2013-08-25, 09:41
Medlem
Husvagnens avatar
Tjena. Jag var i desperat behov av ett par högtalare till min dator, så jag köpte ett par billiga från Kjell & Company (Plexgear DX 1200). Jag hade haft föregångaren innan och det var inget att klaga på.

http://www.kjell.com/sortiment/dator...dx-1200-p91332

Hur som helst. Problemet jag har nu är att högtalarna ofta knäpper så fort ett ljud strömmas ut i dem. Ett exempel är när det har varit helt tyst ett tag och ett ljud ska strömma ut helt plötsligt. Då knäpper det till som om att det blir för mycket spänning som skickas ut på en och samma gång. Därefter kommer ljudet.

Ibland kan det gå flera sekunder eller upp till en minut innan ljudet kommer. Jag satte t.ex på ett klipp häromdagen och det var tyst i över en minut. Det var först när jag började höja och sänka volymen i klippet som ljudet började strömma ut. Det är typ som att man måste förändra någon frekvens för att ljud ska komma.

Högtalarna verkar inte vara spräckta. Ljudet är bra när det väl strömmar ut i högtalarna. Det är just denna delay med medföljande knäppar som oroar mig. Vad kan det vara? Är detta ett vanligt problem? I så fall, vad kan jag göra för att förhindra det? Är det möjligtvis glapp någonstans? Jag har kollat sladdarna och det ser bra ut.
Citera
2013-08-25, 10:49
Medlem
Ett klassiskt fall av korvstoppningstroll. Det är vanligt förekommande i det utfattiga Falukorvssverige. Ändrade du volymen i datorn eller högtalarna? Om det är sistnämnda kan det ju vara glapp nånstans. Mitt bästa tips? Köp rikig utrustning och sluta tro att du kan få allt nästan gratis.
Citera
2013-08-25, 11:40
Medlem
Polyklorfenols avatar
Gå tillbaka och få nya. Fabrikationsfel?
Citera
2013-08-25, 12:12
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Ett klassiskt fall av korvstoppningstroll. Det är vanligt förekommande i det utfattiga Falukorvssverige. Ändrade du volymen i datorn eller högtalarna? Om det är sistnämnda kan det ju vara glapp nånstans. Mitt bästa tips? Köp rikig utrustning och sluta tro att du kan få allt nästan gratis.

Mjo, dock så säger ju TS att han var desperat och fick nödköpa sig första bästa billiga högtalare, vilket han även påpekar med just "ett par billiga"
Och han var uppenbarligen nöjd med den förra han hade, så jag tror inte han förväntar sig något Eisa-Awardvinnande för de pengarna heller. Men det är ju inte det som är problemet här.

Alla har kanske inte råd med Martin Logans och Lyngdorfs toppmodeller alla gånger.
Citera
2013-08-25, 14:09
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Mjo, dock så säger ju TS att han var desperat och fick nödköpa sig första bästa billiga högtalare, vilket han även påpekar med just "ett par billiga"
Och han var uppenbarligen nöjd med den förra han hade, så jag tror inte han förväntar sig något Eisa-Awardvinnande för de pengarna heller. Men det är ju inte det som är problemet här.

Alla har kanske inte råd med Martin Logans och Lyngdorfs toppmodeller alla gånger.
Man kan få bra ljud för en billig peng, behöver inte kosta hundratusen som vissa får för sig.
Citera
2013-08-25, 14:42
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Man kan få bra ljud för en billig peng, behöver inte kosta hundratusen som vissa får för sig.

Nej, jag vet. Men nu var ju inte frågan huruvida TS högtalare är några bra kvalitetshögtalare, det verkar ju TS själv vara medveten om, utan frågan handlar om att det helt enkelt verkar vara något fel på dem.

Då känns det som OT att börja predika om att han borde köpt bättre (läs: dyrare) grejer istället.
Citera
2013-08-31, 11:34
Medlem
Låter som att ljudenheten/kortet är upptagen med något annat, eller sover, men vaknar till när du t ex petar på volymen.
Citera
2013-10-13, 18:57
Bannlyst
Ursäkta att jag kan vara sen, men...

Har exakt dom högtalarna och tror jag fixat det. Jag snackade med dom på Kjell och Company, men dom visste inte heller. Detta påminnde mig om ett fel jag hade med gitarrförstärkaren, en gammal Marshall som knäpper till vid hög dist där man får starta om den.

Köpte ett par DX1200 högtalare då mina andra krabbat. Dessa slår av om jag inte haft någon ljudkälla ut på ett par minuter, och sedan måste jag dra upp volymen på datorn då det knäpper till och ljudet går igång igen. Den gör ett litet knäpp när ljudet slutar funka med. Min lösning hittills är att du har 3 volymer du kan ställa in, den på subben, mixern i Windows, och sedan den lilla panelen som du sätter nära högtalarna. Den sistnämnda panelen sänker du ganska mycket, och skruvar upp volymen på subben istället, reglera volymen i Windows mixer.

Så kort och gott; Panelen låg, subben hög, mixern i Windows normal. Detta gör förmodligen att den inte "bryter". Sökte hjälp tidigare för detta problemet, men utan någon lösning. Här är min.
Citera
2013-10-26, 20:51
Medlem
Jag inhandlade samma högtalarsystem för drygt en vecka sedan. Har samma symptom som övriga beskrivit, ljudet slutar fungera emellanåt och när det väl hoppar igång igen kommer det ett sprakande i högtalarna. I övrigt låter dock högtalarna bra. Jag har provat att laborera med inställningarna på baslådan och tillhörande separata volymkontroll enligt ovan utan att problemet har försvunnit.

Var medveten om att det inte skulle vara någon högklassprodukt då jag köpte den, men man kan ju åtminstone begära att det ska fungera smärtfritt i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in