Citat:
Ursprungligen postat av
Emmyhh
Jag har en sibirisk gosse (innekatt) på cirka 6 månader nu, känner att jag kanske bör skaffa honom en lekkompis eftersom jag jobbar en hel del, och inte alltid orkar leka jättemycket med honom..
jag har förvisso starka funderingar på o skaffa hund, men det blir inte förrens nästa år isf.
1) vad tycker du, ensamkatt eller med kompis?
2) ska jag skaffa en hona eller hane eller spelar detta ingen roll, om jag isf skaffar en hona, så behöver jag väl inte ge henne p-piller förrens om några månader??
3) Många säger att den första katten ska vara liten när den nya kattungen kommer, alltså att dem båda är kattungar typ.. Är det alltså bäst att köpa en katt nu eller går det bra o vänta några månader till?
Bör kanske nämnas att jag bor på ca 45 kvm o inte i något slott..
här var alla mina tusen frågor hihi

hoppas någon vill va söt o svara
1. Jag tycker inte att du skaffar en till katt.
2. P-piller till honkatter ska man endast ge kortare perioder då cancerrisken är starkt överhängande,
katters p-piller går inte att jämföra med människors p-piller som är långt mer skonsamma för
kroppen även om dom också är potentiellt farliga.
3. Det går bra att introducera en kattunge för en äldre katt. Det är oftast det bästa sättet förutom två ungar som växer upp med varandra, men inga garantier finns, det är inte som att jämföra med hundar att en katt alltid uppskattar andra artfränder.
Om du har så pass dåligt med tid för din nuvarande katt så förstår jag inte riktigt hur du ska ha tid för en till. Katter är solitärdjur och även om det finns "hur många katter som helst" som lever i samma hushåll i harmoni så finns det lika många som inte lever i harmoni med varandra, vad gör du när de ev. problemen börjar dyka upp, klösande på möbler och väggar, urinerande på golv och sängar, en eller bägge katterna kan bli introverta och avståndstagande pga. att den andra katten är dominerande.
Du bor även trångt, och vill ha hund i framtiden......i all välmening, ägna dig åt den katt du redan har.