• 1
  • 2
2013-08-25, 19:05
Medlem
KulturBladets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscurite
Det finns massor ni kan göra i Göteborg.

* Promenad i slottsskogen med fika
* Besöka Universum
* Liseberg
* Paddan
* Diverse klubbar o barer på Avenyn
* Åka utanför Göteborg och bada vid stranden/grilla vid stranden.

Finns ju allt möjligt att göra.

Finns någon Irländsk pub på avenyn med mörk och mysig belysning. Riktigt fin tycker jag, minns dock inte vad den heter men den har flera våningar!
Citera
2013-08-26, 00:06
Bannlyst
Hamnen och havet tjejen.

Lilla Bommen med barken Viken liggande. Sicken skönhet hon är där! Den kan man gå ombord på och dricka öl. Det är romantiskt. Men också att vandra och se maritiman längs packhuskajen.

Har ni bil ska ni till hisingsidan upp på Ramberget. Därifrån ser ni hela stan och kan vara ensamma...

Annars är en krogarna och (natt)livet från Järntorget antingen upp till den vackra boulevarden "Linnégatan" vackert att strosa och äta och dricka öl på. Men man kan också utgå från järntorget och gå längs andra långgatan söderut bland alla indiepubbar och krogar ända upp till Masthuggskyrkan. Som är en väldigt vacker plats där man ser hela stan, och trafiken i älven och havet.

Borta vid Klippan är ett ställe jag ofta har varit med mina tjejer. Under älvsborgsbron, titta ut mot havet. That's quite magical. Gå gärna bort mot Nya Varvet där bogserbåtarna ligger. Också ett ställe som är quite romantic, enligt mig.

Solnedgången längs alla kajerna is..... romantic....too.

Tänk på att holländare byggde göteborg på 1600-talet, och att de använda Amsterdams stadsplan. Det är därför man grävt så många kanaler bl a.
Senast redigerad av jungleboy2 2013-08-26 kl. 00:09.
Citera
2013-08-26, 00:13
Medlem
loliravers avatar
Det mest romantiska är väl att åka spårvagn, det är ju super trevligt att visa han spårvagnar ifall såna ej finna i Holland.
Citera
2013-08-26, 10:01
Medlem
Personen som sa att det saknas aktiviteter i Göteborg har dålig koll. Det finns hur mycket som helst, bara kunskap, fantasi och plånbok som sätter gränser. Här är några av mina tips:

- Champagnedrinkar eller middag på restaurangen på hotell DORSIA nära kungsportsplatsen. Fantastisk lyxig, mysig och originell miljö!

- Hyra kajaker i centrum (finns någonstans i närheten av operan tror jag), och paddla runt kanalerna i city.

- Gå in på gigguiden och leta efter spännande spelningar, gärna något mindre, typ en spelning på "mitt andra hem" på andra långgatan, eller på något café i Majorna.

- Gå på någon mer alternativ film på Hagabion eller bio Roy på avenyen.

- Middag eller drinkar på fantastiska STEARIN, lyxigt kök med gourmetkänsla i trevlig miljö på tredje lång. Eller slå på stort och gå till Thörnströms eller någon av de andra restaurangerna med michellinstjärnor.

- Ta ett lyxigt morgondopp på hagabadet! Simma runt i ägget och avsluta med den fantastiska frukostbuffen.

- Hyr styr och ställcyklar, cykla runt och upptäck stan tillsammans. Var spontana, cykla runt och upptäck random, stanna när ni hittar någon spännande butik, restaurang eller café. Eller ha som mål att ta er ut till havet och köp picknick på vägen. Vad gillar din kille för typ av grejer? Särskild typ av film, musik, prylar eller natur? Googla i förväg var man hittat detta specifikt i Göteborg, och se till att ni "råkar" cykla förbi den där lilla obskyra butiken som säljer exakt den typ av antika gitarrer han älskar. Eller någon typisk svensk grej, som butiken som säljer vilt och renkött i Majorna, där ni varar "råkar" cykla förbi på hemvägen just när ni börjat prata om vad ni ska laga till middag...

- Hyr penthousesviten på hotel avalon, få hela takterassen och poolen som "svävar" ovanför kungsportsplatsen för er själva hela kvällen/natten.
Citera
2013-08-26, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulturBladet
Finns någon Irländsk pub på avenyn med mörk och mysig belysning. Riktigt fin tycker jag, minns dock inte vad den heter men den har flera våningar!

John Scott menar du... tror jag

För att fylla på med fler tips till TS så tycker jag att en räkmacka på
Heaven 23 är riktigt trevligt med
Citera
2013-08-27, 13:41
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilolala
Tack för tipsen! Önskar att det var vinter haha. Det är jättemysigt på Liseberg då..
Alltså vet inte om jag ska bli arg eller skratta

Sommaren är hur som helst jättefin i Göteborg, vad jag elelr du tycker om vintern är irrelevant.

Rent generellt så skulle jag väl säga att Göteborgs två trumfkort när det kommer till strosande och romantiska aktiviteter är alla höga höjder och hamnen och vattnet.

Höjderna är fina att sitta och mysa på; exempel på dessa är ju:
Botaniska trädgården (givetvis inte bara ett berg utan också en botanisk trädgård som är fin om man gillar sånt)
Skansen Kronan
Masthugsskyrkan
Ramberget
Kungshöjd
Henriksbergs takterass (om ni skulle känna för att vara lite svenniga och dricka öl officiellt)
Röda Sten

Ställen att strosa runt vid:
Klippan/Majorna
Nya Varvet
Allt längs kusten, mao Ängholmen, Saltholmen, Fiskebäck osv söderut

Och självklart skärgården.

Lycka till!
Citera
2013-08-27, 14:24
Bannlyst
Du tar han givetvis och ser Blåvitt. Det finns inget mer romantiskt.
Tycker helt klart ni ska ta en tur i skärgården med!
Citera
2013-08-27, 14:35
Medlem
Allting blir vad man gör det till.

Men själv skulle jag försöka fokusera på konkreta aktiviteter, så det inte bara blir att gå och gå och gå och gå, även om det funkar till viss del och att man ser omgivningen.

Antagligen kan du börja redan vid Centralstationen. Ta en mysig fika där tillsammans och stressa av efter hans resa. Göteborgs central är jättefint.

Därefter en kort promenad över drottningtorget genom Trädgårdsföreningen. Nu går ni mot Kungsportsavenyn och så ser ni Avenyn och kanalerna. Som holländare kommer han uppskatta det.

Sen är det mer fritt. Ni får ju givetvis klämma in aktiviteter såsom det passar. Men absolut Liseberg som ju fortfarande har öppet. Före eller efter liseberg åk upp till gothiahusets café på toppen och ät en räkmacka med utsikt.

Beroende på väder sen Universeum, skärgården och Haga/Slottskogen och ät en god middag i mysiga grekiska restaurangen mykonos på linnegatan.

Mer hinner ni inte för liiite andra aktiviteter måste ni väl ändå hinna med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in