2005-06-24, 01:10
Medlem
Shabis avatar
Ja, vad r skillnaden mellan piptobak och vanlig rulltobak?
Citera
2005-06-24, 12:18
Medlem
Farbror Sallads avatar
Rulltobaken r finare skuren fr att passa bttre i cigaretter. Dessutom tror jag att den r "urlakad" p nt stt, s att den innehller mindre tjra och annat. Drav mindre smak, och mer nikotin i frhllande till hur starkt det smakar.
Piptobak r ocks ofta smaksatt p nt vis.
Citera
2005-06-25, 12:50
Bannlyst
och piptobak r ju till att ha i pipan.
Frsk ha vanlig tobak i en pipa, du mste tnda p mnga gnger.
Behvs inte med piptobak, inte p samma stt
Citera
2005-06-27, 20:08
Medlem
Truman_Peyotes avatar
Om man sger shr...: Cigarrettobak r som snt dr sunkigt automatkaffe i plastmugg man brukar kunna f i fikarummen p mindre nogrknade fretag...Piptobak r som en helt perfekt, varsamt och hndigt tillagad kopp espresso...

Skillnaden r allts enorm...

Rulltobak finns i smaken cigarrett...Piptobak finns i en hel galax smaker...Frn torr cigarr till ngot som knns som smlt nougat och precis allt dremellan...Sg en smak s finns det helt skert en piptobak som smakar just s...

Sen brukar piptobak som sagt vara alltifrn en aning till rtt ordentligt mycket grvre skuren....
Citera
2005-06-30, 17:49
Medlem
Shabis avatar
Gr det nd att rka piptobak i cigaretter? Man skulle vl kunna hacka upp piptobaken s att den funkar att rulla med? D skulle man ju kunna rulla cigg som smakade motsvarande den perfekt tillagade espresson...
Citera
2005-07-01, 13:01
Medlem
Truman_Peyotes avatar
Nu r ju jag ingen cigarrettrkare...Men jag antar att det borde funka...Ett annat knep r ju att blanda ut din rulltobak med finhackad piptobak...

Vissa pipblends bestr av en blandning i skrningen eftersom fin tobak brinner snabbare n grov...S att man uppnr nn slags medeleffekt nr det gller frbrnningen...

Men testa...Greve Hamiltons Blandning och Borkum Riff borde vara fina nog att rulla med...Har fr mig att Hamiltons ska finnas i cigarettsnitt ocks...Den r alldeles fr anonym fr att f vara med och tvla i "Perfekta Espresso klassen"....Men god nd....
Citera
2005-07-20, 19:06
Medlem
Piptobak r fermenterad, vilket gr den basisk, vilket i sin tur fr bieffekten att nikotinet kan tas upp av slemmhinnorna i munnen.
Cigarett tobak och rull tobak r sur, vilket leder till att man mste dra ned rken till de ytliga blodkrlen i lungorna fr att tillgodogra sig nikotinet.
Vad gller vrig framstllnings metod orkar jag inte g igenom det just nu, men du har i korta drag inga kemiska medel i piptobak (ja, det finns undantag, och ja de r utan undantag svenska).
De mest markanta skillnaderna i kemi r att cigarett och rulltobak inehller flammskyddsmedel, fr att hindra att de brinner, samtidigt som de inehller gud vet vad fr att hlla glden vid liv och fr att "brinna" snabbare.
Om du rullar en cigg p piptobak kommer det att ta tio minuter att suga i sig den eftersom tobaken brinenr lngsammare.
Sen r all rulltobak spunnen, vilket endast frekommer i ngra f piptobaker

Cigarett/rulltobak inehller dessutom kemiska smakmnen fr att dlja den ganska ohygliga smaken av ren cigarett tobak.
Piptobak inehller naturliga smakmnen, (mycket framkommer vid fermentering)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in