2017-02-14, 21:00
Medlem
Musik.mannens avatar
Så vad är det som gör att ett företag som Scandic eller något annat företag i samma branch behandlar sin personal dåligt?

Handlar det om att det helt enkelt är ett stort överskott på arbetskraft inom just hotel och reasturang som dom dessutom också får bidrag för?
Skulle en person som jobbar i gruva eller som byggjobbare bli behandlad på samma sätt?

Scandic är ju börsnoterat nu för tiden sedan några år tillbaka kan det ha något att göra med att dom behandlar sin personal dålig eller ser det likadant ut även hos andra motsvarande bolag?
Citera
2017-02-25, 04:11
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av super86
Tycker det är intressant att man jämför en nordisk storkedja som Scandics med en liten nationell mindre kedja som Elite i dessa inläggen. Elite är en piss-i-mississippi jämfört med Scandic.

Har arbetat i hotellbranschen i 15år och vågar påstå att de sämsta arbetsförhållandena på hotellen i Sverige är i följande ordning, utifrån kedja:

1. Elite (väldigt dåligt för personal med sjuka förhållanden)
3. Rezidor, Radissonblu/Parkin (toppstyrt och hierarkiskt)
4. Scandic (Familjärt och öppet)
5. Nordic Choice (bästa arbetsplatsen i branschen).

Scandic har liksom alla dessa kedjor haft nedgångar i form av VD byten om omstruktureringar, men det är ingenting jämfört med Rezidor Group. Både Choice och Scandic satsar oerhört mycket på sin personal och utvecklingen av sina hotell.

Elite är en liten kedja med för stort ego, därför blir det fel. Sen att Elite har en ensam ägare bidrar tyvärr till det dåliga arbetsklimatet. Visst, hade jag också ägt XX-antal hotell i Sverige som ändå går bra så vill jag såklart att det ska fortsätta så. Men, som jag hört från olika Eliteanställda, så är ägaren Bicky riktigt jobbig, och det gynnar väl ingen om personalen inte känner sig bekväm. Han kan gå fram till receptionen som har kö med incheckningar och vill att receptionisten fixar en kaffe till honom t.ex. Management by fear verkar vara hans typ av ledande. Just därför kommer Elite aldrig kunna hänga med i toppen av hotellstegen eller expandera utanför Sverige. En ägare/VD ska inte synas och höras så mkt, och om han nu väljer att besöka sina hotell så ska man väl göra det snyggt.

Klart att Choice och Scandic satsar mkt på hotell och personal, de två tävlar ju i toppskiktet på hotellmarkanden i Norden. Choice vinner nog om man jämför personalens välmående med Scandics, medans Scandic vinner om man ser till hotellsatsningar. Men Scandic bör se upp med att ta sin personal förgivet, man glömmer lätt de som gör allting möjligt, speciellt när man expanderar fort. Nu byter ju Scandic CEO snart, så antingen blir det bättre eller så blir det sämre igen.
Citera
2018-09-17, 21:35
Medlem
Musik.mannens avatar
Även om det i tråden framkommer att Scandic är precis som många andra större hotell kedjor att dom behandlar folk sämre än mindre ställen så syns det på omdömena på många hemsidor där folk som jobbar eller har jobbat på Scandic inte är nöjda med bland annat Ledarskap samt Arbetsmiljön och att det är väldigt stressigt!

Kollar man på jobbannonser som exempelvis Indeed där man bland annat kan se betyg på företag så har ju inte Scandic så jätte bra omdömen över lag oavsett om det är i norra eller södra Sverige!

När det gäller ledarskap på till ex Scandic så är det så om ett företag har hög personalomsättning att det blir sämre med folk som kan lära upp hur arbetsplatsen funkar till andra.

Oftast så ser man ju att det är rätt mycket tjänster ute på diverse jobb hemsidor om att dom söker folk till ställen som Scandic och om det beror på att dom aldrig vill anställa folk och bara ta in som extra vid behov så är ju det i så fall dåligt och då förstår man varför folk väljer andra företag i stället!
Senast redigerad av Musik.mannen 2018-09-17 kl. 22:03.
Citera
2022-02-17, 19:48
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Scandic tar bort nötkött för att rädda klimatet. PK-pajaserier som kommer att kosta.
Citat:
I takt med den ökade efterfrågan på ett växtbaserat matutbud väljer Scandic nu att slopa nötkött från samtliga lunch- och konferensbufféer samt hotellens minishop. Beslutet innefattar alla Scandics 86 hotell i Sverige och implementerades under januari 2022. I och med beslutet, sänker Scandic sitt inköp av nötkött med 177 ton per år, eller 1 100 000 portioner nötkött, vilket motsvarar 5486 ton CO2e-utsläpp*.
https://www.mynewsdesk.com/se/scandi...t=pressrelease
Citera
2022-02-18, 20:01
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Scandic tar bort nötkött för att rädda klimatet. PK-pajaserier som kommer att kosta.

https://www.mynewsdesk.com/se/scandi...t=pressrelease

Ett rasistiskt beslut för att slippa muslimer på hotellet?
Citera
2022-04-19, 22:26
Medlem
Jobbade tidigare på ett större Scandic. Jag har aldrig varit med om så mycket härskartekniker från chefer och mellan chefer beroende på rang.
De var otroligt kvicka med att ge alla kicken under pandemin dessutom.
Undviker deras hotell så långt jag kan.
Citera
2025-07-08, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laban1111
Jobbade tidigare på ett större Scandic. Jag har aldrig varit med om så mycket härskartekniker från chefer och mellan chefer beroende på rang.
De var otroligt kvicka med att ge alla kicken under pandemin dessutom.
Undviker deras hotell så långt jag kan.

Hur får man ett bra rum? Jag får alltid dåliga rum. tänker de i receptionen att: här kommer en looser vi ger honom ett skitrum och de bästa rummen till 60 plussare?
Citera
2025-07-08, 21:53
Medlem
Nu plockar de bort frukosten som ingått. Så dåligt, bara för att tjäna mer pengar fast de säger man såklart inte.
Citera
2025-07-08, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
Nu plockar de bort frukosten som ingått. Så dåligt, bara för att tjäna mer pengar fast de säger man såklart inte.

Hyresvgästplågarna har börjat debitera vatten - det började med bort-med-tvättstugorna.

Snart kommer Scandic att lägga vatten ovanpå hotellräkningarna
Citera
2025-07-09, 03:48
Medlem
Sen byter dem ut bacon också mot annat
Citera
2025-07-09, 12:07
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baggleboden
Sen byter dem ut bacon också mot annat
Mot vadå?
Citera
2025-07-09, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen

Det är ju norm i de flesta andra länder, tex i Tyskland, väljer man något billigt Gaststätte på landet ingår frukosten men bättre hotell i städerna så får man lägga 15-20 euro extra på frukost.

Men jag undrar lite hur Scandic resonerar, kommer de förlora tjänsteresenärerna på detta? Frukost är en beskattningsbar förmån om den betalas av arbetsgivaren, undantag är om det ingår i logi och inte kan väljas bort.

Men kanske är det vanligt att företag har avtalspriser och de vi har i mitt jobb finns bara inkl frukost att välja på.
Senast redigerad av Engineer 2025-07-09 kl. 16:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in