2013-08-26, 00:05
Medlem
Tja! Va ute och körde lite fort med en kompis ikväll, och alldeles för taggad gjorde jag en idiotisk omkörning som, då han inte såg mig komma, resulterade i att jag smällde in i hans sida. Uppstod skador på våra backspeglar, positionsljus, han fick plåtskada på sin dörr och lackskador och annat skit. Nu till frågan; jag kan anses som den vållande parten, men då jag endast har trafikförsäkring på min bil och han kör runt med helförsäkring, undrar jag om det går att lösa på något snyggt sätt så att vi utnyttjar hans helförsäkring?

T.ex. om man säger att han väjde för en katt eller något liknande, medan jag gjorde en helt laglig och okej omkörning. Så att hans helförsäkring täcker skadorna på hans bil samt de på min, istället för att jag betalar självrisken på trafikförsäkringen så att hans bil fixas och sen måste stå för hela kostnaden själv på min bil.

Vore guld värt med lite hjälp här!!
Citera
2013-08-26, 00:49
Medlem
TeEsErs avatar
Din kompis tycker nog att det är en jättebra ide att riskera att få högre premie bara för att du ska komma billigt undan. Du kanske ska bete dig som en vuxen istället och betala.

/T
Citera
2013-08-26, 00:51
Medlem
Säg att du var full, det brukar funka när man gjort något fel
Citera
2013-08-26, 00:56
Medlem
rallykalles avatar
Jag hade då aldrig sabbat min premie för att nån kompis skulle komma billigare undan. Se det som läropengar och sluta köra som idioter innan det går riktigt åt helvete och någon stryker med.
Senast redigerad av rallykalle 2013-08-26 kl. 00:59.
Citera
2013-08-26, 01:00
Medlem
klinger75s avatar
Vilka summor snackar du om för att reparera? Hur gammal är bilen?

Lägger ni det på hans försäkring så kommer han få betala högre premier i flera år framöver.

Som det låter så är skadorna på din bil ganska små , backspegel/ positionsljus kan du köpa begagnad och montera själv . Beror ju på märke och modell vad det kostar men låter som det blir billigare att fixa det själv än att blanda in försäkringsbolaget.

Mitt råd är att inte göra din kompis medbrottsling i ett försäkringsbedrägeri.
Citera
2013-08-26, 02:33
Medlem
Vänta med att kontakta försäkringbolaget för att anmäla skadan. Köp en helförsäkring sen vänta 1 dag och sedan ska du anmäla skadan. Din vän bör gå med på detta då de ej drabbar hans premie. Sen efteråt byter du försäkringsbolag och poof din premie borta.
Citera
2013-08-26, 05:55
Medlem
franges avatar
Nej, eftersom du bara har trafikförsäkring kommer du inte få ut ett jävla öre, det är sånt helförsäkring är till för.

Btw, tänk på att försäkringsbedrägeri är ett allvarligt brott som kan bli apdyrt att åka på, och ställa till med en hel del tråkigheter för dig i framtiden. Och om du nu tecknar helförsäkring idag och anmäler en skada imorron kommer försäkringsbolaget bli jävligt misstänksamma. Du ska inte tro att du är den förste i historien som försökt samma sak direkt...
Citera
2013-08-26, 08:55
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej, eftersom du bara har trafikförsäkring kommer du inte få ut ett jävla öre, det är sånt helförsäkring är till för.

Btw, tänk på att försäkringsbedrägeri är ett allvarligt brott som kan bli apdyrt att åka på, och ställa till med en hel del tråkigheter för dig i framtiden. Och om du nu tecknar helförsäkring idag och anmäler en skada imorron kommer försäkringsbolaget bli jävligt misstänksamma. Du ska inte tro att du är den förste i historien som försökt samma sak direkt...

Det är ju bara att instämma, inget försäkringsbolag kommer att gå på en sån sak. Hur man än vänder och vrider på det så är det antingen han eller hans kompis som kommer att få lida, det är väl mest rimligt att det blir han själv eftersom det var han som stod för idiotin i det som hänt.

Sen är jag lite nyfiken på om han månntro kör Volvo 940 eller möjligtvis 740? Det känns som att det är väldigt mycket "Volvo-ägare" över frågan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in