2013-08-26, 01:32
Medlem
IamSiriuss avatar
När man skapar en bild så sparas även informationen om vilka program som har använts till att skapa bilden. Finns det något sätt att ta bort den informationen? Har hittills bara öppnat bilderna i notpad, sökt på programmets namn med Ctrl+F och tagit bort allt jag hittat. Är osäker på om bilderna kan "gå sönder" om jag gör såhär? Har jag fått bort allt med den metoden eller finns det mer jag har missat?
Citera
2013-08-26, 01:40
Medlem
Hm. Vilket program använder du för att skapa/redigera bilderna?

I Photoshop kan du istället för "Save" eller "Save as" välja "Save for web and devices", vilket tar all data som finns lagrad i bilden, inklusive EXIF.

Edit: Annars kan du testa att högerklicka på bildfilen (Windows), välja Egenskaper längst ner i dropdown-menyn och under "Information" står det "Ta bort egenskaper och personliga uppgifter". Jag vet dock inte i vilken utsträckning informationen försvinner. Kanske gäller det bara vissa saker, som vilket datum filen skapades etc. Värt ett försök dock.
Senast redigerad av hoaz 2013-08-26 kl. 01:44.
Citera
2013-08-26, 03:04
Medlem
ta en print på bilden?
Citera
2013-08-26, 17:37
Medlem
IamSiriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Hm. Vilket program använder du för att skapa/redigera bilderna?

I Photoshop kan du istället för "Save" eller "Save as" välja "Save for web and devices", vilket tar all data som finns lagrad i bilden, inklusive EXIF.

Edit: Annars kan du testa att högerklicka på bildfilen (Windows), välja Egenskaper längst ner i dropdown-menyn och under "Information" står det "Ta bort egenskaper och personliga uppgifter". Jag vet dock inte i vilken utsträckning informationen försvinner. Kanske gäller det bara vissa saker, som vilket datum filen skapades etc. Värt ett försök dock.

Jag använder väldigt många olika program. De jag använder mest frekvent är PS, Maya och Mudbox men jag använder dessutom en mängd andra små program och skulle därför behöva någon universallösning på problemet.

Tack för tipset. Ska kolla närmare på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Brago12
ta en print på bilden?

Anledningen till varför jag ska göra detta är för att jag då och då gör lite småjobb. Tjänar inte tillräckligt mycket på det för att jag ska gå plus om jag köper alla program. Då det ändå förväntas att resultatet ska vara av mycket hög kvalitet så är det inte aktuellt att sitta och göra print screens (antar att det var det du menade med "print").
Citera
2013-08-26, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamSirius
När man skapar en bild så sparas även informationen om vilka program som har använts till att skapa bilden. Finns det något sätt att ta bort den informationen?

Den infon som ett program lägger in i informationsdelen av en bild kan finnas statuerat nånstans i registret. Pröva att söka i regedit och ändra där om du hittar nåt...
Senast redigerad av Knightor 2013-08-26 kl. 17:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in