Flashback bygger pepparkakshus!
2013-08-24, 20:11
Medlem
Det är en utbredd uppfattning bland "intellektuella" att peka ut Al-Ghazalis filosofi som en av de viktigaste faktorerna, om inte den enskilt viktigaste orsaken till nedgången av vetenskap i den islamiska världen efter sin guldålder. Dock efterlyser denna tråd en hederlig debatt där dessa perceptioner ifrågasätts - med rätt måtta. Utdraget nedanför är taget ifrån en liten diskussion som utspelade sig i en annan ände av Flashback, dessvärre var det off-topic där, således passade jag på att skapa ny tråd på ett ställe där det är relevant - filosofidelen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Muslimerna skulle ha valt Ibn Rushd som "husfilosof" istället.

Nu kommer vi till pudelns kärna! Som medger längre ned så är västvärlden nuförtiden överlägsen den islamska världen vad gäller vetenskap. Så var det inte under Ibn Rushd tid. Då hade inte det muslimska samhället hunnit stelna till under "ortodox islam".

Men vad är det så som gjort att det muslimska samhället halkat efter väst?

Nej, det har ingenting att göra med om vetenskapsmännen är privat religiösa eller ej.

Nej, det har ingenting att göra med om de förföljs eller tolereras av samhället.

Istället så verkar det som att det religiösa tänkandet i samhället i stort är det som lägger hämsko på vetenskapliga upptäckter och innovationer. Och då är väl detta en väldigt dum strategi, om man är intresserade av att de muslimska samhällena skall utvecklas och få chansen att gå om väst ännu en gång, eller hur?

Men det är faktiskt inget som säger att Al Ghazalis "ortodoxa islam" är den slutgiltiga sanningen, ens vad gäller islam. Det finns feministiska muslimer, shiamuslimer, sufism, salafism, liberala muslimer osv. Men sedan handlar islam om samhällsbyggande, (åtminstone om man ser vad Profeten gjorde). Frågan är bara vilket samhälle man vill bygga, och vilken framgång det är tänkt att nå: En bedräglig "stabilitet" som i förlängningen leder till stagnation, eller ett dynamiskt samhälle som tar hänsyn till människornas behov och stimulerar den tekniska utvecklingen.

Al Ghazalis så kallade anti-vetenskapshållning är en trivial myt. Jag undvek att besvara frågan kring Al Ghazali, medvetet, utifall du inte lade märke till det. Beträffande myter är jag ytterst fåordig och försiktig. Jag förmodar dock att det behöver klargöras eftersom du insisterar.

I riket av vissa "intellektuella", är en av de viktigaste begreppen som hålls ansvarig för nedgången av vetenskap i islam: begreppet orsakssamband, och Ghazalis kritik av det. Strävan efter att fastställa orsakerna till naturfenomen, är central för vetenskapen. Det är på denna grund som framtida händelser kan förutsägas och teorier kan bildas. Att förneka orsakssamband skulle då underminera en grundläggande förutsättningen för naturvetenskap. Detta är summan av skildrings-teserna som vissa "intellektuella" framställde och anklagade Ghazali för, men stämmer det verkligen? Om Ghazali avvisade orsakssamband, kommer detta att ge trovärdighet till argumentet att Ghazali undergrävde studiet av vetenskap. Likaså om Ghazali accepterar orsakssamband blir tesen falsk.

Ghazalis diskussion i "Tahafut al-Falasifa" refererar inte till frågan huruvida begreppet kausalitet är tillämplig i allmänhet men särskilt till frågan om huruvida dåtidens filosofer är korrekt i att lokalisera kausal nödvändighet i den fenomenala eller empiriska världen. Al-Ghazali lägger fram en teori om dubbel kausalitet, gudomliga liksom naturligt, samarbetar i genereringen av samma effekt. Gud är den första orsaken till allt, som händer i världen. Han skapade en kedja av orsak och verkan, och Han håller den i kontinuerlig drift. Med tanke på att Ghazalis teori om orsakssamband är praktiskt taget identisk med orsakssamband som förstås av de filosofer och vetenskapsmän av sin tid, förlorar argumentet att hans uppfattning undergräver grundvalarna för vetenskapens styrka. Den enda skillnaden är den teoretiska tillsats av Gud som en gudomlig fri agent som kan, i teorin, störa arbetet i universum, men aldrig kommer och aldrig gör. Att lita på Gud (tawakkul) är en viktig förutsättning för att utreda naturvetenskaperna. Sådan tillit kräver säkerheten att veta att Gud inte kommer att förändra böcker till hästar eller Ola Schubert till ett geni () eller koppla vår kunskap från verkligheten. Med tanke på att Gud vanemässigt skapar vår kunskap för att överensstämma med verkligheten, kan vi lita på vårt förnuft och vår omdömesförmåga och tryggt bedriva naturvetenskap, menar Ghazali. Ghazali hade likaså ett betydande inflytande på uppkomsten av västerländsk vetenskap, bland annat i utvecklingen av teorier som Newton och Hume framförde. Ifall du vill fördjupa dig i ämnet föreslår jag denna referens för att begripa hur absurd myten du upprepar är:
It is important to understand that al-Ghazâlî does not deny the existence of a connection between a cause and its effect; rather he denies the necessary character of this connection. In the First Position of the 17th discussion al-Ghazâlî brings the argument that observation cannot prove causal connections. Observation can only conclude that the cause and its effect occur concomitantly:

Observation (mushâhada) points towards a concomitant occurrence (al-husûl ‘indahu) but not to a combined occurrence (al-husûl bihi) and that there is no other cause (‘illa) for it. (al-Ghazâlî 2000a, 167.)

It would be wrong, however, to conclude from this argument that al-Ghazâlî denied the existence of causal connections. While such connections cannot be proven through observation (or through any other means), they may or may not exist. In the First Position al-Ghazâlî rejects the view that the connection between an efficient cause and its effect is simply necessary per se, meaning that the proximate cause alone is fully responsible for the effect and that nothing else is also necessary for the effect to occur.

Al-Ghazâlî maintained this undecided position throughout his lifetime. Given the fact that neither observation nor any other means of knowing (including revelation) gives a decisive proof for the existence or non-existence of a connection between a cause and its effect, we must suspend our judgment on this matter. God may create through the mediation of causes that He employs, or directly without such mediation. This undecided position is unfortunately nowhere clearly explained. It can be gathered from isolated statements like the one above and the fact that after the Incoherence al-Ghazâlî wrote books where he maintained a distinctly occasionalist cosmology (al-Ghazâlî 1962) and others like the 35th book of his Revival or the Niche of Lights, where he uses language that is explicitly causalist. In none of these books, however, he commits himself to the position that the cause is connected to its effect. God may create the two independently from one another or He may create them through the mediation of secondary causes. In his very last work, completed only days before his death, al-Ghazâlî discusses whether God creates “through the mediation” (bi-wâsita) of his creations or not, and maintains that the matter cannot be settled decisively (al-Ghazâlî 1985, 68–69).

In all this al-Ghazâlî accepted the unchanging character of this creation. Once God chose to create this world among alternatives, He also chose not to change the rules that govern it. While it is conceivable and therefore possible that God would break his habit or intervene in the assigned function of the secondary causes, He informs us in His revelation that He will not do so. In the 31st book of his Revival, al-Ghazâlî says that God creates all things one after the other in an orderly manner. After making clear that this order represents God's habit (sunna), he quotes the Qur’an (33:62 and 48:23): “You will not find any change in God's habit.” (al-Ghazâlî 1937–38, 11:2084–85.) This verse is quoted several times in the Revival; in one passage al-Ghazâlî adds that we should not think God will ever change His habit (ibid, 4:12). Prophetical miracles are merely extraordinary occurrences that take place within the system of the strictly habitual operation of God's actions or within the “natural laws” that govern the secondary causes. Miracles are programmed into God's plan for His creation, so to speak, from the very beginning and do not represent a direct intervention or a suspension of God's lawful actions (Frank 1992, 59; idem, 1994, 20). Given that there will never be a break in God's habit, an occasionalist universe will always remain indistinguishable from one governed by secondary causality.

http://plato.stanford.edu/entries/al-ghazali/#17tDisInc
Citera
2013-08-25, 12:25
Medlem
Käre Rebax

Jag har läst din TS och tror att du och jag är varandras motsatser. Jag ser ju att du är beläst, själv är jag ingenjör, har inte läst humaniora, så jag är helt underlägsen dig i filosofi.
Men jag anser att min verklighetsuppfattning är bättre än din.

Mitt yrke har gjort att jag bott i många olika länder, nu senast i ett muslimskt land. Detta har gjort att jag anser att islam i sig är roten till så mycket lidande. Observera att jag inte skriver detta för att förolämpa dig

Vad du vill diskutera är om en filosof som levde för 1000 år sedan är en orsak till att den islamska världen kommit på efterkälke.

För mig låter det som du försöker hålla en intellektuell debatt om vilken ved man ska stoppa i en ångmaskin för att den ska bli lika effektiv som en bensindriven fyrtaktare.

Islam som rättesnöre för hur man ska leva livet är lika hopplöst som att ställa upp i en orienteringstävling i Småland med en karta från Irak. Om det är gammal eller ny karta spelar ingen roll, ej heller vilken del från Irak kartan kommer den kommer inte funka i Småland.
Citera
2013-08-25, 19:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Hejsan Rebax! Visst kan vi fortsätta vår diskussion på filosofiforumet. Men det intressanta för mig är inte vad Al Gazali "egentligen menade", utan hur det hela uppfattades och påverkade den muslimska världen.

För du har ju själv medgivit att den muslimska världen släpat efter västvärlden vad gäller vetenskap. Den sista betydande upptäckten ifrån den muslimska världen kom på 1500-talet och rörde medicin. Men sedan har alltså det hela stannat upp helt och hållet, (man får förmoda att en inbromsning började redan några hundra år tidigare).

Vi kan utesluta västerländsk imperialism och kolonialism, då mellanösten, först på 1700-talet började bli påverkad av den på allvar. Så vad var det som orsakade den vetenskapliga stagnationen i den muslimska världen?

Min hypotes är att, oavsett vad Al Ghazali "egentligen menade", så kanske hans tankar uppfattades annorlunda av många i den muslimska världen. Vad har du annars för förklaring till den vetenskapliga stagnationen i den muslimska världen?

Moderatorn var vänlig nog att skicka kopior av de två inlägg de tog bort i egyptentråden i det utrikespolitiska forumet. Jag bifogar dem här:
Citat:

Citat:

Intressant! Men al Gazalis tvetydiga inställning till kausalitet verkar

onekligen ha påverkat det muslimska samhället, på sikt, i negativ riktning
vad
gäller vetenskap och innovationer. Det är en sak att tro att den finns
en Gud
som "satt igång det hela", och en helt annan sak att tro att en Gud, teoretiskt
sätt, kan lägga sig i orsakssammanband. För oavsett vad al Gazali
verkligen
menade i praktiken, så tolkades hans teser av betydligt
sämre utbildande
människor, varav många analfabeter, kanske som någonting helt annat. Att ytterst
förlita sig på Guds vilja, kan lätt övertolkas som
att alltid lita på Guds
vilja.

Hm, men samtidigt så
har du ju medgett att min
historiebeskrivning är korrekt och att den
muslimska världen halkat efter väst
vad gäller vetenskap. Att sedan de
muslimska universiteten, fortfarande,
tydligen är "rädda" för det "grekiska
tänkandet" bekräftar väl snarare min
hypotes om att al Gazalis "ortodoxa
islam" har något att göra med den muslimska
världens eftersläpning vad
gäller vetenskap och teknologi. Men inget av detta
hindrar givetvis inte
vetenskapsmän, med ursprung ifrån den muslimska världen,
att göra en
framgångsrik karriär i väst, där inga, skall vi kalla det
sociologiska
hämskor(?), ligger i vägen för det kreativa tänkandet.

Jag skulle nog vilja hävda att det finns en hel

del, låt oss kalla det socio-religiösa faktorer i den muslimska världen som
kan
lägga hämsko på vetenskapligt tänkande.

En av dessa är, vad i
praktiken
Al Gazalis dualistiska kausalitetsteori innebär för
samhällsklimatet.
En
annan är att Profeten Muhammed sägs varit
analfabet. Trots detta är han, i den
muslimska världen, betraktad som den
främsta människa som någonsin levt. Så när
en av de väldigt många
analfabeterna i Egypten, 40-50% av befolkningen, ställs
inför frågan om hen
skall lära sig läsa och skriva, så kan denna, mycket lätt
hänvisa till
Profeten Muhammed "som klarade sig bra i alla fall".

En
tredje orsak
är motviljan emot "grekiskt tänkande".

En fjärde orsak är
att
religiös extremism lätt förespråkar väldigt enkla lösningar på komplexa

samhällsproblem. Ju mer extremistisk - ju mer religiös- ju godare muslim,
kan
kanske obildade människor tro. Ca 20 procent av befolkningen i Egypten
röstade
på salafisterna.

Otvivelaktigt så påverkades staterna och människorna av den pan-arabiska
Bath nationalismen som under några årtionden dominerade arabvärlden. Men dessa
muslimska invandrare har knappast övergett sin nationalism utan främst religiösa
värderingar och attityder, eller värderingar och attityder som helt eller delvis
kan knytas till religionen.

Min gissning är att den svenska moderna, men
främst postmoderna de facto kulturen gör att människor inte känner sig hotade i
sin grundidentitet, utan vågar börja närma sig och prova nya tankesätt. Sedan
finns det, tyvärr, också motverkande krafter i Sverige, både ibland islamofober
och islamister. Men dessa befinner sig, tack och lov, i en klar
minoritetsställning.

Något som är speciellt för det mindre samhälle jag
lever i, är att vissa etniska svenska kvinnor, spontant verkar vilja krama om de
invandrarkvinnor som fortfarande bär slöja. Bakgrunden till detta beteende i
från de etniska svenska kvinnorna känner jag inte till. Men det medverkar säkert
till att de, i huvudsak sufiska somaliska kvinnorna, som för övrigt uppträder
exemplariskt, känner sig välkomna och trygga i sitt nya hemland. Ibland så ser
man också att slöjorna åkt av, inte minst ibland de yngre tjejerna/kvinnorna.

Men varför stod då inte dessa människors
religionsfrihet i det konstitutionsförslag som Mursi lade fram, och som en
majoritet av egypterna ställde sig bakom?

Du instämmer
alltså angående den enorma betydelse som vetenskap, utbildningsnivå och teknisk
utveckling har för ett lands framtid och för människorna som bor där.

Men instämmer du verkligen också i att produktivkrafternas utveckling påverkar
människornas attityder och värderingar. För om så är fallet, vad har du då emot
WVS:s kulturella karta och tankarna bakom den?

Du utgår, förmodar jag, här ifrån det som brukar betecknas som "ortodox islam".
Defeatism, i förhållande till vad? Är det måne produktivkrafternas utveckling i
t.ex. Sverige som gett upphov till dessa, enligt dig, "oislamska" värderingarna
och attityderna.

Eller tror du inte att produktivkrafternas utveckling
påverkar människornas attityder och värderingar? Men hur kan du då förklara
Sveriges unika position på den kartan? Vad gäller de svenska postmoderna
värderingarna så finns det, förutom produktivkrafternas utveckling, (främst inom
elektronik och kommunikation), åtminstone två ytterligare skäl till att Sverige
är världens mest postmoderna land vad gäller medborgarnas attityder och
värderingar:

Svenskarna är väldigt snabba att, på gott och ont, ta till
sig det senaste, vare sig det gäller teknik eller attityder och värderingar. Det
är ingen tillfällighet att mycket ny teknik lanseras just i Sverige.

Sverige har levt under fredliga förhållanden de senaste 200 åren. Därför blir
känns inte "överlevnadsvärderingar" som en brinnande nödvändighet för
svenskarna. Dessutom har staten, under lång tid, haft en "god" roll för
medborgarna. Vilket gör att dessa kan sysselsätta sig med "självförverkligande"
snarare än "överlevnadsfrågor",

Nu har
jag iof inte skyllt situationen i Egypten de senaste årtiondena på t.ex. det
muslimska brödraskapet. Militären och de sekulära har givetvis haft god nytta av
att icke läs och skrivkunniga medborgare kunnat manipuleras av t.ex. den
statliga televisionen.

Men sedan, precis som du skriver: De islamska
sociala principerna har ju faktiskt, i praktiken, förverkligats i Europas
välfärdsstater, inte minst i Sverige. Många muslimska invandrare, verkar i stort
sätt anse att Sverige är ett bra land att leva i.

Slutligen vill jag
tillägga följande:

Trots att jag är såväl ortodox maxist som de facto
ateist, så anser jag att sekularisering inte är något som kan påtvingas
medborgarna uppifrån. Det egyptiska folket måste börja "gräva där de står".
Därför hoppas jag att det tillslut ändå kommer att bli en återgång till
demokrati i Egypten, mycket troligt under ledning av det muslimska brödraskapet.
Men denna gång så måste de ta hänsyn också till de sekulära människornas
rättigheter. I övrigt så finns mycket att göra:

Få fart på ekonomin, som
är helt under isen.
Starta ett stor utbildningsprogram för att utrota
analfabetismen.
Reformera den statliga radion och TV:n så de får en liknande
självständig public service roll som SVT har i Sverige.
Reformera militären:
Den skall syssla med att skydda landet ifrån yttre fiende, och den terrorism
bekämpning som inte polisen klarar av. Militären skall inte syssla med politik
och affärsverksamhet

.
Citera
2013-08-29, 18:10
Medlem
Citat:
det intressanta för mig är inte vad Al Gazali "egentligen menade", utan hur det hela uppfattades och påverkade den muslimska världen.
onekligen ha påverkat det muslimska samhället, på sikt, i negativ riktning
vad gäller vetenskap och innovationer. Det är en sak att tro att den finns
en Gud som "satt igång det hela", och en helt annan sak att tro att en Gud, teoretiskt
sätt, kan lägga sig i orsakssammanband. För oavsett vad al Gazali verkligen
menade i praktiken, så tolkades hans teser av betydligt sämre utbildande
människor, varav många analfabeter, kanske som någonting helt annat. Att ytterst
förlita sig på Guds vilja, kan lätt övertolkas som att alltid lita på Guds vilja.
De fraser du slänger dig med här är fortsättning på rationalisering av en trival myt vars huvudrot har motbevisats, vilket blir utan mening för en autentisk debattör, som med nödvändighet är starkt kritisk mot mytens orientalismkällor och så kallade implikationer som efterföljer. Postulatet från dina tidigare inlägg beträffande Al-Ghazali anklagar Ghazali för "stagnationen", nu ändrar du dig helt plötsligt och påpekar att det är mer intressant hur folk uppfattade/tolkade hans skrifter under hans genomslagsperiod - innan handlade det om Ghazali själv. Mellan dessa situationer föreligger ett gigantiskt differentiellt element.

Om vi skippar denna detaljdiskussion så kan du få reda ut för oss, exakt vad den etablerade (eller dominerande) synen på Al-Ghazalis skrifter var efter hans tid i den muslimska världen, vilka personer i den muslimska världen stödde "förnekandet av orsakssamband" eller påstod att det var vad Al-Ghazali menade? Jag misstänker att du inte har någon som helst detaljkunskap inom detta område, således kan jag ge dig facit:
1) Du kommer inte finna en enda källa från Ghazalis tid fram till 1800-talet/1900-talet som stödjer påståendet om att al-Ghazali förnekade orsakssamband eller att hans bok misstolkades så grovt.

2) Myten uppkom inom europeiska källor som hade rötter i politiskt agenda, intellektuella riskerar mycket mer än att förlora ett argument genom att förvränga historien för en politisk agenda, de riskerar devalvering av kunskapen själv - något som är explicit i dina uppfattningar, som härrör från myten och sorgligt nog, merparten av 1900-talets skildringsarbeten om Al-Ghazali. Bakgrunden till din hypotes är falsk, likaså din nya "hypotes", capish?

Citat:
För du har ju själv medgivit att den muslimska världen släpat efter västvärlden vad gäller vetenskap. Den sista betydande upptäckten ifrån den muslimska världen kom på 1500-talet och rörde medicin. Men sedan har alltså det hela stannat upp helt och hållet, (man får förmoda att en inbromsning började redan några hundra år tidigare).

Vi kan utesluta västerländsk imperialism och kolonialism, då mellanösten, först på 1700-talet började bli påverkad av den på allvar. Så vad var det som orsakade den vetenskapliga stagnationen i den muslimska världen?
Det är en komplex och omstridd fråga - först bör vi reda ut Al-Ghazali och myterna som omger figuren, för att fortsätta framåt därefter till andra frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in