvis skulle alla fönster bytas ut för oss, innan vi hann byta rutan.
Citera
2013-08-26, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagdag
Det är ett treglasfönster och skivan längst in som spruckit, alltså skivan som man kan röra vid.

Jo du kommer nog få betala för det. Det bör nog inte bli så dyrt, vissa treglasfönster är utformade så att man kan byta alla glas seperat. Jag skulle inte tro att det blir mer än 1500~. Du kan ju kolla om ditt försäkringsbolag vill ta en del av kostnaden också. Har du en snäll hyresvärd och bott där länge kan du kanske få den bytt gratis. Ett tips är att bara vara ärlig och respektfull med hyresvärden, är det en trevlig hyresgäst brukar dom vara snälla mot och någon slags överenskommelse kanske kan skapas.
Citera
2013-08-26, 09:15
Medlem
EckiEckis avatar
Jag tror trådstartarens stora problem kan bli att värden påpekar att man har skyldighet att rapportera skador utan onödigt dröjsmål när de upptäcks. Så, om sprickan varit där ett år utan att du sagt något så anses du kanske ha förverkat din chans att få den utbytt av värden.

Men, som alltid, lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in