2013-08-25, 20:59
Medlem
Säg att jag tar en skärmbild, sedan minskar jag bildens storlek till hälften... nu är bilden suddig och ful. Hur gör jag för att bibehålla skärpan?

(photoshop)
Citera
2013-08-25, 22:52
Medlem
SevMs avatar
Vad ska du ha bilden till? För utskrift kan du ändra dpi i PS för att få den mindre på pappret utan att förlora kvalitet när du ändrar i PS.

Minskar du bilden med pixlar i x och y så försvinner pixlar och då komprimeras din bild. Programmet gör en beräkning på hur det ska se ut. I vissa fall blir det problem. PS brukar sällan ha problem att ta bort kvalitet. Men skall du lägga till så kommer bilden bli suddig och ful.
Citera
2013-09-15, 15:45
Medlem
Lakritztrollets avatar
Beroende på vilken PS version du har, men testa detta. Öppna bilden i PS och i lagerpanelen; högerklicka på bilden och välj: Konvertera till / Convert to..Smart Object. Du kan sedan testa (non destructive editing) med olika stolekar utan att du förlorar skärpa (du kan däremot inte förstora bilden utan att tappa skärpa)
Citera
2013-09-18, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerbsandInk
Säg att jag tar en skärmbild, sedan minskar jag bildens storlek till hälften... nu är bilden suddig och ful. Hur gör jag för att bibehålla skärpan?

(photoshop)
Det är en lång historia... Men kort så är det ju så att när du förminskar en bild så måste en massa information bort och den som är kvar ska läggas ut på ett nytt sätt.
Ska bilden in på web eller tryckas? Det spelar lite roll för metoden.
Citera
2013-09-19, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är en lång historia... Men kort så är det ju så att när du förminskar en bild så måste en massa information bort och den som är kvar ska läggas ut på ett nytt sätt.
Ska bilden in på web eller tryckas? Det spelar lite roll för metoden.

Bilden/erna kommer användas på webben.
Citera
2013-09-20, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerbsandInk
Bilden/erna kommer användas på webben.
Då är det en hel uppsatts.... återkommer.
/m
Citera
2013-09-20, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Då är det en hel uppsatts.... återkommer.
/m

hehe okej=) tack för att du tar dig tid! Inte hittat så mycket vettigt om det på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in