2013-08-25, 10:58
Medlem
Vid vilken tidpunkt i själva matlagningsprocessen kryddar du maten?
Ta till exempel köttfärssås; ska den kryddas innan brynandet av köttet påbörjas, under tillagningen eller kanske precis innan själva spisandet påbörjas?

Hur gör du och varför?
Citera
2013-08-25, 11:10
Medlem
Jag kryddar efter bryning av köttet, låter alla dofter och smaker koka in i köttfärsen.
Citera
2013-08-25, 11:14
Medlem
Beror på hur starkt man vill att kryddningen ska slå igenom. Ju tidigare man kryddar, ju mildare blir smaken. Märks tydligt med bl.a. lök (alla typer).
Citera
2013-08-25, 11:15
Medlem
Det beror het på vad du syftar på för kryddor. Vissa kryddor vinner på att torrostas innan matlagning som t ex hel spiskummin, hela korianderfrön, kardemumma, bockhornsklöverfrön, stjärnanis och fänkålsfrön. Andra kryddor måste koka en längre tid för att släppa sin smak som t ex lagerblad, stjärnanis, timjan och även oregano till viss del. En del kryddor tål ingen tillagning alls och tappar helt smaken om du kokar dem länge, t ex färsk koriander, basilika och persilja.

Svartpeppar finns det några olika skolor i. Vissa hävdar att den aldrig ska kokas och malas ner sist medan andra tycker att den t o m ska torrostas innan. Jag gör lite olika med svartpeppar.

Så med andra ord beror det på vad du kryddar med.
Citera
2013-08-25, 11:21
Medlem
Brmcs avatar
Någon som har bra pejl på salt? Saltar ni strax efter bryning eller i ett senare skede? Man vill ju inte att maten ska bli torr av för mycket salt direkt.
Citera
2013-08-25, 11:25
Medlem
Lubrixs avatar
Om jag gör köttfärssås så brukar jag krydda när det är genomstekt, sen så kryddar jag också en gång när jag har hällt i alla såser, som, grädde, korsade tomater osv..
Citera
2013-08-25, 11:26
Medlem
Rostad hela pepparkorn blir kanonbra smak på......
Citera
2013-08-27, 06:46
Medlem
Jag saltar rejält när jag bryner löken, jag har kommit på att man får lite finare löksmak på det sättet, i tex en Löksås eller Köttfärssås.
Annars saltar jag jämna mellanrum tills maten är klar, men ska dock passa sig att salta för mycket på såser och soppor som ska reduceras.
Citera
2013-08-27, 10:34
Medlem
Axxys avatar
Jag kryddar efter bryning och häller på någon dl vatten som får koka in med kryddorna.

Kött och liknande som ska ugnsstekas eller grillas men inte marineras kryddar jag innan jag bryner det i pannan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in